Terveys- ja hoitosuunnitelmien edistäminen sekä prosessi Kanta-Hämeen hyvinvointialueella
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella halutaan edistää yhdenmukaista terveys- ja hoitosuunnitelman (THS) käyttöä. Yhteinen kansallisen määrittelyn mukainen THS sovellus on omahoidon tuen työkalu.
Asiakkaan kokonaishoidon näkyminen yhdeltä suunnitelmalta on ollut pitkään tavoitteena hoitosuunnitelmien osalta maakunnassa. Valtakunnallisestikin on pohdittu tähän työkaluja ja eri hyvinvointialueilla on otettu erilaisia käytänteitä käyttöön, jotta yhteinen suunnitelma saataisiin näkyväksi ja tukemaan asiakkaan hoitoa. Kanta-Hämeen hyvinvointialueella arvoina ovat yhdenvertaisuus, asiakaslähtöisyys, vaikuttavuus ja rohkeus. Terveys- ja hoitosuunnitelma vastaa arvojemme mukaisesti asiakkaan hoitoon ja tukee hoidon toteutumista sekä tukee asiakasta parhaimmillaan omahoidossa. Laissa myös määritellään kenelle hoitosuunnitelma tulisi olla tehtynä. Lisäksi meillä on astunut voimaan hoitotakuu. Hoitosuunnitelma tukee myös hoitotakuun piiriin kuuluvia asiakkuuksia kooten tarpeet, tavoitteet, toteutuksen ja suunnitelman yhdelle lehdelle.
Tavoitteeksi alueellemme on asetettu, että 70%:lle pitkäaikaista tämä tulisi olla tehtynä. Terveys- ja hoitosuunnitelmien laatiminen on alkanut perusterveydenhuollosta ja sen toivotaan etenevän aina erikoissairaanhoitoon saakka osallistaen kaikki ammattiryhmät täydentämään sitä omalta osaltaan asiakkaan asioidessa eri palveluissa.
Terveys- ja hoitosuunnitelma nivoo koko Kanta-Hämeen hyvinvointialueen strategian arvot yhteen. Vaikuttavuus toteutuu silloin kun sitoudumme toimimaan suunnitelmallisesti parantaaksemme asukkaan hyvinvointia mahdollisimman paljon. Rohkeutta vaaditaan uuden työtavan omaksumiseen kun laaditaan terveys- ja hoitosuunnitelmia. Myös asiakkaan kuuleminen on tässä tärkeää. Suunnitelma mahdollistaa yhdenvertaisuuden tarjoten kaikille sitä tarvitseville samanlaisen koosteen mutta yksilöllisesti. Palvelu on tällöin myös tasalaatuista ja se kokoaa asiakkaan tarvitsemat palvelut sekä toimijat yhteen. Asiakkaan osallistaminen mm. esitietolomakkeen avulla oman hoitonsa suunnitteluun ja toteutukseen on asiakaslähtöisten arvojemme mukaista toimintaa.
Terveys- ja Hoitosuunnitelma linkittyy myös alueemme strategisiin painopisteisiin. Laadittu suunnitelma auttaa hoidon koordinoinnissa ja tarjoaa osaltaan vaikuttavaa palvelua osana strategiaa. Vaikuttaa kiireettömän hoidon ennakointiin siten että suunnitelmasta näemme asiakkaan hoidon tilannekuvan. Suunnitelma kohdentuu eniten juuri niihin asiakasryhmiin jotka eniten tarvitsevat tukea ja koordinoimista. Hoidollisen kulttuurin yhtenäistäminen todentuu myös suunnitelmien kautta.
Alueella ei ole ollut aiemmin yhtenäistä vakiintunutta käytäntöä hoitosuunnitelmien laatimiseksi ja aiemmin käynnistetyt prosessit ovat jääneet pandemian myötä ja hoitovelka on entisestään lisääntynyt. Prosessi ammattilaisille takaa yhdenmukaisen käytön alueella. Tukimateriaalina on prosessi, sisällön kirjauksen ohjaus ja ohjeet sekä esitiedot, jotka tukevat suunnitelmien laadinnassa.
Kanta-Hämeessä on ollut terveys- ja hoitosuunnitelman edistämistä jo POTKU1 ja 2 hankkeiden kautta. Kirjausalusta ei ole ollut vielä siinä vaiheessa rakenteellinen ja se on ollut haastavasti saavutettava ammattilaisille. 2021 syksyllä maakunnassa käynnistyi TULSOTE:n monialaisen asiakkaan kehittämisen prosessi, jonka myötä terveys- ja hoitosuunnitelman kirjaaminen tuli ajankohtaiseksi. Sen avulla on koottu työryhmä jossa kaikkineen on ollut yli 80 henkilöä ja alatyöryhmä jossa suunnitelmaa ja sen sisältöä on käyty läpi työryhmissä. Projekti siltä osin päättyi 2022 loppuvuodesta ja jatkui uudelleen 6/2023 edistäen eri osa-alueilla tapahtuvaa monialaista työtä johon vahvana osana kuuluu terveys- ja hoitosuunnitelma. Se kokoaa monialaisen asiakkaan hoidon yhteen.
Syksyllä 2022 on pidetty 4 hoitosuunnitelman laatimista käsittelevää koulutuskertaa, jossa on käyty yksityiskohtaisesti läpi laadinta. Materiaali on viety myös hyvinvointialueen intraan ja se on osa perehdytystä. Herttaan saa merkinnän kun on perehtynyt koulutusmateriaaliin. Lisäksi ammattilaisia on tavattu eri yksiköissä ammattilaisten palavereissa, joissa asiaa on edistetty. Tämän jälkeen jatkokehittämisen ja edistämisen turvaamiseksi johtoryhmässä on nimetty prosessille omistajat(2hlö:ä) ja sen jälkeen on koottu THS pienryhmä alueen ammattilaisista siten, että paikkakunnittain on edustajat(2). Ryhmä kokoontuu säännöllisesti ja terveys- ja hoitosuunnitelmien edistäminen jatkuu työryhmän kautta jatkossa. Syksyllä 2023 uusi kierros on tehty kaikilla hyvinvointialueen paikkakunnilla, jossa on ollut lisäkoulutusta THS esitietojen käytöstä ja minimi THS sisällöstä. Kertauskoulutukset koko hyvinvointialueen ammattilaisille on pidetty 11/2023. Koulutuksiin on osallistunut moniammatillisesti ammattilaisia eri yksiköistä.
Tavoitteena on laatia terveys- ja hoitosuunnitelma 70%:lle tunnistetuille asiakkaille. Tavoitteena on myös saada niin asiakkaille kuin ammattilaisille hoidon tuen työkalu, jolla koordinoidaan monesti hyvin pirstaleisia hoitokokonaisuuksia. Terveys- ja hoitosuunnitelma on ammattilaisen ja asiakkaan välinen asiakasta osallistava työkalu, joka yhtenäistää hoidon ja vaikuttaa hoidon jatkuvuuteen.
Kuukausittain on seurattu hoitosuunnitelmien laadintaa TULSOTE- toimesta ja kirjattu raporttia. 11/2023 mennessä alueella on projektin myötä laadittu yli 900 suunnitelmaa sisältömerkintöjen mukaan. Tilastoinnista on laadittu myös ammattilaisille ohje, mutta kirjausvirheitä on edelleen. Mittarimerkinnöillä on kirjattu322 kpl:tta, joten THS kokonaismäärä on suurempi kuin sisältömerkinnöistä saadut luvut
Tukea on annettu yksiköihin halukkuuden mukaan ja tukea on tarjottu ammattilaisille. Koulutuksista on tehty kyselyt ammattilaisille ja kerätty tietoa siitä mitä hyötyä se on tuottanut. Mittaristotietojen seurantaa tehdyistä suunnitelmista seurataan jatkossakin alueella prosessin omistajien toimesta.
Koulutusten vaikuttavuudesta on kysytty menti kyselyin koulutusten päätteeksi. Terveys- ja hoitosuunnitelmaa työssään arvioi käyttävänsä (arviointi asteikolla 1-5) 2-2.8. Koulutuksen koki vahvistavan osaamista 3.6-4.5. Kokemusammattilaisen haastattelu toi hyviä näkökulmia THS tekemiseen 3.7-4. Sähköinen esitietolomake helpottaa THS laadintaa 3.9-4.2. THS kertauskoulutuksia toivottiin järjestettävän vuosittain 4.5.
Terveys- ja hoitosuunnitelman edistämisestä on päätetty alueen johdon toimesta ja sen jälkeen TULSOTE- hankkeessa on tehty suunnitelmaa jatkaen aiemmin alueella tapahtunutta kehittämistä. On koottu monialainen työryhmä 2021 jossa edistämisen suunnittelu on aloitettu. Koulutukset ammattilaisille koko hyvinvointialueella pidetty 2022 syksyllä. Ammattilaisten kokouksissa on lisäksi käyty suunnitelmien edistämistä läpi aina tarpeen mukaan ja ohjattu ammattilaisia lisää. Esitietolomake on laadittu ammattilaisten työkaluksi edistämään/helpottamaan suunnitelmien laatimista. Asiakkaita on osallistettu ja esitietolomakkeita on testattu asiakkailla ja ammattilaisia on kuultu haastatellen. Tarpeellisia muutoksia on tehty sen mukaan mitä ammattilaiset ovat tuottaneet. Esitietolomakkeen käyttöönotto tapahtui alkusyksystä 2023. Paikkakunnittain on järjestetty ammattilaisille käyttökoulutus esitietojen suhteen 10/2023 loppuun mennessä. kertauskoulutukset koko maakunassa pidetty 11/2023. Kyselyt koulutuksista on tehty ammattilaisille ja kerätty tieto laadituista suunnitelmista on auttanut kohdentamaan tukea eri yksiköihin.
Kanta-Hämeessä suunnitelmia on pääsääntöisesti tehty paljon palveluita käyttäville ja monisairaille asiakkaille. Asiakkaita on osallistettu THS esitietojen testaukseen ja heidän kokemustaan on kartoitettu haastattelemalla asiakkaita. Esitietolomakkeen tarkoitus on osallistaa asiakasta oman terveys- ja hoitosuunnitelman laadinnassa ja pohtia omia voimavarojaan itsehoitoon. Kerättyä esitietoa ammattilaiset käyttävät vastaanotoilla suunnitelman laadinnassa. Ammattilaisten kokemuksia on myös haastattelemalla kyselty ja saatu esitietolomakkeeseen tarpeellisia muutoksia ja lisäyksiä.