Terapiat etulinjaan (aikuiset), Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Toimintaa kehitetään kansallinen Terapiat etulinjaan-toimintamallin mukaisesti. Oleellista on näyttöön perustuvien ja oikea-aikaisten hoitojen lisääminen hyvinvointialueella sekä riittävä koulutus ja tuki ammattilaisille mielenterveystyön tekemiseen.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Mielenterveyshäiriöistä johtuvat sairaspoissaolot ja työkyvyttömyyseläkkeet ovat huomattavassa kasvussa, joka näkyy päihde- ja mielenterveyspalveluiden lisäksi myös terveysasematyössä. Aiempaa suurempi palveluiden tarve näkyy myös kasvaneina asiakasmäärinä mielenterveyspalveluissa ja erikoissairaanhoidossa.

Tavoiteltu muutos
  • Päihde- ja mielenterveyspalveluissa on jatkossa aiempaa enemmän käytössä näyttöön perustuvia hoitojaksoja. Päihde- ja mielenterveyspalveluiden vakituinen henkilökunta ja pitkäaikaiset sijaiset ovat käyneet KLT-koulutukset.
  • Terveysasemilla tehtävä mielenterveystyö vahvistuu. Jokaisella terveysasemalla on kaksi koulutettua OOH-hoitajaa ja ensikäyntiaikoja on varattavissa 2 viikossa / per terveysasema.
  • Hoidon porrastus ja hoitoihin ohjautuminen on suunniteltu, linjattu ja kuvattu sekä otettu käyttöön hankekauden aikana.
Muutoksen mittaaminen

Terapiat etulinjaan- toimintamallin kehittämisestä on saatu runsaasti pohjatietoa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen ajalta, jota hyödynnetään myös RRP-hankkeessa vuosien 2024-2025 aikana.

Keräämme paljon erilaista tietoa toimintamalliin liittyen, mutta keskeisiä mitattavia asioita ovat mm. Terapiat etulinjaan -toimintamallin mukaisiin menetelmiin koulutettujen ammattilaisten määrät, menetelmien käyttö ja saatavuus eri palveluissa sekä hoitojen vaikuttavuus.

Lisäksi on oleellista jakaa tietoa ja kokemuksia HUSin ja muiden hyvinvointialueiden kanssa, jotta voimme vertailla niitä omiin kokemuksiimme

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Toimintamallilla pyritään tarjoamaan lievistä ja keskivaikeista mielenterveysongelmista kärsiville aikuisille helpommin saatavilla olevia ja tehokkaampia hoitomuotoja.

Asiakkaat osallistetaan Terapiat etulinjaan- toimintamallissa vaikuttamaan omaan hoitoonsa

  • Asiakas täyttää hoitoon hakeutuessaan terapianavigaattorin, jossa oireisiin liittyvien kysymysten lisäksi kartoitetaan asiakkaan hoitomieltymyksiä ja -toiveita.
  • Jokaisella hoitokäynnillä täytetään oiremittari, jotta asiakkaan kanssa yhdessä voidaan arvioida hoidon laatua ja tehokkuutta. Hoitojaksojen aikana tapahtuvilla vastaanotoilla pyritään muutenkin palautetietoiseen työskentelyyn.
  • Hoitojaksojen viimeisellä tapaamisellä asiakas täyttää palautekyselyn.