Asiakas täyttää Terapianavigaattorin ennen yhteydenottoaan asiakasohjaukseen. Asiakasohjauksessa ammattilainen toteuttaa ensijäsennyksen ja asiakkaan kanssa käydyn keskustelun pohjalta ohjaa asiakkaan oikea-aikaisesti oikeantasoiseen palveluun. 

Toimintaympäristö **

Kymenlaakson alueella miepän asiakasohjauksen ja terveysasemien yleisvastaanottojen ammattilaiset on koulutettu Terapianavigaattorin ensijäsennykseen. 

Liitteet
Terapianavigaattorin esittely
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ennen Terapianavigaattoria hoidon tarpeen arvio on toteutettu ilman strukturoitua kyselyä asiakasohjauksessa. 

Pilotoinnin aikana Terapianavigaattoria testattiin myös terveysasema-toiminnassa  (yleisvastaanotoilla) yhdellä terveysasemalla. Pilotti toteutettiin 9/2022 - 2/2023. 

Terapianavigaattorin avulla asiakas on itse aktiivisesti mukana hoidon tarpeen arviossa heti alusta alkaen ja hän voi jo täyttäessään tarkastella omaa tilannettaan ja omia hoitomieltymyksiään. Keskustelua aiheesta asiakkaan on mahdollisuus jatkaa ammattilaisen kanssa kun navigaattorin ensijäsennystä (=purkua) toteutetaan joko puhelimitse tai lähitapaamisena. 

Tämä kokonaisuus liittyy asiakkaan hoitoon ohjautumiseen ja porrasteiseen palvelujärjestelmään. Navigaattorin täyttämisen jälkeen ammattilaisella on hyvä kokonaiskuva asiakkaan tilanteesta, sen vaikeusasteesta ja asiakkaalle soveltuvista hoitomuodoista. Terapianavigaattori sujuvoittaa asiakkaan ohjaamista sopivaan hoitomuotoon. Eri hoitomuodot on määritelty porrasteiseen palveluvalikoimaan, josta asiakas tilanteensa mukaisesti voi ohjautua kolmelle eri tasolle Kymenlaakson mallissa. Asiakkaalla on käytettävissään myös omahoito-ohjelmia joihin ohjautuakseen ei välttämättä tarvita navigaattorin täyttämistä, mutta myös täyttämisen jälkeen on mahdollisuus ohjautua niihin. Ns. 0 portaalta löytyy mm. Mielenterveystalon omahoidot sekä Kymenlaaksossa Pisteen toiminta, chat-palvelut jne.  Jatkossa 0 portaalta tulee myös löytymään alueen digihoitopolku.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Terapianavigaattorin ja strukturoidun kyselyn avulla hoidon tarpeen arvioista tulee tasalaatuisia. 

Tietojen avulla voidaan nopeuttaa sopivaan hoitoon ohjaamista. Terapianavigaattori auttaa ammattilaista arvioimaan soveltuuko asiakas matalan kynnyksen hoitoihin vai tarvitseeko hän tarkempaa arviota sopivan hoitomuodon löytymiseksi.

Terapianavigaattori kokoaa tietoja, joita terveydenhuollon yksikkö tarvitsee ohjatakseen asiakkaan sopivaan psykososiaaliseen hoitoon. Se on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat halukkaita käsittelemään vaikeuksiaan yhdessä terveydenhuollon ammattilaisen kanssa sekä saamaan niihin ohjeita ja terapeuttista tukea.

Asiakas täyttää terapianavigaattorin itsenäisesti ja on tämän jälkeen halutessaan yhteydessä asiakasohjaukseen tai terveysasemalle. Asiakas antaa ammattilaiselle saamansa koodin, jolla ammattilainen saa asiakkaan koosteraportin auki ja pääsee tarkastelemaan asiakkaan vastauksia/tuloksia. Koodi on käytettävissä kuukauden ajan navigaattorin täyttämisestä.

 

Liitteet
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyössä mukana sekä miepä- että terveysasema-ammattilaisia, esihenkilöitä, johtoa, hankehenkilöitä (Terapiat etulinjaan toimintamallista ja Tulevaisuuden sotekeskus hankkeesta) sekä asiakasohjauksesta vastaavia henkilöitä ja asiakasohjauksen toteuttajia ja yleisvastaanottojen ammattilaisia.

Tavoiteltu muutos

Terapianavigaattorin tavoitteena on nopeuttaa hoitoon ohjaamista ja tukea ammattilaista päätöksen teossa. 

Tavoitteena on, että asiakas ohjautuu heti ensikontaktista oikeaan hoitomuotoon oikea-aikaisesti. 

 

Muutoksen mittaaminen

Mittausta tehdään useammalla eri tavalla. 

Pilotin aikana ammattilaisia ohjeistettiin ja kannustettiin täyttämään ZEF-kysely jokaisen hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen (kysyttiin mm. oliko navigaattori täytetty, millainen asiakkaan vointi on ja mihin hoitoon/palveluun asiakas ohjattiin). 

Kuukausittaiset tilannekatsaukset / check pointit toteutettiin pilotin aikana, jolloin kerättyä tietoa käytiin läpi.Tiedonkeruu käyttökokemuksista (ammattilaisilta) toteutettiin pilotin aikana 1kk ja 5 kk kohdalla. 

Tällä hetkellä tiedonkeruu tapahtuu Forms-kyselyn kautta, jossa tavoitteena selvittää samoja kysymyksiä kuin ZEF-kyselyssä.

Kirjaamisen kautta saadaan tietoa SISÄLTÖMERKINNÖISTÄ. Ammattilainen kirjatessaan valitsee sisältömerkinnöistä mihin hoitomuotoon/palveluun asiakas hta:n jälkeen ohjautui. Jatkossa tietoa voidaan saada myös toimenpidekoodien kautta, jos ne alueella otetaan käyttöön.

 

Toteutussuunnitelma

Toteutuakseen suunnitelma tarvitsee aktiivista mainostamista/tiedottamista, jotta asiakkaat osaavat ohjautua käyttämään Terapianavigaattoria. Jotta toimintamallista tulee tuttu, se vaatii aikaa ja muistuttelua niin ammattilaisille kuin asiakkaillekin. 

Jalkauttamis ja juurruttamistyötä tullaan jatkamaan v.2024 Suomen kestävän kasvun ohjelmassa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Asiakasryhmä Terapianavigaattorin osalta ovat kaikki alueen täysi-ikäiset asukkaat. 

Asiakkaita osallistetaan kertomalla/jakamalla tietoa navigaattorista eri foorumeissa, jotta asiakkaat voivat löytää navigaattorin pariin. Asiakas täyttää navigaattorin itsenäisesti ennen yhteydenottoa asiakasohjaukseen. 

Kymen hva:n prototyyppiyhteisöä osallistettiin pilotin suunnittelun aikana ja kerättiin kokemuksia terapianavigaattorista.

Kokemusasiantuntijoiden kautta saadaan myös arvokasta tietoa navigaattorin toiminnasta tai kehittämistoimista. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kansallisessa yhteiskehittämisessä oltu mukana ja muiden alueiden piloteista ja toimivista kehittämistoimista pyritty ottamaan oppeja alueen omaan kehittämiseen. 

Idean testaus asiakkaalla

Pilotti terapianavigaattorista toteutettu 9/2022-2/2023. Alueen asukas prototyypeiltä kerätty hankkeen aikana käyttökokemuksia terapianavigaattorista. 

Ratkaisun testaaminen

Pilotti toteutettiin Kymenlaakson hyvinvointialueen (ent Kymsoten) miepän asiakasohjauksessa sekä yhdellä terveysasemalla yleisvastaanotoilla noin puolen vuoden ajan. 

Käytön laajennuksesta päätettiin alkuvuodesta 2023. 

Vuoden 2023 aikana alueen terveysasemien ammattilaisia koulutettu terapianavigaattorin ensijäsennykseen sekä ohjattuun omahoitoon. 

Kokeilun tavoitteet

Asiakasohjautumisen sujuvoituminen niin asiakkaan kuin ammattilaisenkin näkökulmasta. 

Kokeilussa opittua

Uuden toimintamallin jalkauttaminen ja juurruttaminen tarvitsee aikaa, ymmärrystä (miksi tehdään ja mitä tehdään) ja resurssia riittävästi onnistuakseen. 

Ratkaisun perusidea **

Toimintamallissa on kyse yhteisestä tavasta toimia Kymenlaakson hyvinvointialueen tasolla huolimatta missä hoidon tarpeen arvio tehdään. Tehdäänkö hta Terapianavigaattorin jälkeen asiakasohjauksessa vai terveysasemalla, sillä ei tulisi olla merkitystä asiakkaan kannalta. 

Terapianavigaattorin avulla toteutettava hoidontarpeen arvio tasalaatuistaa palvelua. Terapianavigaattori osallistaa asiakasta ja helpottaa/sujuvoittaa ammattilaisen toteuttamaa arvioita ja oikean hoitomuodon löytymistä.

 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Terapianavigaattorin pariin voi ohjautua Kymenlaaksossa monella tapaa; verkkosivuilta, ammattilaisen tiedottamana, puhelimen vastaajan kautta (asiakasohjaukseen jonottaessa), some-viestinnän kautta esimerkiksi. 

Mahdollisimman monen asiakkaan toivotaan täyttävän navigaattori ennen yhteydenottoa. Toiminnasta saadaan navigaattorin avulla mahdollisimman tasalaatuista ja yhdenmukaista. Hoidontarvetta arvioidessa navigaattorin antaman tiedon pohjalta arviosta tulee kattava ja arviointi on tasalaatuista tapahtuu se missä tahansa yksikössä. 

Terapianavigaattorin ensijäsennykseen eli purkamiseen kouluttaminen vaatii resurssia kouluttautumiseen ja osaamisen vahvistamiseen. Koulutus on verkossa/teamsilla sujuvasti, nopeasti toteutettava.

Toimintamallin juurtumiseen tarvitaan aikaa ja osaamisen lisääntymistä (etenkin yleisvo) ja erityisesti esihenkilötason, johdon tukea. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Toimintamalli tarvitsee tukea ja aikaa jalkautuakseen ja juurtuakseen palveluihin kunnolla. Tätä työtä tullaan jatkamaan Suomen kestävän kasvun ohjelmassa v. 2024. Johdon sitouttaminen tärkeää. Yhteinen tahtotila.