Teknologian käyttöönoton tuki kotihoidon ammattilaisille

Teknologian käyttöönoton tuen malli tukee kotihoidon ammattilaisten teknologiaosaamista ja sen hyödyntämistä omassa työssä. Tämä tukee uuden teknologian käyttöönottoa ja käyttöä organisaatiossa. Portaittaisessa mallissa tuen laajuus määräytyy ammattilaisten työtehtävien mukaan.

Toimintaympäristö

Satakunnan väestö ikääntyy ja erityisesti yli 85 – vuotiaiden osuus kasvaa lähitulevaisuudessa. THL:n asiantuntija-arvio 2019 nostaa yhdeksi Satakunnan alueen keskeisistä kehityskohteista tarpeen vahvistaa kotona asumista tukevia palveluja.

Lisäksi työvoiman saatavuus on heikentynyt, jolloin on tarve kohdentaa henkilöstöresursseja palvelutarpeeltaan vaativampiin asiakkaisiin, joka muutos voidaan saavuttaa vahvistamalla vähäisemmän palvelutarpeen asiakkaiden omatoimisuutta ja itsehoitovalmiuksia hyvinvointiteknologiaratkaisujen avulla.

Tarpeena on siis saada helppokäyttöistä teknologiaa kotona asumisen tukemiseksi.  

Satakati-hankkeessa otetaan monipuolisesti käyttöön hyvinvointiteknologiaa ikäihmisten kotona asumisen tueksi koko Satakunnan alueella. Tämän käyttöönoton tueksi tarvitaan kotihoidon ammattilaisella uutta osaamista teknologiasta ja sen hyödyntämisestä. Tätä tukemaan on tarpeen luoda käyttöönoton tuen malli.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Teknologian käyttö ja sen hyödyntäminen on vähäistä kotihoidosta, jolloin ammattilaisten teknologiaosaamisen lisäämiseen ei ole ollut mahdollisuuksia/tarvetta.

Satakati – hankkeen myötä teknologiaa otetaan käyttöön kattavasti kotihoidossa koko Satakunnan alueella. Tämän seurauksena on syntynyt tarve ammattilaisten teknologia-osaamisen ja ymmärryksen lisäämiselle. Teknologia vaatii eriasteista osaamisesta, jolloin on tärkeää kohdentaa käyttöönoton tuki monipuolisesti ja eri laajuisesti.

Satakati-hanke on osa THL:n KATI-ohjelmaa. Mukana ovat kaikki Satakunnat ja Satakunnan koulutuskuntayhtymä (Sataedu).

 

 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehitystarpeena on kotihoidon eri ammattilaisten teknologia tiedon, tietoisuuden sekä osaamisen lisäämisen teknologian käyttöönotossa ja käytössä. Tämän myötä vahvistetaan teknologian käyttöä kotihoidossa.

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamalli kehitetään Satakunnan kotihoidon esihenkilöiden ja eri ammattilaisten yhteistyönä.
Kehittämistä koordinoi Satakati -hanke ja Sataedu hankkeen osatoteuttajana.

Tavoiteltu muutos

Kotihoidon eri ammattilaisten teknologiaosaamisen lisääminen teknologian käyttöönoton tueksi.

Muutoksen mittaaminen

Palautteiden kerääminen
Työpajat

Toteutussuunnitelma

Suunnitellaan ja järjestetään erilaisia ja eri sisältöisiä tilaisuuksia ja koulutuksia kotihoidossa käyttöönotettavasta teknologiasta niin fyysisesti kuin verkkototeutuksella. Tilaisuuksista kerätään järjestämällisesti palautetta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on monipuolisesti kotihoidon eri ammattilaiset.

Ideointi

Teknologian käyttöönoton tueksi tarvitaan eri asteista ja sisältöistä tietoa ja osaamista ammattilaisille, huomioiden heidän työnkuvansa. Tiedon ja osaamisen tarpeen sisältö muuttuu teknologian käyttöönoton ja käytön eri vaiheissa sekä  ammattilaisten työkuvien muutoksen myötä.

Kotihoidossa tarvitaan teknologialähettiläitä, joilla tietoa ja ymmärrystä hyvinvointiteknologiasta ja viestivät tätä myös  eteenpäin kotihoidossa. Tätä tarkoitusta varten on tarve koulutukselle, joka tukee tätä toimintaa. 

Eri asteisen tiedon ja ymmärryksen lisäämiseksi ammattilaisille tarvitaan tilaisuuksia, joissa kerrotaan yleisesti teknologiasta ja sen käytöstä.

Idean valinta

Suunnitellaan ja toteutetaan teknologialähettiläskoulutus sekä yleisiä infotilaisuuksia.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Teknologian käyttöönoton tuen malli rakentuu askelista, joissa teknologian osaamista ja sen hyödyntämistä kotihoidossa tuetaan. Malli koostuu 1) yleisinfosta, 2) järjestelmä- ja teknologiatiedosta 3) teknologian käytöstä ja simulaatiosta 4) teknologialähettiläiden koulutuksesta

Idean testaus asiakkaalla

Koulutuksista/tilaisuuksista kerätään ammattilaisilta palautetta. Palautteen perustella järjestetään uusia tilaisuuksia palautteet huomioiden. 

Ratkaisun testaaminen

Syksy 2021 ensimmäiset koulutukset ja tilaisuuden
Palautteen keruu loppuvuosi 2021
Toimintamalli suunnittelu

Kevät 2022 seuraavat koulutukset ja tilaisuudet
Palauuteen keruu ja arviointi kesä 2022
Toimintamalli täydentäminen 

Syksy 2022 seuraavat koulutukset ja tilaisuudet
Palautteen keruu ja arviointi loppuvuosi 2022
Toimintamallin päivittäminen

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena on kokeilla portaittaista teknologin käyttöönoton tuen mallia kotihoidossa.
 

Ratkaisun perusidea

Teknologian käyttöönoton tuen malli rakentuu askelista, joissa teknologian osaamista ja sen hyödyntämistä kotihoidossa tuetaan. Malli koostuu 1) yleistä tietoa teknologiasta ja sen mahdollisuuksista, 2) järjestelmä- ja teknologiatiedosta 3) teknologia tiedon hyödyntäminen käytännön työssä 4) teknologian syvällinen osaaminen - teknologialähettiläät

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Kattava ja kohderyhmän tavoittava viestintä 
  • Organisaatioiden ja esihenkilöiden rooli kotihoidon ammattilaisten osaamisen lisäämisessä
  • Kotihoidon ammattilaisten kiinnostus teknologiaan
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa eri teknologioiden käyttöönoton tukemiseen. Toimintamalli edellyttää hyvää toimintasuunnitelmaa,  resursseja sekä motivoituneita esihenkilöitä ja työntekijöitä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yleistietoa teknologiasta ja siihen liittyvistä tekijöistä

Webinaarin sarja keräsi paljon osallistujia ympäri Suomen. Kaikkien tilaisuuksien yhteisarvosana oli 9. Palautteiden yhteenvedon mukaan vastaajat kokivat tilaisuuksien sisällön hyväksi (ka 4,8), työn kannalta tärkeäksi (ka 4,3) ja että tieto käsitellystä asiasta lisääntyi. Koulutuspalautteista saatiin ideoita, joita käytettiin seuraavien webinaarien suunnitteluun.

Järjestelmä- ja teknologiatieto   

Järjestelmäkoulutuksen  (N 19) kokonaisarvio oli  4.6                                                                                                                      

Teknologia tiedon hyödyntäminen käytännön työssä

Teknologiaan tutustuminen (live) osallistuneiden palautteiden (n=9) mukaan, koulutus koettiin mielenkiintoisena (ka 5), työn kannalta tärkeänä (ka 4,8) sekä lisänneen tietoa käsitellystä asiasta (ka 4,7). Vastaajat olivat täysin samaa mieltä sen kanssa, että he saivat tietoa teknologiasta hyötyvien asiakkaiden tunnistamiseksi (ka 4,6).

Koulutuksen koettiin lisänneen tietoa Digihoivasta, hyvinvointiteknologiasta sekä teknologiasta hyötyvien asiakkaiden tunnistamisessa.

Verkkosimulaation palautetta antaneiden ammattilaisten (n=28) mukaan ne olivat mielenkiintoisia (ka 4,3), työn kannalta tärkeitä (ka 4,5), lisänneen tietoa käsitellystä asiasta (3,9).  Palautteisiin vastanneet kokivat myös, että tilaisuus tuki teknologian käyttöönottoa ja käyttöä (ka 4,1). He kokivat myös saaneensa tietoa teknologiasta hyötyvien asiakkaiden tunnistamiseksi (ka 4,0).

Palautteiden mukaan simulaation koettiin olevan mielenkiintoinen opetusmenetelmä ja se koettiin tukevan oppimista. Tekniset ääniongelmat koettiin osin haitanneen simulaatiota ja oppimista.

Teknologian syvällinen osaaminen – teknologialähettiläät

Teknologialähettiläs -koulutukseen osallistuneiden palautteiden (n=44) mukaan, koulutus koettiin mielenkiintoiseksi (ka 4,7), työn kannalta tärkeäksi (ka 4,7). Vastaajien mukaan heidän tietonsa käsitellystä asiasta lisääntyi (ka 4,7) ja sen tuki teknologian käyttöönoton suunnittelussa (ka 4,6).

Koulutuksen koettiin antaneen valmiudet työskennellä etähoidossa ylipäätään. Koulutus lisäsi osaamista teknologiasta ja tämän osaamisen kautta laitteita osataan markkinoida asiakkaille. Koulutuksen myötä koettiin voitavan olevan avoimin mielen ja miettiä, mitä teknologioita kullekin asiakkaalle voisi ehdottaa.