Terkkari -chat toisen asteen opiskelijoille, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I1 ja I4)

Opiskeluterveydenhuollon Terkkari-chatissa opiskelija saa neuvoa, ohjausta ja tietoa terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Terveydenhoitajan kanssa voi keskustella chatissa nimettömästi tai tunnistautuneena. 

Toimintaympäristö

Opiskeluhuoltoa toteutetaan Kymenlaakson hyvinvointialueen ja koulutuksen järjestäjien välisenä yhteistyönä. Hyvinvointialue vastaa opiskeluhuoltopalvelujen järjestämisestä Kymenlaakson alueella sijaitsevissa oppilaitoksissa. Tavoitteenamme on edistää tarpeenmukaisia ja vaikuttavia palveluita kymenlaakson opiskelijoille siten, että perustasolta saadaan vaikuttavaa psykososiaalista hoitoa ja näin ollen riski mielenterveyden häiriöiden kroonistumiselle pienenee. Tämä näkyy käytännössä toimivassa ennaltaehkäisyssä, eri digitaalisten kanavien saatavuuden paranemisessa ja vaikuttavissa palveluissa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Opiskeluhuolto on ensisijaisesti ennaltaehkäisevää ja yhteisöllistä. Opiskeluhuoltopalvelut toteuttavat yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä yhteistyössä opiskelijoiden, huoltajien ja oppilaitosten henkilökunnan kanssa. Lisäksi opiskelijoilla on oikeus yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon. Opiskeluhuoltopalvelut kohdentuvat oppilaitoksiin lakisääteisten henkilöstömitoitusten ja -suositusten pohjalta. Tavoitteenamme on parantaa palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta sekä digitaalisten palvelujen turvin kohdentaa sote-ammattilaisen aikaa paremmin heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden kohtaamiseen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Tavoitteiden määrittely, toimintamallien kuvaaminen, aikataulutus, käyttöönotontuki sekä seuranta ja arviointi tehtiin yhteistyössä palveluiden, investointi 1:n ja 4:n, ICT:n sekä järjestelmän tuottajan kanssa. Koska Kymenlaakson hyvinvointialueella kehitettiin neljää chattia yhtäaikaisesti, perustettiin investointi 1:n ja investointi 4:n projektipäälliköistä ja projektikoordinaattoreista vertaiskehittäjäryhmä. Se kokoontui säännöllisesti käsittelemään ajankohtaisia chattien kehittämiseen liittyviä asioita ja sopi yhteisistä käytännöistä. Chattien tekninen osuus toteutettiin yhteistyössä palvelujen, vertaiskehittäjäryhmän ja chat-palvelutuottajan kanssa. 

 

Tavoiteltu muutos

Opiskelijat voivat valita erilaisista yhteydenottokanavista omiin tarpeisiinsa parhaiten sopivan väylän. Chatin mahdollistaa sekä anonyymin, että tunnisteellisen keskustelun opiskeluterveydenhoitajan kanssa. 

Muutoksen mittaaminen

Muutosta mitataan ja arvioidaan seuraamalla 

  • saapuneiden chattien lukumäärää
  • vastattujen chattien lukumäärää
  • saapuneiden chattien vastausprosenttia
  • saapuneiden chattien keskimääräistä jonotusaikaa
  • saapuneiden chattien keskimääräistä kestoa

  sekä asiakas- ja henkilöstökokemuskyselyjen avulla.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Opiskeluterveydenhuollon palvelut ovat jokaisen opiskelijan ja oppilaitoksen käytettävissä. Kymenlaakson hyvinvointialueella nuorten palveluita kehitetään nuorten ajatuksia ja toiveita huomioiden. Terkkari -chat on kohdennettu toisen asteen oppilaitoksen opiskelijoiden käyttöön, sillä tunnisteellinen asiointi vaatii vahvan tunnistautumisen.

Ratkaisun perusidea

Opiskeluterveydenhuollon Terkkari-chatissa opiskelija saa neuvoa, ohjausta ja tietoa terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Terveydenhoitajan kanssa voi keskustella chatissa nimettömästi tai tunnistautuneena. Tunnisteellinen asiointi vaatii vahvan tunnistautumisen. Chat on avoinna maanantaista torstaihin klo 14 -16.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käynnistäminen ja juurruttaminen vaatii tavoitteellista suunnittelua, toteutusta, seurantaa sekä jatkuvaa arviointi yhteistyössä palveluiden,  ICT:n sekä järjestelmän tuottajan kanssa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on käyttöönotettavissa myös eri kohderyhmien kanssa sekä eri toimintaympäristöissä työskenneltäessä. Toimintamallin valmistelu ja käyttöönotto vaativat esihenkilöiltä  työntekijöiden osallisuuden vahvistamisen tukemista sekä kannustamista ja ohjaamista uuden työvälineen ja työtavan käyttöönoton valmistelussa kuin toimintamallin käytössä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin avulla meidän on mahdollista tavoittaa opiskelijat ajoissa ja he saavat tarvitsemansa avun tarpeidensa mukaisesti joko anonyymisti  tai tunnisteellisesti.