Teams välitteinen asiakasfoorumi kehittämistyössä

Vammaisalan vetovoima ja koulutuksen kehittäminen (VaVe)-hankkeessa haluttiin saada asiakasnäkökulma mukaan kehittämistyöhön sekä samalla vahvistaa ja lisätä asiakkaiden osallisuutta. Hankkeen tavoitteissa on myös uusien teknologiaa hyödyntävien toimintamallien kehittäminen.

Toimintaympäristö **

Hankkeen tavoitteena on lisätä vammaisalan vetovoimaisuutta, koska vammaisala ei ole tällä hetkellä kovin vetovoimainen opiskelijoiden ja työntekijöiden keskuudessa. Ala kärsii työvoimapulasta monen muun alan tapaan.

Halusimme saada asiakkaat osallistettua mukaan ja kuulla heidän mielipiteensä vammaisalan vetovoimaisuuteen liittyvissä kysymyksissä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat kehitysvammaiset asiakkaat, jotka ovat asumis- tai kuntoutusyksikköjen asiakkaita. Asiakkailla oli matala kynnys osallistua foorumiin.

Teknologia mahdollisti sen, että samaan foorumiin saatiin helposti mukaan asiakkaita koko Etelä-Savon alueelta. Jokainen asiakas sai puheenvuoron, jokainen asiakas sai sanoa mielipiteensä rauhassa. Osallistujat olivat aktiivisia ja kaikki käyttivät oman puheenvuoronsa. Osalla asiakkaista oli henkilökuntaa tukena.

 

Liitteet
Kuva
Foorumissa Teamsissa
Idean valinta

Päädyimme pitämään asiakasfoorumin Teamsin välityksellä, koska asiakkaat asuivat eri puolella Etelä-Savoa. Kutsu, materiaalit, ilmoittautuminen ja foorumi toteutettiin kaikki sähköisesti. Foorumissa huomioimme erilaiset kommunikaatiotarpeet tekemällä materiaalit myös kuvitettuina.

Liitteet
Kuva
esimerkki dia materiaalista
Idean testaus asiakkaalla

Foorumin aiheet olivat asiakkaita kiinnostavia ja ne oli esitetty heille sopivalla kielellä. 

Asiakkailta foorumista saatua palautetta:

"Minua kiinnostavia aiheita."

"Oli kiva osallistua. Tulen ehdottomasti uudelleen!"

"Sain puhua asioista, jotka kiinnosti."

"Tällaisia pitäisi olla enemmänkin, että työntekijät kysyvät asiakkailta."

"On hyvä, että näistä asioista puhutaan."

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Foorumin avulla asiakkaat pääsivät vaikuttamaan heitä koskevaan aiheeseen ja he kokivat sen merkityksellisenä.

Saimme foorumista materiaalia hankkeeseen kehittämisen tueksi.