Terveyspalveluiden jalkautus sosiaaliasemalle, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin tarkoituksena on vahvistaa monialaista ja moniammatillista työskentelyä sote-asemilla, sekä tavoittaa erityisesti haavoittuvassa asemassa olevia asiakkaita. Kokemuksia hyödynnetään moniammatillisen toimintamallin kehittämisessä.
Toiminta sijoittuu perustason palveluihin sosiaalihuollon asemalle, jonne terveydenhuollon toimijat jalkautuvat työskentelemään täysiaikaisesti. Tavallisesti sosiaalihuolto ja terveydenhuolto toimivat erillisissä tiloissa ja kaukana toisistaan, ja yhteistyötä on toteutettu pääosin tietopyyntöjen, asiakasohjauksen ja puhelimen välityksellä. Sosiaalihuollon palveluissa on tunnistettu tarve terveydenhuollon osaamiselle, jolloin voidaan vahvistaa kansansairauksien ja mielenterveys- ja päihdesairauksien riskissä olevien asiakkaiden tunnistamista. Aikaisemmin sosiaalihuollon ammattilaiset ovat jalkautuneet terveydenhuoltoon (terveyssosiaalityö) ja yhteistyön sujuvoitumisesta on saatu hyviä kokemuksia.
Hyvinvointialueen strategiaan on kirjattu moniammatillisen ja monialaisen toimintamallin vahvistaminen sekä hoidon jatkuvuuden turvaaminen sote-palveluissa. Toimintamallin kehittämisellä edistetään palveluiden yhteensovittamista eri toimijoiden välillä sekä asiakaskeskeistä toimintatapaa.
Sote-palveluiden johto on sitoutettu toimintamallin kehittämiseen. Mukana käytännön kehittämistyössä ovat sosiaaliasemalla työskentelevät ammattilaiset, terveysasemien Kanta-tiimien ammattilaiset, moniammatillisen toimintamallin valmentajat, sos.asemalle jalkautuneet sairaanhoitajat, farmaseutti sekä kokemusasiantuntija. Myös sosiaalihuollossa työskentelevät muut toimijat (Hanska, nopsajalka, Nuova, J-nappi) ovat mukana monialaisen työskentelyn vahvistamisessa. Palveluiden käyttäjiltä (asukkaat) kerätään asiakaspalautetta ja huomioita kehittämistarpeista.
Moniammatillisen ja monialaisen työskentelyn vahvistamisen avulla sosiaalihuollossa osataan paremmin tunnistaa pitkäaikaissairauksien riskissä olevia asiakkaita. Paljon palveluita tarvitsevat asiakkaat osataan tunnistaa myös terveydenhuollossa, heidän hoitoon pääsy sujuvoituu sekä asiakkaan sitoutuminen omaan hoitoonsa vahvistuu.
Hoitoon pääsy toteutuu lain määrittelemässä ajassa. Moniammatillisten yhteisvastaanottojen määrä lisääntyy. Sote-työpajojen toteutumisen ja laajenemisen seuranta. Viestintäkäytänteistä on sovittu (sujuva yhteydensaanti ammattilaisten välillä: Kanta-tiimeissa ja sos.huollossa suorat puh.numerot jne). Toiminnasta kerätään asiakas- ja ammattilaispalautetta.
Monialaisen työskentelyn malli tulee integroida osaksi sote-asemien muuta työskentelyä, ja ottaa käyttöön hyväksi havaitut käytännöt paljon palveluita tarvitsevien asiakasprosessissa koko hyvinvointialueella.
Palveluvajeanalyysin perusteella Keski-Suomessa heikoimmassa ja haavoittuvammassa asemassa olevat ryhmät ovat erityisesti nuoret mielenterveys - ja päihdeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, ikääntyneet sekä mielenterveys- ja päihdeongelmista yleisesti kärsivät asukkaat.
Asiakaspalautekyselyn tuloksista on noussut erityisesti ammattilaisten välisen tiedon kulun sujuvoittamisen tarve, sekä tärkeys huomioida asiakas kokonaisuutena. Kokemusasiantuntija on osallistunut säännöllisiin suunnitteluryhmän kokoontumisiin ja on aktiivisessa roolissa kehittämisessä tuoden mukanaan asiakasnäkökulmaa.