Terveysasemapalvelujen kuntoutuksen etävastaanottotoiminnan tehostaminen, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, 1B)
Toimintamallilla pyritään tehostamaan kuntoutuksen etävastaanottotoimintaa, sekä vahvistamaan ammattilaisten ja asiakkaiden videovastaanottojen käytön osaamista.
Toimintamallin nimi
Toimintamallilla pyritään tehostamaan kuntoutuksen etävastaanottotoimintaa, sekä vahvistamaan ammattilaisten ja asiakkaiden videovastaanottojen käytön osaamista.
Digitalisaatio lisääntyy jatkuvasti, eikä sote-ala ole tässä poikkeus. Kansallisena indikaattorina on lisätä sähköisen asioinnin määrää, niin että 35% asioinneista hoidetaan sähköisesti 04/2025 mennessä. Myös Petteri Orpon hallitusohjelmassa yhtenä keskeisenä toimenpiteenä on sosiaali- ja terveyssektorin palveluiden parantaminen digitalisaation, datan ja tekoälyn avulla. Digitaalisilla palveluilla on mahdollisuus nopeuttaa, sujuvoittaa ja tehostaa asiakkaan palvelua sekä ammattilaisten työtä. Digitaalisten palveluiden käytöllä voidaan myös vapauttaa ammattilaisten työaikaa sellaisiin asiakastarpeisiin, joissa digitaalisten palvelujen käyttö ei ole perusteltua tai mahdollista ja joissa tarvitaan ammattilaisten fyysistä läsnäoloa.
Asiakasymmärrystä kartoitetaan keräämällä asiakaspalautetta videovastaanoton jälkeen asiakkailta. Palautetta, kokemuksia ja kehittämisehdotuksia kerätään myös videovastaanottoja toteuttaneelta henkilökunnalta. Palautetta hyödynnetään toimintamallin kehittämisessä.