Tanssikummi® osana Ikääntyneiden palvelujen asumispalveluyksiköiden arkea Varsinais-Suomen hyvinvointialueella (VARHA).
Tavoitteena oli kokeilla kulttuurikoulutettujen henkilöiden työllistymistä ikääntyneen asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevissa tehtävissä sekä kehittää toimintatapa, jossa taidepalvelut ovat osa asiakkaan päivittäistä hyvinvointia.
Sote-henkilöstön riittävyys ja saatavuus ovat heikentyneet voimakkaasti viime vuosina koko maassa. Erityisesti henkilöstöpula on koetellut iäkkäiden palveluja, joissa väestön ikääntymisestä aiheutuu palvelutarpeiden kasvua samanaikaisesti eläköitymisen kiihtymisen kanssa.
Yksi kriittisimmistä henkilöstöpulasta kärsivistä palveluista on iäkkäiden ympärivuorokautinen hoito. Vanhuspalveluiden henkilöstömitoituksesta säädetään laissa. Vanhuspalvelulakiin sisältyy toistaiseksi vähän käytettyjä mahdollisuuksia henkilöstörakenteen monipuolistamiseen. Lähihoitajien ja sairaanhoitajien lisäksi asiakkaiden tarpeisiin voidaan vastata monien muiden sote-ammattilaisten osaamisella, ja sosiaalisen toimintakyvyn ylläpitämiseen voidaan hyödyntää myös muita kuin sote-ammattilaisia, esimerkiksi liikunta-, kulttuuri- tai taidealan ammattilaisia.
Taide ja kulttuuri myös tutkitusti tuo lisäarvoa ja merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille sekä lisää työntekijöiden työhyvinvointia. Siten sosiokulttuurisen työn lisääminen iäkkäiden palveluissa sekä parantaa henkilöstön saatavuutta että parantaa palvelun laatua. Kulttuuri- ja taidealan koulutetun henkilöstön työtilanne mahdollistaa saatavuuden myös iäkkäiden palveluihin ja koulutuksista saatava osaaminen voi olla suureksi hyödyksi sosiaali- ja terveysalan tehtävissä. Esimerkiksi pedagogiset valmiudet sekä ryhmässä toimiminen ja sen ohjaaminen ovat taitoja, joita koulutuksista saa.
Henkilöstöpula ja ongelmiin painottuva julkisuus ovat luoneet negatiivisen kierteen, jonka katkaisemiseen tarvittaisiin uusia toimintamalleja ja hyvien käytäntöjen tuomista esille.
Vanhuspalvelulain 3 a §:n mukaan iäkkäiden henkilöiden ympärivuorokautisessa palveluasumisessa välittömän asiakastyön henkilöstömitoitukseen voidaan laskea mukaan asiakkaan sosiaalisen toimintakyvyn ylläpitoon osallistuvat työntekijät.
Hankkeen tavoitteena oli kokeilla kulttuurialan koulutettujen henkilöiden työllistymistä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukeviin tehtäviin iäkkäiden palveluissa.
Hankkeen tavoitteena oli kehittää pilottialueen yksikössä toimintatapa, jossa taidepalvelut ovat osa asiakkaan päivittäistä hyvinvointia. Toimintatapa hyödyntää digitaalisuutta, yhdistää taiteen ja hyvinvointialueen asumisyksikön henkilöstön ja alan toimijat sekä mahdollistaa laadullisen kehittämisen.
Hankkeessa pilotoitiin ikääntyneiden asumisyksikön henkilöstön tietoutta eritasoisista taiteen menetelmistä ja vahvistettiin kulttuurista työotetta. Lisäksi pyrittiin lisäämään tietoisuutta kulttuurihyvinvointipalvelujen hankinnoista päättävien osalta. Palveluja tarjoavaa toimijaa ohjattiin tuotteistamaan palveluaan hyvinvointialueelle sopivaan muotoon. Hankkeessa otettiin erityiseksi kehittämiskohteeksi palvelun saatavuus koko Varsinais-Suomen hyvinvointialueella, ohjeistuksen ja mallin kehittäminen sekä laadulliset asiat.
Tanssikummi-palvelun tavoitteita olivat palvelun toimivuus ikäihmisten toimintakykyä ylläpitävänä kulttuurihyvinvointipalveluna vastaten ikäihmisten kulttuurisiin oikeuksiin ja henkilöstön työhyvinvoinnin parantamiseen sekä kulttuurisen työotteen vahvistamiseen.
Ikääntyneiden tulosalueen hallinnosta asiantuntijapalveluiden päällikön Riitta Karjalaisen vastuulla on virikkeellisen toiminnan edistäminen ja kehittäminen yhteistyössä alan omien työntekijöiden/kulttuuriasiantuntijoiden kanssa. Tätä kautta saatiin mukaan tarvittavat yksiköt, joissa taideryhmiä voitiin pilotoida. Palvelualueelta 4 ja 5 pilottiin osallistuivat Paraisilta Björkebo ja Raisiosta Hulvela (ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköt).
Hankkeen aikana kokoontui ohjausryhmä, johon kuului neljä kulttuuriasiantuntijaa Maria Vane-Tempest, Mia Siutla, Marjo Kauti ja Nina Ailio, asiantuntijapalveluiden päällikkö Riitta Karjalainen, henkilöstön edustaja Jonnamiia Jäppinen sekä Läntinen tanssin aluekeskuksen toiminnanjohtaja Sanna Meska. Ohjausryhmä kokoontui teamsillä kahdeksan kertaa; 31.1., 4.3, 15.4., 14.5, 6.6, 5.9, 16.10 ja 18.11.2024. Kaikista palavereista kirjattiin muistiot.
Prosessiin kuului Tanssikummi-konseptin mukaisesti aloitus-, väli- ja loppupalaverit, joissa tehtiin arviointia. Hankkeesta pidettiin aloituspalaverit Björkebossa 24.1.24 ja Hulvelan palvelukeskuksessa 29.1.24 sekä välipalaverit Björkebossa 19.3.24 ja Hulvelan palvelukeskuksessa 20.3.24. Loppupalaverit pidettiin Björkebossa 12.6.24 ja Hulvelan palvelukeskuksessa 30.8.24.
Läntinen tanssin aluekeskus ovat alalla pitkään toimineita ja kulttuurin perehtyneitä alan ammattilaisia. Tanssikummi -toiminta toteutettiin hankkeessa ostopalveluna. Palvelun vakiintuneen mallin ja rekisteröinnin vuoksi vastaavaa palvelua ei ole alueella saatavilla. Läntinen tanssin aluekeskuksen vastuullisena projektin johtajana toimi toiminnanjohtaja Sanna Meska.
Kaikki hankkeen toimijat vastasivat kukin osaltaan hankkeeseen liittyvästä kehittämisestä, itsearvioinnista, viestinnästä, toiminnan levittämisestä ja juurruttamisen edistämisestä. Varsinais-Suomen hyvinvointialueen Ikääntyneiden hallintopalvelut/Asiantuntijapalvelut vastasivat hankkeessa hankekoordinaatiosta ja hallinnosta, tuotteistuksen kehittämisestä ja teknisistä toimenpiteistä.
Ikääntyneiden asiantuntijapalveluista kulttuuriasiantuntijat antoivat työpanostaan sisällöllisen ja käytännön toteutusmallin osalta. Hankkeessa luotiin kestävää pitkäjänteistä kumppanuutta ja mallia, joka mahdollistaa myös kulttuurihyvinvointialalle koulutettujen taiteilijoiden pitkäjänteisen työskentelyn, työllistämisen ja kulttuurihyvinvointityön tekijöiden työnkuvien vakiinnuttamisen osaksi hyvinvointialueen palveluita.
Tiivis jatkuva yhteistyö ja hankkeen aktiivinen seuranta mahdollisti nopean reagoinnin tilanteissa, joissa koettiin, että voisi toimia toisin. Ohjausryhmä arvioi hankkeen etenemistä säännöllisesti Forms-kyselylomakkeen palautteiden seurannalla, jotka jaettiin myös yksikön esihenkilölle ja Tanssikummille. Epäkohtiin puututtiin välittömästi ja tehtiin korjaavia toimenpiteitä esim. muutoksia Tanssikummin aikatauluun.
Hanke mahdollisti uudenlaisten toimintatapojen ja aktiiviseen osallistavaan arkeen liittyvien välineiden hankkimisen yksikköön mm. huiveja, palloja, bluetooth-kaiuttimia, jotka jäävät hankkeen päätyttyä yksikön henkilökunnan ja asukkaiden käytettäviksi.
• vastata osaltaan iäkkäiden palvelujen henkilöstön saatavuuteen
• monipuolistaa iäkkäiden palveluiden henkilöstöpohjaa
• parantaa/ylläpitää ikääntyneiden toimintakykyä kulttuuritoiminnan avulla
• kehittää uusia, osallisuutta, toimintakykyä ja holistista ihmiskäsitystä edistäviä toimintamalleja sote-palveluissa
• tukea iäkkäiden asiakkaiden kulttuuristen oikeuksien toteutumista
• parantaa henkilöstön työhyvinvointia
• vahvistaa kulttuurista työotetta
Jatkuva arviointi ja seuranta toteutui palautteista, Tanssikummien havainnoista ja työpäiväkirjasta, Microsoft Forms-palautekyselyistä ja Tanssikummien käyttämistä hymynaamoista. Prosessia arvioitiin ohjausryhmän palavereissa, joista kirjattiin muistiot.
Palautetta kerättiin Forms-kyselylomakkeella asiakkailta, omaisilta, henkilökunnalta ja Tanssikummilta. Pilotin aikana palautteita kertyi yhteensä 154 (92 Hulvelan palvelukeskuksesta, 62 Björkebosta. Björkebon määrään vaikutti se, että Tanssikummi oli päiväraportilla mukana, jolloin palautteita käytiin suullisesti läpi ja hän kirjasi ne päiväkirjaansa). 61% (94) palautteista oli asiakkailta, 5% (7) omaisilta, 25% (39) henkilökunnalta ja 9% (14) Tanssikummilta. 143 vastaajaa oli täysin tai osittain samaa mieltä siitä, kun kysyttiin ovatko tyytyväisiä Tanssikummitoimintaan yksikössä. 10 ei ollut samaa eikä eri mieltä. 1 oli osittain eri mieltä.
Tanssikummin työhön kuuluu dokumentointi työpäiväkirjan avulla. Työpäiväkirja toimii Tanssikummin omana purkukeinona ja dokumentoi hankalat ja yllättävät tilanteet sekä tunnelmat ja onnistumiset. Lisäksi työpäiväkirjaan kirjataan Tanssikummille tullutta suoraa palautetta sekä asioita, joita täytyy ratkaista.
Tanssikummit kirjasivat kohtaamiset yksiköissä lyhyesti potilastietojärjestelmään vietäväksi. Yksiköstä riippuen joko yöhoitaja tai raportin jälkeen hoitaja kirjasi Tanssikummin toiminnan ja havainnot asukkaan potilastietoihin. Tämä mahdollistaa sen, että taide- ja kulttuuritoiminnan seuraukset voidaan havainnoida ja nähdä osana kokonaishyvinvointia. Yksiköissä voidaan myös Tanssikummien työpäivien jälkeen arvioida asukkaiden vointia ja havaita muutoksia.
Lisäksi Tanssikummi-toiminnan päätyttyä yksiköissä kerättiin loppupalautteet Forms-kyselylomakkeella. Vastauksia tuli yhteensä seitsemän (Björkebosta 5 ja Hulvelan palvelukeskuksesta 2). Kaikki vastaajat olivat täysin samaa mieltä siitä, että kulttuurikoulutettu osana työyhteisöä ikääntyneiden palveluissa on hyvä.
Hanke toteutui aikavälillä 1/2024–10/2024.
Työsuunnitelma laadittiin yhteistyössä hankkeeseen osallistuvan Läntinen tanssin aluekeskuksen kanssa.
Hankkeessa oli mukana Läntinen tanssin aluekeskuksen Tanssikummi® -toiminnan korkealaatuiset taide-elämykset ja niihin osallistuminen sekä pitkäkestoisempi, osallistava taiteen tekeminen yksiköissä.
Tanssikummi® -toiminta on pitkäkestoista taidelähtöistä työskentelyä erilaisissa yhteisössä, mm. vanhainkodeissa, palvelutaloissa, vammaisyksiköissä, kouluissa, päiväkodeissa ja vastaanottokeskuksissa. Tanssikummi voi työskennellä kotihoidon asiakkaiden luona ja erilaisissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa tai vaikka vuoteen vierellä. Tanssikummit tulevat osaksi yhteisöä ja sen arkea. Tanssikummi-toiminta on esteetön palvelu – jokainen pystyy osallistumaan toimintaan oman fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakykynsä mukaan. Tanssikummi® -palvelun arvot ovat vastuullisuus, eettisyys, läsnäolo ja empatia.
2024 tammikuu - toukokuu
• työsuunnitelma ja aikataulutus
• raportointi- ja palautteenkeruumenetelmien kehittäminen
• taiteellisen toiminnan suunnittelu
• ohjausryhmän kokoaminen ja säännölliset tapaamiset
• alkuinfo henkilöstölle ja esihenkilöille
• laatutyöskentelyn käynnistäminen
I pilotti alue 4; 2024 helmikuu – kesäkuu (6.2.-25.6.24) / Björkebo
- aloituspalaveri 24.1., välipalaveri 19.3. ja loppupalaveri 12.6.
- säännöllinen Tanssikummi®-toiminta yksiköissä sekä ryhmätoiminta
- Intensiivijakso 2pv/vk ajalla 6.2.-31.5. tiistai ja keskiviikko. Ajalla 1-25.6. 1pv/vk tiistaisin.
- kulttuurisen työotteen kehittäminen toiminnassa
- palautteiden keruu kohderyhmältä ja henkilökunnalta osallistuminen yksikön raportteihin iltapäivisin klo 14
- arviointi
- toiminnan jatkosuunnittelu
II pilotti alue 5; 2024 helmikuu – elokuu (7.2.-31.8.24) / Hulvelan palvelukeskus
- Aloituspalaveri 29.1., välipalaveri 20.4. ja loppupalaveri 30.8.
- säännöllinen Tanssikummi®-toiminta yksiköissä ja ryhmätoiminta
- Intensiivijakso 2pv/vk ajalla 7.2.-30.4. ja 1pv/vk 1.5.-30.6. ja 1-31.8.
- kulttuurisen työotteen kehittäminen toiminnassa
- palautteiden keruu kohderyhmältä ja henkilökunnalta,
- arviointi
- toiminnan jatkosuunnittelu
2024 kesäkuu –lokakuu
- taiteellisen toiminnan jatkuminen
- arviointitiedon kokoaminen
- raportointi
- toimenpide-ehdotusten ja tulosten kokoaminen pilotin ja palautteiden pohjalta yhdessä toteuttavan yksikön kanssa
- palautteiden koostaminen ja arviointi
Suunnitelmana oli löytää kestäviä taloudellisia ratkaisuja sosiaali- ja terveydenhuollon taidehankinnoille, toimintamalleja niiden toteuttamiseen sekä tietoa toiminnan laajentamiseksi.
Kohderyhmä koostui ympärivuorokautisen asumisen asukkaista, jotka asuivat yksikössä ja olivat monella tapaa tuen tarpeessa arjessaan. Asiakasymmärrystä on kertynyt muun muassa henkilöstön jatkuvan vuorovaikutuksen sekä Tanssikummin toiminnan kautta. Asiakasymmärrys painottuu asukkaiden tarpeisiin ja toiveisiin liittyen kulttuuri- ja harrastustoimintaan. Asukkaiden osallistaminen on toteutettu pääasiassa henkilökunnan havainnoinnin sekä suoran palautteen kautta. Näin ollen pilotoitavat toiminnot voidaan kohdistaa asukkaiden yksilöllisiä toiveita ja tarpeita vastaaviksi, ja niiden avulla voidaan arvioida kulttuuritoiminnan vaikutusta asukkaiden hyvinvointiin.
Tanssikummi toi asiakkaille uusia toimintavälineitä, kuten musiikkia, tanssia ja palloja, joiden avulla hän aktivoi ja piristi heitä. Tanssikummi pystyi myös tarkkailemaan asukkaita yksilöinä ja tunnistamaan heidän voimavaransa, joita henkilöstö ei aina ehtinyt huomata.
Asiakkaiden osallistaminen tapahtui aktiivisen kohtaamisen ja yhdessäolon kautta. Björkebossa havaittiin, että Tanssikummi piristi asukkaita, lisäsi heidän aktiivisuuttaan ja tarjosi henkilöstölle arvokasta tukea. Hulvelan palvelukeskuksessa Tanssikummi järjesti fysioterapeutin kanssa tanssillisia ryhmäterapiatuokioita, jotka kohensivat asukkaiden fyysistä toimintakykyä ja toivat iloa arkeen. Tämä luova lähestymistapa auttoi lisäämään osallistujien fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia, mikä korosti tanssin ja musiikin positiivisia vaikutuksia monipuolisesti.
Pilottialueilla kerätty asiakasymmärrys painottuu asukkaiden tarpeisiin ja toiveisiin liittyen kulttuuri- ja harrastustoimintaan. Asukkaiden osallistaminen on toteutettu pääasiassa henkilökunnan havainnoinnin sekä suoran palautteen kautta. Näin ollen pilotoitavat toiminnot voidaan kohdistaa asukkaiden yksilöllisiä toiveita ja tarpeita vastaaviksi, ja niiden avulla voidaan arvioida kulttuuritoiminnan vaikutusta asukkaiden hyvinvointiin.