Terveysasemapalvelujen kuntoutuksen etävastaanottotoiminnan tehostaminen, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, 1B)
Toimintamallilla pyritään tehostamaan kuntoutuksen etävastaanottotoimintaa, sekä vahvistamaan ammattilaisten ja asiakkaiden videovastaanottojen käytön osaamista.
Digitalisaatio lisääntyy jatkuvasti, eikä sote-ala ole tässä poikkeus. Kansallisena indikaattorina on lisätä sähköisen asioinnin määrää, niin että 35% asioinneista hoidetaan sähköisesti 04/2025 mennessä. Myös Petteri Orpon hallitusohjelmassa yhtenä keskeisenä toimenpiteenä on sosiaali- ja terveyssektorin palveluiden parantaminen digitalisaation, datan ja tekoälyn avulla. Digitaalisilla palveluilla on mahdollisuus nopeuttaa, sujuvoittaa ja tehostaa asiakkaan palvelua sekä ammattilaisten työtä. Digitaalisten palveluiden käytöllä voidaan myös vapauttaa ammattilaisten työaikaa sellaisiin asiakastarpeisiin, joissa digitaalisten palvelujen käyttö ei ole perusteltua tai mahdollista ja joissa tarvitaan ammattilaisten fyysistä läsnäoloa.
Covid-19 pandemian aikana Vantaalla ja Keravalla etävastaanottoja otettiin käyttöön laajasti nopealla aikataululla. Pandemian laannuttua ja rajoitusten purkamisen jälkeen etävastaanottojen määrä lähti kuitenkin selvään laskuun. Terveysasempalvelujen kuntoutuksen etävastaanottojen käyttöä on lähdetty tehostamaan luomalla yhdessä käytäntö, jossa mm. tiettyjen diagnoosien tai vaivojen osalta arvioinnin jälkeen tehtävä seurantakäynti toteutetaan pääsääntöisesti videovastaanottona. Samalla vahvistetaan ammattilaisten osaamista videovastaanottojen käyttöä koskien tarvittavilla koulutuksilla ja materiaaleilla. Lisäksi varmistetaan ammattilaisten osaaminen myös asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa videovastaanoton aikana. Myös asiakkaiden valmiuksia hyödyntää videovastaanottoja parannetaan tarjoamalla eri ohjeita, kuten ohjevideo videovastaanoton käytöstä.
Tarve etävastaanottojen käytön tehostamiselle on noussut suoraan kuntoutuksen palveluista. Pilotti toteutetaan osana VAKEhyva - Hyvät palvelut (RRP) -hankkeen Investointi 1B:n kehittämistyötä.
Pilotin tavoitteena on parantaa ammattilaisten osaamista videovastaanottojen käytöstä ja lisätä heidän tietoisuutta etävastaanottojen hyödyistä. Tavoitteena on lisätä myös asiakkaiden mahdollisuuksia käyttää sosiaali- ja terveyspalveluiden digitaalisia palveluita ja tarjota mahdollisuutta hyödyntää etävastaanottoja henkilöille, joille se on perusteltua. Tavoitteena on vakiinnuttaa toiminta osaksi kuntoutuksen palveluvalikoimaa.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella halutaan panostaa erityisesti palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden kehittämiseen ja tavoitteena on mahdollistaa palvelut kaikille tasavertaisesti. Lisäksi hyvinvointialueella halutaan lisätä digitaalisten palveluväylien käyttöastetta.
Pilotin yhteydessä kerätään sekä asiakkaiden että ammattilaisten käyttökokemuksia ja seurataan videovastaanottojen käyttömääriä.
Asiakkailta kysytään mm: Kuinka helppoa asiakkaan oli liittyä videovastaanotolle? Tuliko asiakas kuulluksi ja ymmärretyksi videovastaanotolla (hoituiko asia)?
Ennen pilotin käynnistämistä kartoitetaan lähtötilanne ja ammattilaisille toteutetaan kysely etävastaanottojen käytöstä ja koulutustarpeesta. Ammattilaisille kootaan tarvittavat ohjeet ja koulutukset, jotka tulee suorittaa ennen videovastaanottojen käytön aloittamista. Ammattilaisten valmiuksia neuvoa asiakasta videovastaanoton käytössä lisätään. Lisäksi kartoitetaan ja laaditaan soveltuvat ohjeet myös asiakkaille.
Asiakasymmärrystä kartoitetaan keräämällä asiakaspalautetta videovastaanoton jälkeen asiakkailta. Palautetta, kokemuksia ja kehittämisehdotuksia kerätään myös videovastaanottoja toteuttaneelta henkilökunnalta. Palautetta hyödynnetään toimintamallin kehittämisessä.