Terapiat Etulinjaan toimintamalli / lapset ja nuoret, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Terapiat Etulinjaan toimintamallissa Satakunnan hyvinvointialueella parannetaan perustason mielenterveyspalveluiden saatavuutta sekä yhteneväisyyttä ja vahvistetaan psykososiaalisten menetelmien käyttöä lasten ja nuorten palveluissa.

Toimintamallin nimi
Terapiat Etulinjaan toimintamalli / lapset ja nuoret, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Terapiat Etulinjaan toimintamallissa Satakunnan hyvinvointialueella parannetaan perustason mielenterveyspalveluiden saatavuutta sekä yhteneväisyyttä ja vahvistetaan psykososiaalisten menetelmien käyttöä lasten ja nuorten palveluissa.

Toteutuspaikka
Satakunnan hyvinvointialue, perhekeskusalueet
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tiina Ilola

Luotu

27.09.2024

Viimeksi muokattu

11.06.2025
Ratkaisun perusidea

Terapiat etulinjaan -toimintamalli tarjoaa konkreettisia ratkaisuja mielenterveyskriisin selättämiseen sekä systemaattisen tavan kehittää psykososiaalisten hoitojen prosessia. Sen keskeiset osa-alueet ovat palvelujen porrastaminen, digitaaliset ratkaisut sekä yhteiskehittäminen.

Terapiat etulinjaan -toimintamallin kautta koulutettavia menetelmiä lasten- nuorten ja perheiden osalta Satakunnan hyvinvointialueella ovat:

Pienet lapset ja vanhemmat: 

Lasten neuvolat: Pienten lasten ohjattu omahoito

Lapset ja vanhemmat:

Alakoulut: Lasten ohjattu omahoito, lasten ja nuorten ahdistuksen kognitiivinen lyhytterapia (ALI), IPC-N 5- ja 6-luokkalaiset oppilaat sekä lasten KLT (KLT-L)

Lasten miepä-palvelut: KLT-L, Cool Kids

Lasten psykiatria: Cool Kids, Cool Kids autismi

Nuoret:

Yläkoulu: Interventionavigaattori, lasten ja nuorten ahdistuksen kognitiivinen lyhytterapia (ALI), IPC-N (nuorten) ohjattu omahoito

II-asteen oppilaitokset: interventionavigaattori, lasten- ja nuorten ahdistuksen kognitiivinen lyhytterapia (ALI), IPC-N, (nuorten) ohjattu omahoito, KLT-N perustaso II-aste kuraattorit

Nuorten miepä-palvelut: Interventionavigaattori, IPT-N, Cool Kids/Chilled, KLT-N perustaso

Nuorisopsykiatria: Cool Kids/Chilled, IPT-N, KLT-N ESH

Psykologipalvelut kaikki kouluasteet: IPT-N, KLT-N perustaso, IPC-N, lasten ja nuorten ahdistuksen kognitiivinen lyhytterapia (ALI), interventionavigaattori sekä ohjatut omahoidot

Lapset, nuoret ja perheet:

Kasvatus- ja perheneuvonta: Cool Kids/Chilled, tunnekeskeinen pari-interventio

 

Riittävä valikoima hoitomenetelmiä lieviin ja keskivaikeisiin mielenterveyden oireisiin vähentää pitkien ja intensiivisen hoitojen tarvetta myöhemmin.

Toimintaympäristö

Mielenterveyden häiriöt ovat lisääntyneet viime vuosina eikä nykyinen hoitojärjestelmä pysty vastaamaan kysynnän tarpeeseen. Erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten mielenterveyden ongelmat ovat kasvaneet. Nykykäsityksen mukaan vaikuttaviin psykososiaalisiin hoitoihin tulisi päästä mahdollisimman nopeasti ongelmien ilmetessä. Keskeistä olisi nopeuttaa psykososiaalisten menetelmien saatavuutta ja vaikuttavuutta siirtämällä painopistettä erikoissairaanhoidosta perustason palveluihin

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on satakuntalaiset lapset, nuoret ja perheet, jotka tarvitsevat apua mielenterveyden haasteisiin. Asiakasymmärrystä on kerrytetty asiakaspalautteiden sekä interventioissa käytettävien vaikuttavuusmittareiden avulla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Juurtuminen vaatii:

Johdon ja esihenkilöiden sitoutumista ja heidän tukeaan ammattilaisille

  • Ammattilaisille mahdollisuutta kouluttautua työaikana koulutuksen eri osa-alueisiin
  • Ammattilaisten sitoutumista menetelmäkoulutuksiin ja siihen varattavaan aikaan
  • Esihenkilöiden tulee mahdollistaa riittävä välineistö koulutuksiin mm. toimiva kamera ja mikrofoni tietokoneeseen sekä rauhallinen työympäristö ja riittävästi aikaa 

Juurtumista tukee

  • Esihenkilöiden tulee seurata Excel-tiedonkeruutaulukoista menetelmien käyttöä sekä niistä saatava hyötyä
  • Ammattilaisilta sekä asiakkailta tulee kerätä tietoa menetelmien käytettävyydestä ja vaikuttavuudesta, joista raportoidaan ammattilaisille sekä esihenkilöille/johdolle
  • Implementaatiokyselyjen tekeminen ammattilaisille eri menetelmistä ja niiden käytöstä
  • Järjestetään koulutuksiin liittyviä menetelmäohjauksia, mentorointeja, taitopajoja ja tukitapaamisia koulutusten aikana sekä mentoritapaamisia, taitopajoja ja tarvittavia tukitapaamisia koulutusten jälkeen
  • Järjestetään säännöllisesti / tarpeen mukaan kertauskoulutusta eri menetelmistä
  • Mahdollistetaan ammattilaisille kansallisiin webinaareihin osallistuminen eri menetelmien osalta
  • Varmistetaan ja koordinoidaan laadukas koulutustoiminta systemaattisesti ja kohdennetusti

Prosessi etenee Terapiat etulinjaan -toimintamallin mukaisesti

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Menetelmistä ja niiden käyttöönotosta kerätään tietoa koulutusten aikana sekä käyttöönottojen jälkeen Excel-tiedonkeruutaulukoiden aina tehdyn intervention jälkeen. Jokaiselle menetelmälle on oma laadittu tiedonkeruutaulukkonsa. Kesän 2025 aikana tiedonkeruu siirtyy Formsiin

Interventionavigaattorin käytöstä on saatu positiivisia tuloksia, ammattilaiset ovat kokeneet sen helpottaneen hoidon tarpeen arviota ja kerätty tieto on hyödyntänyt mahdolliseen jatkohoitoon lähetettäessä tästä palautetta on saatu sekä lääkäreiltä että psykologeilta. Tuloksia interventionavigaattorin käytöstä kerätään myös kansallisesti, josta saadaan hyvinvointikohtaista tietoa.

Kaikista menetelmistä on saatu positiivista palautetta niiden käytettävyydestä ja hyödyistä niin ammattilaisilta kun asiakkailta.

Menetelmät auttavat terapiatakuun toteuttamisessa.

Koulutuksia on järjestetty lastenneuvoloissa, ala- ja yläkoulujen sekä II-asteen oppilashuollossa, lasten- ja nuorten miepä-palveluissa, kasvatus- ja perheneuvonnassa sekä lasten- ja nuorisopsykiatrialla koko hyvinvointialueella. Koulutukseen on osallistunut lähes 200 ammattilaista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Terapiat etulinjaan -toimintamalli on sovellettavissa eri kohde- ja ikäryhmille. Onnistunut soveltaminen vaatii johdon linjaukset ja lähijohdon tuen. Työkalujen ja menetelmien käyttöönotot vaatii systemaattista suunnittelua ja riittävästi aikaa kouluttautumiseen sekä riittävästi tukea ja ammattilaisten osallistamista aikataulusuunnitteluun. Tarvitaan myös tiedolla johtamista ja vaikuttavuuden seurantaa. Ammattilaisten on oltava motivoitunutta uuden menetelmän käyttöönottoon ja siihen kouluttautumiseen.