Tehostetun perhetyön intervallijakso
Tehostetun perhetyön intervallijakso on työmuoto joka mahdollistaa perheelle nopean avun, perhetyön lyhyen kertaus- ja arviontijakson tuttujen työntekijöiden kanssa.
Lastensuojelun tehostettu perhetyö on lastensuojelulain mukainen tukitoimi perheiden tueksi. Lastensuojelun asiakasmäärät ja erityisesti sijoitukset ovat monin paikoin olleet nousussa koronan aikana ja jälkeen. Perhetyön korjaava ja huostaanottoja ehkäisevä merkitys korostuu. Perhetyön keinoin säästytään raskaammilta toimenpiteiltä. Sirpaloituneessa palvelukentässä perheet tarvitsevat usein palveluohjausta, neuvontaa sekä ennen kaikkea rinnalla kulkijaa viranomaisverkostossa ja tukiviidakossa. Tässä ympäristössä notkeat ja nopeat palvelumuodot ovat tarpeen. Tähän kysyntään kehitettiin tehostetun perhetyön intervallijakso. Jo ennen kuin perheen tilanne kriisiytyy, voi sosiaalityöntekijä hakea perheen rinnalle samat tutut perhetyöntekijät ratkomaan tuttuja pulmia ja arvioimaan tuen tarvetta.
Huomasimme, että varsin usein samat perheet päätyivät uudelle perhetyön jaksolle. Usein huomasimme, että on tarkoituksenmukaista sekä perheiden toiveissa, että samat tutut työntekijät jatkavat työtään. Usein ongelmat olivat myös samat tutut kuin ensimmäisellä jaksollakin. Näihin tilanteisiin kokonaan uuden prosessin käynnistäminen tuntui raskaalta, vei aikaa ja ennen kaikkea asiakkaat joutuivat odottamaan vapautuvia työntekijöitä. Oli syntynyt tarve nopealle ja ketterälle työmallille jossa tuttu perhe ja tutut työntekijät pääset heti työhön käsiksi, ratkomaan perheen arjen pulmia. Tuttujen työntekijöiden kanssa on luottamus jo rakennettu ja perhe tuntee työntekijän. Tuttu työntekijä voi nopeasti myös arvioida perheen tilannetta - selvitäänkö intervallijakson tuella vai tarvitaanko jotain muuta? Malli siis säästää niin työaikaa kuin nopeuttaa avun saantia sekä on perheille helpompi.
Toimintamalli vaatii joustavaa yhteistyötä perheen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän ja perhetyön kanssa.
Asiakasperhe voimaantuu ja jo opitut taidot ja vahvuudet palautuvat mieleen ja perheen arkeen. Perhe ohjautuu nopeammin tarvitsemansa tuen piiriin.
Pitkällä tähtäimellä voi mitata vähentääkö toimintamalli toistuvia pitkiä asiakkuuksia.
Kohderyhmänä on lastensuojelun asiakasperheet joilla on takana vähintään yksi tehostetun perhetyön jakso vuoden sisään. Tehostetun perhetyön jaksolla asetetaan aina tavoitteet ja jakson päättyessä arvioidaan onko tavoitteet saavutettu. Monesti perheessä kuitenkin jonkun ajan päästä hieman lipsutaan jo saavutetusta ja palataan joko kokonaan tai osittain vanhoihin tuttuihin toimintatapoihin. Näihin tilanteisiin nopeasti saatu tuttu, perheen tilanteen tunteva työntekijä voi perheen kanssa nopeastikin palauttaa mieliin aiemmin opittua ja aktivoida perheen vahvuuksia ja opittuja menetelmiä. Toisaalta jos perheessä on ilmennyt uusia ongelmia saadaan ne hyvällä yhteistyöllä, perhe tuntien nopeasti kartoitettua ja ohjattua perhe eteenpäin, heille sopivan avun pariin sillä arvioinnissa voidaan käyttää jo aiemmalla jaksolla opittua tietoa perheestä ja perheen historiasta. Perheen ei siis tarvitse jälleen kerran aloittaa alusta uuden työntekijän kanssa jonka perheet usein kokevat kuormittavana. Mallia kehitettäessä asiakkaat ovat olleet mukana kehitystyössä, ideoimassa ja antamassa palautetta.