Tarmo on osallistava ja motivoiva terveyden edistämisen väline yläkouluikäisille nuorille. Lautapeli on jaettu terveydentiedon opetuksen materiaaliksi valtakunnallisesti. Sen tavoitteena on terveellisten elintapojen ylläpitäminen ja terveyskäyttäytymisen muutoksen tukeminen.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Terveydenedistämisen lautapeli täydentää NIKO-projektin tavoitteita osallistaen, motivoiden ja sitouttaen nuoria tekemään tietoisia valintoja omaa terveyttään koskien. Opetuspelin sisältö on suunniteltu yläkoulun terveystiedon opetussuunnitelmaan perustuvaksi, ja pelillä tavoitellaan oppimiskokemuksen luomista sekä pelin aineiston hallintaa. Lautapeliin valikoitui viisi eri aihealuetta: nikotiinituotteet, alkoholi ja huumausaineet, terveelliset elintavat, mielenterveys sekä seksuaaliterveys. Näiden lisäksi peliin sisältyy Toimi!-kortit, joiden tarkoituksena on sekä harjoittaa nuorten tiedonhakutaitoja että kannustaa ja aktivoida nuoria toimimaan ja kehittämään peliryhmän kesken konkreettista ja kevyttä toimintaa pelin aikana. 

Luodun lautapelin tavoitteena on terveellisten elintapojen ylläpitäminen sekä terveyskäyttäytymisen muutoksen tukeminen. Tavoitteena on lisätä nuorten tietoutta terveyteen liittyvistä keskeisistä asioista ja saada nuoret pohtimaan omaa terveyskäyttäytymistään toiminnallisella ja osallistavalla tavalla. Pelillisyyden etuna on pelaajien käyttäytymisen muuttuminen toivottuun suuntaan.

Pelillistäminen on tutkitusti vaikuttava menetelmä oppia terveystietoa. Se on asiallisten, tärkeiden ja vakavienkin asioiden toteuttamista houkuttelevimmiksi ja helpommaksi käsittää.

Lautapelin pelaaminen tarjoaa nuorille mahdollisuuden yhdessä tekemiseen, sosiaalisten kontaktien luomiseen sekä vuorovaikutukseen pelaajien kesken – yhdessä pelaaminen voi huomaamatta harjaannuttaa myös nuorten kognitiivisia taitoja.

Lautapeli on integroitu osaksi alueellista ja valtakunnallista terveyskasvatusta ja sitä voidaan käyttää kouluissa paitsi terveystiedon, myös biologian ja liikunnan tuntien yhteydessä opetuksen oheis- ja lisämateriaalina. Peli terveyden edistmisen menetelmänä palvelee hyvin NIKO-projektin tarkoitusta viedä terveyttä edistävää toimintaa sinne, missä nuoret ovat. Terveyden edistämisen työ on tuolloin vaikuttavinta. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Peleillä on mahdollista saavuttaa terveyttä edistäviä vaikutuksia (Tuomi ym. 2017). Terveyspelit kuuluvat niin sanottuihin hyötypeleihin (serious games), joiden pääkäyttötarkoitus on viihdekäytön sijaan esimerkiksi terveyden edistämisessä. Terveyspelillä (health game) tarkoitetaan hyötypeliä, jonka tavoite liittyy terveyteen kuten jonkin tietyn sairauden hoidon, kuntoutuksen tai terveellisten elintapojen edistämisen näkökulmasta. Näiden lisäksi terveyspelejä on käytetty erilaisten terveyteen liittyvien tietojen opettamiseen ja taitojen harjoittelemiseen muun muassa diabeteksen hoidon yhteydessä sekä tukemaan terveyskäyttäytymisen muutosta tai ylläpitämään ravitsemukseen liittyviä terveellisiä elämäntapoja. (Laaksonen ym. 2015.) Hyvinvointipelien tavoitteena on terveellisten elintapojen edistäminen ja ylläpitäminen, sekä terveyskäyttäytymisen muutoksen tukeminen (Kaleva ym. 2013).

Erityisesti nuorten terveyskäyttäytymiseen, liikunnan lisäämiseen samoin kuin terveyskasvatukseen voidaan vaikuttaa myönteisesti pelillisyyden avulla. (Kostenius et al. 2018.)

TARMO-terveyspelin lähtökohtana on tieto siitä, että nuorten terveyden eriarvoisuus kasvaa, polarisaatio lisääntyy ja elintavat heikkenevät erityisesti heikompiosaisten nuorten kohdalla. Tarvitaan uudenlaisia terveyden edistämisen menetelmiä, jotka voidaan integroida suoraan opetussuunnitelmaan. Tällöin nuorilla on samankaltaiset mahdollisuudet saada tietoa ja tukea. Tämä luo pelille myös yhteiskunnallisen vaikuttavuuden elementin. 

Peli tuo uudenlaisen terveyden edistämisen menetelmän myös uudistettuun opetussuunnitelmaan (yläkoulut). peliä on mahdollisuus pelata moniin eri aiheisiin ja tuntikokonaisuuksiin integroituna. Se on erinomainen innovaatiopedagogiikan ja ilmiöoppimisen väline. 

 

Tavoiteltu muutos

Terveydenedistämisen lautapeli täydentää NIKO-projektin tavoitteita osallistaen, motivoiden ja sitouttaen nuoria tekemään tietoisia valintoja omaa terveyttään koskien. Opetuspelin sisältö on suunniteltu yläkoulun terveystiedon opetussuunnitelmaan perustuvaksi, ja pelillä tavoitellaan oppimiskokemuksen luomista sekä pelin aineiston hallintaa.

Lautapeliin valikoitui viisi eri aihealuetta: nikotiinituotteet, alkoholi ja huumausaineet, terveelliset elintavat, mielenterveys sekä seksuaaliterveys. Näiden lisäksi peliin sisältyy Toimi!-kortit, joiden tarkoituksena on sekä harjoittaa nuorten tiedonhakutaitoja että kannustaa ja aktivoida nuoria toimimaan ja kehittämään peliryhmän kesken konkreettista ja kevyttä toimintaa pelin aikana. 

Luodun lautapelin tavoitteena on terveellisten elintapojen ylläpitäminen sekä terveyskäyttäytymisen muutoksen tukeminen.

Tavoitteena on lisätä nuorten tietoutta terveyteen liittyvistä keskeisistä asioista ja saada nuoret pohtimaan omaa terveyskäyttäytymistään toiminnallisella ja osallistavalla tavalla. Pelillisyyden etuna on pelaajien käyttäytymisen muuttuminen toivottuun suuntaan (nikotiinituotteiden käyttö vähenee, päihteiden käyttö vähenee, unen määrä lisääntyy, terveelliset ravitsemustottumukset lisääntyvät, ystävyyssuhteet ja osallisuus lisääntyvät).

Muutoksen mittaaminen

Kouluterveyskysely joka toinen vuosi.

Pelipalautteet.

Nuorten haastattelut.

Toteutussuunnitelma

Peli jaetaan valtakunnallisesti kaikkiin yläkouluihin maksutta. Pelistä kerätään palautetta säännöllisesti. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

TARMO-terveyspeli on luotu yhteistyössä yläkoululaisten nuorten ja heidän opettajiensa kanssa. Kehittämistyöhön on osallistunut Turun ammattikorkeakoulun toimijat.

Ratkaisun perusidea

NIKO – Terveydenedistäminen nuorten arjessa -projektin yhtenä konkreettisena tuotoksena on laadittu terveydenedistämisen lautapeli yläkouluikäisille nuorille. Peli on tarkoitus jakaa yläkoulujen terveydentiedon opetuksen materiaaliksi valtakunnallisesti.

Lautapelin alkuperäinen versio on Turun ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoiden opinnäytetyön tulos, ja se on kustannettu yhteistyössä Suomen Syöpäjärjestön kanssa.

Terveydenedistämisen lautapeli täydentää NIKO-projektin tavoitteita osallistaen, motivoiden ja sitouttaen nuoria tekemään tietoisia valintoja omaa terveyttään koskien. Opetuspelin sisältö on suunniteltu yläkoulun terveystiedon opetussuunnitelmaan perustuvaksi, ja pelillä tavoitellaan oppimiskokemuksen luomista sekä pelin aineiston hallintaa.

Lautapeliin valikoitui viisi eri aihealuetta: nikotiinituotteet, alkoholi ja huumausaineet, terveelliset elintavat, mielenterveys sekä seksuaaliterveys. Näiden lisäksi peliin sisältyy Toimi!-kortit, joiden tarkoituksena on sekä harjoittaa nuorten tiedonhakutaitoja että kannustaa ja aktivoida nuoria toimimaan ja kehittämään peliryhmän kesken konkreettista ja kevyttä toimintaa pelin aikana. 

Luodun lautapelin tavoitteena on terveellisten elintapojen ylläpitäminen sekä terveyskäyttäytymisen muutoksen tukeminen. Tavoitteena on lisätä nuorten tietoutta terveyteen liittyvistä keskeisistä asioista ja saada nuoret pohtimaan omaa terveyskäyttäytymistään toiminnallisella ja osallistavalla tavalla. Pelillisyyden etuna on pelaajien käyttäytymisen muuttuminen toivottuun suuntaan.

Pelillistäminen on asiallisten, tärkeiden ja vakavienkin asioiden toteuttamista houkuttelevimmiksi ja helpommaksi käsittää.

Lautapelin pelaaminen tarjoaa nuorille mahdollisuuden yhdessä tekemiseen, sosiaalisten kontaktien luomiseen sekä vuorovaikutukseen pelaajien kesken – yhdessä pelaaminen voi huomaamatta harjaannuttaa myös nuorten kognitiivisia taitoja.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Lautapeliä jaetaan valtakunnallisesti yläkouluihin terveystiedon opetuksen yhdeksi menetelmäksi/välineeksi. 

Terveydenedistämisen lautapeli on esitestattu yli 300:lla nuorella ja 30:llä koulutus- ja kasvatusalan ammattilaisella. Esitestauksessa saatujen palautteiden sekä testauksissa tehtyjen havaintojen avulla selvitettiin pelin toteutuksen onnistuvuutta ja pelin toimivuutta nuorten terveydenedistämisen menetelmänä. Testauksista saatu palaute nuorilta ja ammattilaisilta oli pääosin positiivista, ja pelin koettiin edistävän terveystiedon oppimista. Nuoret pitivät peliä mielenkiintoisena ja hyvänä terveydenedistämisen välineenä.

Todella opettavaista sisältöä. Voisi mahdollisesti käyttää kokeeseen harjoitteluun. Ja lautapeliä on helppo pelata melkein missä vaan! (Yhdeksäsluokkalaiset tytöt)

Ihan jees (Kahdeksasluokkalaiset pojat) 

Peli osoittautui jo esitestausvaiheessa onnistuneen erinomaisesti vastaamaan nuorten toiminnallisen oppimisen tarpeisiin – lautapeli on nuoria osallistava ja helposti moniin eri ympäristöihin jalkautettava terveydenedistämisen malli.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Terveydenedistämisen lautapeli on esitestattu yli 300:lla nuorella ja 30:llä koulutus- ja kasvatusalan ammattilaisella. Esitestauksessa saatujen palautteiden sekä testauksissa tehtyjen havaintojen avulla selvitettiin pelin toteutuksen onnistuvuutta ja pelin toimivuutta nuorten terveydenedistämisen menetelmänä. Testauksista saatu palaute nuorilta ja ammattilaisilta oli pääosin positiivista, ja pelin koettiin edistävän terveystiedon oppimista. Nuoret pitivät peliä mielenkiintoisena ja hyvänä terveydenedistämisen välineenä.

Peli osoittautui jo esitestausvaiheessa onnistuneen erinomaisesti vastaamaan nuorten toiminnallisen oppimisen tarpeisiin – lautapeli on nuoria osallistava ja helposti moniin eri ympäristöihin jalkautettava terveydenedistämisen malli.