Teams välitteinen asiakasfoorumi kehittämistyössä
Vammaisalan vetovoima ja koulutuksen kehittäminen (VaVe)-hankkeessa haluttiin saada asiakasnäkökulma mukaan kehittämistyöhön sekä samalla vahvistaa ja lisätä asiakkaiden osallisuutta. Hankkeen tavoitteissa on myös uusien teknologiaa hyödyntävien toimintamallien kehittäminen.
Toimintamallin nimi
Vammaisalan vetovoima ja koulutuksen kehittäminen (VaVe)-hankkeessa haluttiin saada asiakasnäkökulma mukaan kehittämistyöhön sekä samalla vahvistaa ja lisätä asiakkaiden osallisuutta. Hankkeen tavoitteissa on myös uusien teknologiaa hyödyntävien toimintamallien kehittäminen.
Hankkeen tavoitteena on lisätä vammaisalan vetovoimaisuutta, koska vammaisala ei ole tällä hetkellä kovin vetovoimainen opiskelijoiden ja työntekijöiden keskuudessa. Ala kärsii työvoimapulasta monen muun alan tapaan.
Halusimme saada asiakkaat osallistettua mukaan ja kuulla heidän mielipiteensä vammaisalan vetovoimaisuuteen liittyvissä kysymyksissä.
Kohderyhmänä ovat kehitysvammaiset asiakkaat, jotka ovat asumis- tai kuntoutusyksikköjen asiakkaita. Asiakkailla oli matala kynnys osallistua foorumiin.
Teknologia mahdollisti sen, että samaan foorumiin saatiin helposti mukaan asiakkaita koko Etelä-Savon alueelta. Jokainen asiakas sai puheenvuoron, jokainen asiakas sai sanoa mielipiteensä rauhassa. Osallistujat olivat aktiivisia ja kaikki käyttivät oman puheenvuoronsa. Osalla asiakkaista oli henkilökuntaa tukena.
Foorumin avulla asiakkaat pääsivät vaikuttamaan heitä koskevaan aiheeseen ja he kokivat sen merkityksellisenä.
Saimme foorumista materiaalia hankkeeseen kehittämisen tueksi.