Terveysasemien livechat Kymenlaakson Hyvinvointialueella

Kymenlaakson Hyvinvointialueen terveysasemien live-chat palvelussa asiakkaiden asioita hoidetaan sairaanhoitajan ja digilääkärin toimesta. 

Toimintamallin nimi
Terveysasemien livechat Kymenlaakson Hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kymenlaakson Hyvinvointialueen terveysasemien live-chat palvelussa asiakkaiden asioita hoidetaan sairaanhoitajan ja digilääkärin toimesta. 

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialueen vastaanottopalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Julia Koppinen

Luotu

25.06.2024

Viimeksi muokattu

13.11.2024
Ratkaisun perusidea

Hyvinvointialueella on käytössä chatbot palvelu asiakkaille. Terveysasemien live-chat palvelu tuotetaan osana keskitetyn asiakasohjauksen toimintaa. Chat palvelussa pyritään ratkaisemaan asiakkaan tilanteet terveysasematason kiireellisissä sekä kiireettömissä tilanteissa, yhden yhteydenoton periaatteella aina kun se on mahdollista. Chatissä hyödynnetään esitietolomakkeita ja potilaan ottamia valokuvia ennen live-chat kontaktin avaamista tai sen aikana.  Chattiin vastaa aina sairaanhoitaja, mutta tarvittaessa hyödynnetään lääkärin konsultaatiota tai ohjataan asiakas digilääkärin chattiin, joka voidaan muuttaa myös etävastaanotoksi. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialueen tehtävänä on järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut noin 162 000 Kymenlaaksolaiselle asukkaalle.  Maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. Olemme toimineet sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymänä vuodesta 2019.

Hyvinvointialueen tavoitteena on toteuttaa tarpeenmukaiset ja vaikuttavat palvelut kaikille kymenlaaksolaisille. Talouden tasapainoa haetaan uudistumisen kautta. Palveluiden kustannusten kasvua tulee hillitä, sillä valtionrahoitus ei kata palveluiden nykyisiä kustannuksia. Painotamme vahvasti etä- ja digipalveluita, parannamme ennaltaehkäisevien ja peruspalveluiden saatavuutta ja toimimme palveluita yhteensovittaen.  Pyrimme vahvistamaan työhyvinvointia edistäviä tekijöitä ja henkilöstömme on mukana työn ja työyhteisön kehittämisessä.

Kymenlaaksossa terveyspalveluiden käyttö on suurta ja väestön sairastuvuus aivoverisuonitauteihin, mielenterveyssairauksiin, sepelvaltimotautiin, syöpätauteihin sekä tuki- ja liikuntaelin sairauksiin on suurempaa kuin Suomessa keskimäärin. Palvelutarve etenkin raskaissa palveluissa on suuri. Korkean sairastavuuden lisäksi väestön ikääntyminen ja sosioekonomiset haasteet kuormittavat Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää. Eläkeikäisen väestön osuus on koko maan suurimpien joukossa ja syntyvyys on maan matalimpia.  Ennusteen mukaan Kymenlaakson väestö vähenee -9 % vuoteen 2030 mennessä ja -15 % vuoteen 2040 mennessä. Väestön ikääntymisen mukanaan tuoma nopea eläköityminen näkyy myös sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön saatavuudessa. Merkittävät rekrytointihaasteet ja pula useista sosiaali- ja terveydenhuollon ammattiryhmistä luo haasteita palveluiden järjestämiselle. Henkilöstö- ja asiakaskokemusta parantamalla varmistetaan, että hyvinvointialue on jatkossa kilpailukykyinen työnantaja ja osaavat työntekijät hakeutuvat alueelle töihin.

Tuotamme Kymenlaaksossa perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaa omana palvelutuotantona 12 terveysasemalla. Yksi terveysasemistamme on ulkoistettu yksityiselle palveluntuottajalle. Terveysasemien keskitetty asiakasohjaus aloitti toimintansa 1/22. Palvelun tuottaa Kaiku 24 Oy. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä