Terveyspalveluiden chat
Terveyspalveluiden chat on osa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen moniammatillista chat-palvelua. Chat-palveluun asukkaat voivat olla yhteydessä terveyteen tai sairastumiseen liittyvissä asioissa. Yhteydenottoihin vastaavat sairaanhoitajat.
Terveyspalveluiden chat on osa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen chat-palvelua.
COVID-19 pandemian jälkeinen maailmantilanne ja talouden kiristyminen näkyvät edelleen SOTE-palveluissa kasvaneena palveluntarpeena. Digipalveluilla pyritään vastaamaan tuohon tarpeeseen. Hyvinvointialuemallilla pyritään tasavertaistamaan palveluiden tarjontaa ja saatavuutta. Digipalveluiden avulla on mahdollista tarjota koko hyvinvointialueen kattavaa, kuntarajatonta palvelua. Hyvinvointialueen rahoitusmallin ja säästöpaineiden sekä kiristyvän hoitotakuun ja resurssien niukkuuden myötä tarvitaan digipalveluita tukemaan perinteisiä kivijalkapalveluita, jotta palveluiden saatavuutta voidaan parantaa ja hoitoon pääsyä edistää.
Chat-palvelun kehittämiseen on osallistettu monialaisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen ammattilaisia. Pidettyjen työpajojen tuloksia on hyödynnetty palvelun sisällön tuottamisessa ja palvelun kuvauksessa. Työpajojen avulla ammattilaisia rekrytoitiin myös tuottamaan Konsti chatbotin sisältöä.
Chat-palvelun käynnistymisen ja laajentumisen myötä palvelua on kehitetty asiakkailta ja ammattilaisilta saadun palautteen perusteella.
Chatin välityksellä asiakkailla on mahdollisuus asioida reaaliajassa ammattilaisen kanssa ja välttyä takaisinsoiton odotukselta. Tavoitteena on alueen puhelumäärien hillitseminen/lasku. Chatissa ammattilainen saa esitiedot asiakkaalta valmiiksi ja anamneesiin käytettävä aika vähenee. Hoidontarpeen arvio on luotettavampi ja tehokkaampi chat-järjestelmän tarjoamien ominaisuuksien vuoksi. Kiirevastaanoton käyntien määrää pyritään hillitsemään keskittämällä digipalveluihin niihin soveltuvat asiakasryhmät. Hillitsemällä kiirevastaanoton määriä voidaan resurssia jatkossa suunnata kiireettömään hoitoon entistä paremmin.
Chat toimii myös kuulo- ja puhevammaisten yhteydenottokeinona.
Tavoiteltuja muutoksia seurataan chatissa käytyjen keskustelujen perusteella. Tilastot osoittavat palvelun tarpeen.
- Vastaanotettujen chat keskustelujen määrää voidaan peilata alueen sote-keskuksiin sekä puhelinpalveluun tulevien puhelujen määriin.
- Kiirevastaanottokäyntien määrän seurannalla voidaan arvioida lääkäripalvelun kannattavuutta
- Ammattilaisten tekemän tilastoinnin pohjalta voidaan myös seurata, miten paljon asioista on voitu ratkaista chatin välityksellä
- Asiakaspalaute
Ammattilaisten tulee tiedostaa ja osata käyttää hoidontarpeen arvioinnissa hyödynnettäviä järjestelmäominaisuuksia (esitiedot, kuva- ja videoyhteyden hyödyntäminen), jotta tavoiteltuihin hyötyihin päästään.
Digilääkäri-malli on otettu osaksi chat-palvelua. Digilääkärin avulla voidaan chat-palvelussa hoitaa reaaliaikaisesti myös lääkäriä vaativia yhteydenottoja. Digilääkäri toimii myös hoidontarpeenarvioinnissa ammattilaisten tukena.
Chatista asiakkaat saavat palvelua yhdellä yhteydenotolla tarvittaessa monialaisesti. Käytössä olevat seitsemän eri chat-palvelua tekevät tiivistä yhteistyötä ja asiakkaiden on mahdollista saada tilanteeseensa apua aidosti yhden yhteydenoton taktiikalla. Näin voidaan vähentää ammattilaisten tuplatyön mahdollisuutta ja parantaa palveluiden saatavuutta.
Hyötyjä arvioidessa on syytä ottaa huomioon, että digipalveluiden käyttöönotto ei tapahdu yhdessä yössä. Toiminnan muutos vaatii aikaa niin ammattilaisilta kuin käyttäjiltäkin.
Chat-palvelusta on toteutettu kaksi asiakaskyselyä. Viimeisin kysely toteutettiin huhtikuussa 2023. Kyselyssä kartoitettiin muun muassa chat-palveluiden tarvetta, asukkaiden halukkuutta asioida digitaalisesti sekä toiveita aukioloaikojen suhteen. Lisäksi kyselyssä kartoitettiin asukkaiden mahdollisuuksia asioida digitaalisesti (pankkitunnukset, videoyhteys) sekä alueella käytössä olevien digipalveluiden tuntemusta.