Terapianavigaattori hoidontarpeen arvioinnissa
Asiakas täyttää Terapianavigaattorin ennen yhteydenottoaan asiakasohjaukseen. Asiakasohjauksessa ammattilainen toteuttaa ensijäsennyksen ja asiakkaan kanssa käydyn keskustelun pohjalta ohjaa asiakkaan oikea-aikaisesti oikeantasoiseen palveluun.
Toimintamallin nimi
Asiakas täyttää Terapianavigaattorin ennen yhteydenottoaan asiakasohjaukseen. Asiakasohjauksessa ammattilainen toteuttaa ensijäsennyksen ja asiakkaan kanssa käydyn keskustelun pohjalta ohjaa asiakkaan oikea-aikaisesti oikeantasoiseen palveluun.
Toimintamallissa on kyse yhteisestä tavasta toimia Kymenlaakson hyvinvointialueen tasolla huolimatta missä hoidon tarpeen arvio tehdään. Tehdäänkö hta Terapianavigaattorin jälkeen asiakasohjauksessa vai terveysasemalla, sillä ei tulisi olla merkitystä asiakkaan kannalta.
Terapianavigaattorin avulla toteutettava hoidontarpeen arvio tasalaatuistaa palvelua. Terapianavigaattori osallistaa asiakasta ja helpottaa/sujuvoittaa ammattilaisen toteuttamaa arvioita ja oikean hoitomuodon löytymistä.
Kymenlaakson alueella miepän asiakasohjauksen ja terveysasemien yleisvastaanottojen ammattilaiset on koulutettu Terapianavigaattorin ensijäsennykseen.
Asiakasryhmä Terapianavigaattorin osalta ovat kaikki alueen täysi-ikäiset asukkaat.
Asiakkaita osallistetaan kertomalla/jakamalla tietoa navigaattorista eri foorumeissa, jotta asiakkaat voivat löytää navigaattorin pariin. Asiakas täyttää navigaattorin itsenäisesti ennen yhteydenottoa asiakasohjaukseen.
Kymen hva:n prototyyppiyhteisöä osallistettiin pilotin suunnittelun aikana ja kerättiin kokemuksia terapianavigaattorista.
Kokemusasiantuntijoiden kautta saadaan myös arvokasta tietoa navigaattorin toiminnasta tai kehittämistoimista.
Terapianavigaattorin pariin voi ohjautua Kymenlaaksossa monella tapaa; verkkosivuilta, ammattilaisen tiedottamana, puhelimen vastaajan kautta (asiakasohjaukseen jonottaessa), some-viestinnän kautta esimerkiksi.
Mahdollisimman monen asiakkaan toivotaan täyttävän navigaattori ennen yhteydenottoa. Toiminnasta saadaan navigaattorin avulla mahdollisimman tasalaatuista ja yhdenmukaista. Hoidontarvetta arvioidessa navigaattorin antaman tiedon pohjalta arviosta tulee kattava ja arviointi on tasalaatuista tapahtuu se missä tahansa yksikössä.
Terapianavigaattorin ensijäsennykseen eli purkamiseen kouluttaminen vaatii resurssia kouluttautumiseen ja osaamisen vahvistamiseen. Koulutus on verkossa/teamsilla sujuvasti, nopeasti toteutettava.
Toimintamallin juurtumiseen tarvitaan aikaa ja osaamisen lisääntymistä (etenkin yleisvo) ja erityisesti esihenkilötason, johdon tukea.
Toimintamalli tarvitsee tukea ja aikaa jalkautuakseen ja juurtuakseen palveluihin kunnolla. Tätä työtä tullaan jatkamaan Suomen kestävän kasvun ohjelmassa v. 2024. Johdon sitouttaminen tärkeää. Yhteinen tahtotila.