Tarina-auttamisen verkkoauttamisen palvelun kokonaisuus Lapin hva, RRP, P4, I4
Tarina-auttamisen (Zoturi Oy) kokonaisuuden pilotointi Lapin hyvinvointialueella. Videotarinat matalla kynnyksellä anonyymisti kansalaisille sekä hyödynnettäväksi asiakastyöhön. Anonyymin Apua huoliin -chatin pilotointi osana kokonaisuutta.
Hyvinvointialueiden toiminnan käynnistyessä 1.1.2023 on tarve palveluiden ja toimintatapojen kehittämiselle ja yhtenäistämiselle, huomioiden digitalisaation mahdollisuudet sekä henkilöstön osaamisen tarpeet. Lapin hyvinvointialue on jaettu neljään palvelualueeseen, (pohjoinen, itäinen, kaakkoinen, lounainen) joissa pitää kehittää ja sopia yhdenmukaisista, asiakaslähtöisistä palveluista. Lapin hyvinvointialueella kehitetään matalan kynnyksen palveluita ja helposti saavutettavia sähköisiä digipalveluita. Tarina-auttamisen (Zoturi Oy) verkkopalvelu on käytössä koko Lapin hyvinvointialueella. Lapin hyvinvointialueella on havaittu tarvetta vahvistaa ja kehittää matalalla kynnyksellä saavutettavia digipalveluita. Osa kansalaisista hyötyy avusta, jota voivat käyttää itsenäisesti digipalvelun muodossa. Videoiden tavoitteena on tukea avun piirin ohjautumista ja asiakkaan kykyä ottaa apua vastaan. Tavoitteena on tarjota matalan kynnyksen verkkopalvelua ensisijassa tueksi nuorille, nuorille aikuisille ja lapsiperheiden vanhemmille, palvelua voivat kuitenkin hyödyntää kaikki hyvinvointialueen asukkaat.