Terapiat Etulinjaan toimintamalli / lapset ja nuoret, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Terapiat Etulinjaan toimintamallissa Satakunnan hyvinvointialueella parannetaan perustason mielenterveyspalveluiden saatavuutta sekä yhteneväisyyttä ja vahvistetaan psykososiaalisten menetelmien käyttöä lasten ja nuorten palveluissa.

Toimintaympäristö

Mielenterveyden häiriöt ovat lisääntyneet viime vuosina eikä nykyinen hoitojärjestelmä pysty vastaamaan kysynnän tarpeeseen. Erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten mielenterveyden ongelmat ovat kasvaneet. Nykykäsityksen mukaan vaikuttaviin psykososiaalisiin hoitoihin tulisi päästä mahdollisimman nopeasti ongelmien ilmetessä. Keskeistä olisi nopeuttaa psykososiaalisten menetelmien saatavuutta ja vaikuttavuutta siirtämällä painopistettä erikoissairaanhoidosta perustason palveluihin

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Vuosina 2021–2023 mielenterveysstrategian toimeenpanon painopiste on ollut psykososiaalisten menetelmien lisäämisessä. Toimintamalli tähtää siihen, että jokaisella sote-ammattilaisella olisi työkaluja lyhytkestoisiin ja digituettuihin psykososiaalisiin menetelmiin mielenterveyden tukemiseksi.  Näin varmistetaan, että ihmiset saavat nopeasti tukea ongelmiinsa riippumatta siitä, mistä hän hakee apua. Toimintamallia alettiin koordinoimaan Tulevaisuuden sote-keskus ohjelman avulla kaikissa Satakunnan hyvinvointialueen kunnissa ja kaikille ikäryhmille. Menetelmien koulutuksia ja jalkauttamista jatketaan2024 - 2025 Kestävän kasvun Satakunta 2 -hankkeessa.  

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Yhä suurempaan määrään lievempiä mielenterveysongelmia tulisi saada apua perustason palveluissa; kouluissa, terveysasemilla, päiväkodeissa myös esim. erityisvastaanotoilla, sosiaalipalveluissa tms. Tämä edellyttää ongelman huomaamista ja siihen puuttumista varhaisessa vaiheessa. Terapiat etulinjaan -toimintamalli tuo menetelmiä ja hoitointerventioita perustason ammattilaisille, jotta mielenterveyden ongelmat havaittaisiin jo varhaisessa vaiheessa. Toimintamalli tarjoaa menetelmäkoulutuksia myös erityistasolle.

Tuottamalla digitaalisia hoitointerventioita ja hoidon tarpeen arviointia kaikille ikäluokille, pystytään tavoittamaan nopeammin lievemmin oireilevat kansalaiset.  Kun apua tarjotaan riittävän ajoissa oikealla hoitoportaalla, kuormitus ylemmillä hoitoportailla vähenee ja pidempiä hoitoja pystytään tarjoamaan niitä tarvitseville. Digitaaliset palvelut helpottavat resurssien käyttöä ja säästävät aikaa. 

Perustason ammattilaiset tarvitsevat mielenterveystyön osaamista, joka helpottaa oireiden tunnistamista jo varhaisessa vaiheessa. Perustasolla tarvitaan myös  tukea vaikuttavien hoitojen käyttöönotossa. Tarvitsemme toimintamallin, jossa perustason ammattilaiset pystyvät vastaamaan väestön tarpeisiin kulloinkin oikeanlaisella hoitointerventiolla oikealla tasolla. Hoitoonohjaus tarvitsee myös strukturoitua mallia siitä, miten toimitaan koko hyvinvointialueella sekä kansallisesti.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on parantaa perustason mielenterveyspalveluiden saatavuutta ja prosesseja yhteistyössä hyvinvointialueiden ja yliopistosairaaloiden kanssa. Tavoitteena on, että kansalaiset saavat apua mielenterveysongelmiinsa varhaisessa vaiheessa. Perustason mielenterveyspalveluissa hoitoon pääse nopeammin  ja kansalaiset saavat oikea-aikaista ja -tasoista hoitoa/tukea/apua,  jolloin erikoissairaanhoidon lähetteet vähenevät. Tavoitteena on, että ammattilaisilla on käytössään työkaluja ja menetelmiä asiakkaan mielenterveyden tukemiseen siellä, missä asiakas hakeutuu avun piiriin. Tavoitteen saavuttamiseksi perustason ammattilaisia koulutetaan ja tuetaan näyttöön perustuvien psykososiaalisten menetelmien käyttöönotossa.

Muutoksen mittaaminen

Tietoa kerätään sekä asiakkailta että ammattilaisilta menetelmien hyödyistä, käytettävyydestä ja kokemuksista.

Asiakkaiden vointia seurataan eri menetelmissä mm. seuraavilla oirekyselyillä

Nuoret:

Masennus: PHQ-9, yleistynyt ahdistuneisuus: CAD-7, sosiaalisten tilanteiden pelko: SPIN-FIN, paniikki: PDSS-SR, unettomuus: ISI, riippuvuudet: riippuvuuden kohteen mukaan määräytyvä mittari

Lapset:

Masennus, yleinen ahdistus, eroahdistus, sosiaalisten tilanteiden pelko, paniikki, pakko-oireet ja haastava käytös: lapsen RCADS-47 skaalat, joissain menetelmissä käytetään myös vanhempien RCADS-mittaria

Excel tiedonkeruu:

Menetelmien käyttöasteita ja niistä saatavia hyötyjä kerätään menetelmäkohtaisten Excel-tiedonkeruutaulukoiden avulla., näistä saadaan tietoa mm. asiakkaan saamasta hyödystä oiremittareiden avulla, jatkohoito, perhekeskusalue, miepä-palvelut, oppilashuolto jne. Kesän 2025 aikana tiedonkeruussa siirrytään Forms-lomakkeiden käyttöön.

Menetelmien käyttöönottoa tuetaan menetelmäohjausten, mentoroinnin, taitopajojen ja käyttöönoton tukitapaamisten avulla koulutuksen ja käyttöönoton aikana. Koulutusten ja käyttöönottojen jälkeen menetelmien käyttöä tuetaan mentorointien, taitopajojen, tukitapaamisten, kertauspäivien sekä kansallisten webinaarien avulla.

Raportoidaan menetelmien vaikuttavuudesta ja käyttöönotosta esihenkilöille ja työntekijöille. Tilastoa kerätään myös kansallisesti mm. interventionavigaattori.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on satakuntalaiset lapset, nuoret ja perheet, jotka tarvitsevat apua mielenterveyden haasteisiin. Asiakasymmärrystä on kerrytetty asiakaspalautteiden sekä interventioissa käytettävien vaikuttavuusmittareiden avulla.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Satakunnassa on otettu laajasti käyttöön Terapiat etulinjaan -toimintamallin tarjoamia konkreettisia menetelmiä mielenterveyskriisin selättämiseen lasten ja nuorten osalta.

Terapiat etulinjaan -toimintamallin keskiössä ovat 

  • Psykososiaalisten hoitomenetelmien porrastaminen oikealle portaalle
  • Ammattilaisten työtä tukevat digitaaliset ratkaisut
  • Yhteiskehittäminen, YTA-aluek kansallisesti
Ratkaisun perusidea

Terapiat etulinjaan -toimintamalli tarjoaa konkreettisia ratkaisuja mielenterveyskriisin selättämiseen sekä systemaattisen tavan kehittää psykososiaalisten hoitojen prosessia. Sen keskeiset osa-alueet ovat palvelujen porrastaminen, digitaaliset ratkaisut sekä yhteiskehittäminen.

Terapiat etulinjaan -toimintamallin kautta koulutettavia menetelmiä lasten- nuorten ja perheiden osalta Satakunnan hyvinvointialueella ovat:

Pienet lapset ja vanhemmat: 

Lasten neuvolat: Pienten lasten ohjattu omahoito

Lapset ja vanhemmat:

Alakoulut: Lasten ohjattu omahoito, lasten ja nuorten ahdistuksen kognitiivinen lyhytterapia (ALI), IPC-N 5- ja 6-luokkalaiset oppilaat sekä lasten KLT (KLT-L)

Lasten miepä-palvelut: KLT-L, Cool Kids

Lasten psykiatria: Cool Kids, Cool Kids autismi

Nuoret:

Yläkoulu: Interventionavigaattori, lasten ja nuorten ahdistuksen kognitiivinen lyhytterapia (ALI), IPC-N (nuorten) ohjattu omahoito

II-asteen oppilaitokset: interventionavigaattori, lasten- ja nuorten ahdistuksen kognitiivinen lyhytterapia (ALI), IPC-N, (nuorten) ohjattu omahoito, KLT-N perustaso II-aste kuraattorit

Nuorten miepä-palvelut: Interventionavigaattori, IPT-N, Cool Kids/Chilled, KLT-N perustaso

Nuorisopsykiatria: Cool Kids/Chilled, IPT-N, KLT-N ESH

Psykologipalvelut kaikki kouluasteet: IPT-N, KLT-N perustaso, IPC-N, lasten ja nuorten ahdistuksen kognitiivinen lyhytterapia (ALI), interventionavigaattori sekä ohjatut omahoidot

Lapset, nuoret ja perheet:

Kasvatus- ja perheneuvonta: Cool Kids/Chilled, tunnekeskeinen pari-interventio

 

Riittävä valikoima hoitomenetelmiä lieviin ja keskivaikeisiin mielenterveyden oireisiin vähentää pitkien ja intensiivisen hoitojen tarvetta myöhemmin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Juurtuminen vaatii:

Johdon ja esihenkilöiden sitoutumista ja heidän tukeaan ammattilaisille

  • Ammattilaisille mahdollisuutta kouluttautua työaikana koulutuksen eri osa-alueisiin
  • Ammattilaisten sitoutumista menetelmäkoulutuksiin ja siihen varattavaan aikaan
  • Esihenkilöiden tulee mahdollistaa riittävä välineistö koulutuksiin mm. toimiva kamera ja mikrofoni tietokoneeseen sekä rauhallinen työympäristö ja riittävästi aikaa 

Juurtumista tukee

  • Esihenkilöiden tulee seurata Excel-tiedonkeruutaulukoista menetelmien käyttöä sekä niistä saatava hyötyä
  • Ammattilaisilta sekä asiakkailta tulee kerätä tietoa menetelmien käytettävyydestä ja vaikuttavuudesta, joista raportoidaan ammattilaisille sekä esihenkilöille/johdolle
  • Implementaatiokyselyjen tekeminen ammattilaisille eri menetelmistä ja niiden käytöstä
  • Järjestetään koulutuksiin liittyviä menetelmäohjauksia, mentorointeja, taitopajoja ja tukitapaamisia koulutusten aikana sekä mentoritapaamisia, taitopajoja ja tarvittavia tukitapaamisia koulutusten jälkeen
  • Järjestetään säännöllisesti / tarpeen mukaan kertauskoulutusta eri menetelmistä
  • Mahdollistetaan ammattilaisille kansallisiin webinaareihin osallistuminen eri menetelmien osalta
  • Varmistetaan ja koordinoidaan laadukas koulutustoiminta systemaattisesti ja kohdennetusti

Prosessi etenee Terapiat etulinjaan -toimintamallin mukaisesti

Vinkit toimintamallin soveltajille

Terapiat etulinjaan -toimintamalli on sovellettavissa eri kohde- ja ikäryhmille. Onnistunut soveltaminen vaatii johdon linjaukset ja lähijohdon tuen. Työkalujen ja menetelmien käyttöönotot vaatii systemaattista suunnittelua ja riittävästi aikaa kouluttautumiseen sekä riittävästi tukea ja ammattilaisten osallistamista aikataulusuunnitteluun. Tarvitaan myös tiedolla johtamista ja vaikuttavuuden seurantaa. Ammattilaisten on oltava motivoitunutta uuden menetelmän käyttöönottoon ja siihen kouluttautumiseen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Menetelmistä ja niiden käyttöönotosta kerätään tietoa koulutusten aikana sekä käyttöönottojen jälkeen Excel-tiedonkeruutaulukoiden aina tehdyn intervention jälkeen. Jokaiselle menetelmälle on oma laadittu tiedonkeruutaulukkonsa. Kesän 2025 aikana tiedonkeruu siirtyy Formsiin

Interventionavigaattorin käytöstä on saatu positiivisia tuloksia, ammattilaiset ovat kokeneet sen helpottaneen hoidon tarpeen arviota ja kerätty tieto on hyödyntänyt mahdolliseen jatkohoitoon lähetettäessä tästä palautetta on saatu sekä lääkäreiltä että psykologeilta. Tuloksia interventionavigaattorin käytöstä kerätään myös kansallisesti, josta saadaan hyvinvointikohtaista tietoa.

Kaikista menetelmistä on saatu positiivista palautetta niiden käytettävyydestä ja hyödyistä niin ammattilaisilta kun asiakkailta.

Menetelmät auttavat terapiatakuun toteuttamisessa.

Koulutuksia on järjestetty lastenneuvoloissa, ala- ja yläkoulujen sekä II-asteen oppilashuollossa, lasten- ja nuorten miepä-palveluissa, kasvatus- ja perheneuvonnassa sekä lasten- ja nuorisopsykiatrialla koko hyvinvointialueella. Koulutukseen on osallistunut lähes 200 ammattilaista.