Terveysasemien livechat Kymenlaakson Hyvinvointialueella

Kymenlaakson Hyvinvointialueen terveysasemien live-chat palvelussa asiakkaiden asioita hoidetaan sairaanhoitajan ja digilääkärin toimesta. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialueen tehtävänä on järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut noin 162 000 Kymenlaaksolaiselle asukkaalle.  Maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. Olemme toimineet sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymänä vuodesta 2019.

Hyvinvointialueen tavoitteena on toteuttaa tarpeenmukaiset ja vaikuttavat palvelut kaikille kymenlaaksolaisille. Talouden tasapainoa haetaan uudistumisen kautta. Palveluiden kustannusten kasvua tulee hillitä, sillä valtionrahoitus ei kata palveluiden nykyisiä kustannuksia. Painotamme vahvasti etä- ja digipalveluita, parannamme ennaltaehkäisevien ja peruspalveluiden saatavuutta ja toimimme palveluita yhteensovittaen.  Pyrimme vahvistamaan työhyvinvointia edistäviä tekijöitä ja henkilöstömme on mukana työn ja työyhteisön kehittämisessä.

Kymenlaaksossa terveyspalveluiden käyttö on suurta ja väestön sairastuvuus aivoverisuonitauteihin, mielenterveyssairauksiin, sepelvaltimotautiin, syöpätauteihin sekä tuki- ja liikuntaelin sairauksiin on suurempaa kuin Suomessa keskimäärin. Palvelutarve etenkin raskaissa palveluissa on suuri. Korkean sairastavuuden lisäksi väestön ikääntyminen ja sosioekonomiset haasteet kuormittavat Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää. Eläkeikäisen väestön osuus on koko maan suurimpien joukossa ja syntyvyys on maan matalimpia.  Ennusteen mukaan Kymenlaakson väestö vähenee -9 % vuoteen 2030 mennessä ja -15 % vuoteen 2040 mennessä. Väestön ikääntymisen mukanaan tuoma nopea eläköityminen näkyy myös sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön saatavuudessa. Merkittävät rekrytointihaasteet ja pula useista sosiaali- ja terveydenhuollon ammattiryhmistä luo haasteita palveluiden järjestämiselle. Henkilöstö- ja asiakaskokemusta parantamalla varmistetaan, että hyvinvointialue on jatkossa kilpailukykyinen työnantaja ja osaavat työntekijät hakeutuvat alueelle töihin.

Tuotamme Kymenlaaksossa perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaa omana palvelutuotantona 12 terveysasemalla. Yksi terveysasemistamme on ulkoistettu yksityiselle palveluntuottajalle. Terveysasemien keskitetty asiakasohjaus aloitti toimintansa 1/22. Palvelun tuottaa Kaiku 24 Oy. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Strategisena tavoitteenamme on luoda tarpeenmukaiset ja vaikuttavat palvelut ja olla saavutettavissa asiakkaille eri kanavissa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Laajennamme digitaalisen asioinnin väyliä palveluissamme asioiville kuntalaisille sekä kesäasukkaille. Tavoitteena on luoda helposti saavutettavat palvelut ja hoitaa asiakkaiden asioita digitaalisesti ja mahdollisimman reaaliaikaisesti aina kun se on mahdollista. Digitaalisuus liitetään vahvaksi osaksi ensilinjaan ja kivijalkapalvelun toimintaan. Pyrimme aloittamaan myös fyysistä käyntiä vaativat tilanteet digikanavissa ja edistämään asiakkaan tilannetta ensikontaktissa.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäminen toteutetaan yhdessä  keskitetyn asiakasohjauksen, Kaiku24:n kanssa. Kehittäjäjoukkoon kuuluu vastaanottopalveluiden johtoa, Digitaalisen asioinnin ja palvelujen kehittämisen yksikkö, Kaiku24 :n Kymenhva:n palvelujohtoa sekä RRP hankkeen koordinaattoreita. Kehittämispalaverit käynnistyivät keväällä -24.

Ratkaisun perusidea

Hyvinvointialueella on käytössä chatbot palvelu asiakkaille. Terveysasemien live-chat palvelu tuotetaan osana keskitetyn asiakasohjauksen toimintaa. Chat palvelussa pyritään ratkaisemaan asiakkaan tilanteet terveysasematason kiireellisissä sekä kiireettömissä tilanteissa, yhden yhteydenoton periaatteella aina kun se on mahdollista. Chatissä hyödynnetään esitietolomakkeita ja potilaan ottamia valokuvia ennen live-chat kontaktin avaamista tai sen aikana.  Chattiin vastaa aina sairaanhoitaja, mutta tarvittaessa hyödynnetään lääkärin konsultaatiota tai ohjataan asiakas digilääkärin chattiin, joka voidaan muuttaa myös etävastaanotoksi.