Terapiat etulinjaan toimintamalli Satakunnan hyvinvointialueella / aikuisten palvelut
Satakunnan hyvinvointialueella Terapiat Etulinjaan -toimintamallissa parannetaan perustason mielenterveyspalveluiden saatavuutta ja prosesseja yhteistyössä Länsi-Suomen hyvinvointialueiden sekä psykiatrian erikoissairaanhoidon kanssa.
Mielenterveyden häiriöt ovat lisääntyneet viime vuosina eikä nykyinen hoitojärjestelmä pysty vastaamaan kysynnän tarpeeseen. Erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten mielenterveyden ongelmat ovat kasvaneet. Nykykäsityksen mukaan vaikuttaviin psykososiaalisiin hoitoihin tulisi päästä mahdollisimman nopeasti ongelmien ilmetessä. Keskeistä olisi nopeuttaa psykososiaalisten menetelmien saatavuutta ja vaikuttavuutta siirtämällä painopistettä erikoissairaanhoidosta perustasolle.
Vuosina 2021–2023 mielenterveysstrategian toimeenpanon painopiste on ollut psykososiaalisten menetelmien lisäämisessä. Toimintamalli tähtää siihen, että jokaisella sote-ammattilaisella olisi työkaluja lyhytkestoisiin ja digituettuihin psykososiaalisiin menetelmiin mielenterveyden tukemiseksi. Näin varmistetaan, että ihmiset saavat nopeasti tukea ongelmiinsa riippumatta siitä, mistä hän hakee apua. Toimintamallia koordinoidaan Tulevaisuuden sote-keskus ohjelman avulla kaikissa Satakunnan hyvinvointialueen kunnissa ja kaikille ikäryhmille.
Tavoitteena on parantaa perustason mielenterveyspalveluiden saatavuutta ja prosesseja yhteistyössä hyvinvointialueiden ja yliopistosairaaloiden kanssa. Tavoitteena on, että kansalaiset saavat apua mielenterveysongelmiinsa varhaisessa vaiheessa, perustason mielenterveyspalveluihin hoitoon pääsy aika vähenee ja kansalaiset saa oikea-aikaista ja -tasoista hoitoa/tukea/apua jolloin erikoissairaanhoidon lähetteet vähenevät. Tavoitteena on, että ammattilaisilla on käytössään työkaluja ja menetelmiä tukea asiakkaan mielenterveyttä siellä, missä asiakas hakeutuu avun piiriin. Tavoitteen saavuttamiseksi perustason ammattilaisia tuetaan näyttöön perustuvien psykososiaalisten menetelmien käyttöönotossa.
Kerätään tietoa sekä ammattilaisilta että asiakkailta menetelmien käytettävyydestä, hyödyistä ja kokemuksista.
Seurataan menetelmien käyttöasteita.
Tuetaan menetelmien käyttöönottoa menetelmäohjausten ja taitopajojen ja käyttöönoton tukitapaamisten avulla koulutuksen ja käyttöönoton aikana. Koulutusten ja käyttöönottojen jälkeen käyttöä tuetaan mentoroinnin ja tukitapaamisten avulla.
Raportoidaan vaikuttavuudesta ja käyttöönotosta esihenkilöille ja työntekijöille