Terveyspalveluiden jalkautus sosiaaliasemalle, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin tarkoituksena on vahvistaa monialaista ja moniammatillista työskentelyä sote-asemilla, sekä tavoittaa erityisesti haavoittuvassa asemassa olevia asiakkaita. Kokemuksia hyödynnetään moniammatillisen toimintamallin kehittämisessä.
Toiminta sijoittuu perustason sosiaalihuollon palveluihin, joissa terveydenhuollon ammattilaiset työskentelevät täysiaikaisesti. Aiemmin sosiaali- ja terveydenhuolto ovat toimineet erillään, ja yhteistyö on rajoittunut lähinnä tietopyyntöihin, asiakasohjaukseen ja puhelinviestintään. Sosiaalihuollossa on tunnistettu tarve terveydenhuollon osaamiselle, erityisesti kansansairauksien sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien riskissä olevien asiakkaiden tunnistamisessa. Aiemmat kokemukset sosiaalihuollon jalkautumisesta terveydenhuoltoon (terveyssosiaalityö) ovat olleet myönteisiä ja tukevat nyt toteutettavaa mallia.
Hyvinvointialueen strategia painottaa moniammatillisen ja monialaisen toimintamallin vahvistamista sekä hoidon jatkuvuuden turvaamista sote-palveluissa. Kehitettävä toimintamalli tukee palveluiden yhteensovittamista ja asiakaskeskeistä työotetta.
Sote-palveluiden johto on sitoutunut toimintamallin kehittämiseen. Käytännön kehittämistyöhön osallistuvat sosiaaliasemien ja terveysasemien (Kanta-tiimien) ammattilaiset, moniammatillisen toimintamallin valmentajat, sosiaaliasemalle jalkautuneet sairaanhoitajat, farmaseutti sekä kokemusasiantuntija. Lisäksi sosiaalihuollon muut toimijat, kuten Hanska, Nopsajalka, Nuova ja J-Nappi, tukevat monialaista työskentelyä. Palveluiden käyttäjiltä eli asukkailta kerätään aktiivisesti asiakaspalautetta ja kehittämisehdotuksia.
Moniammatillisen ja monialaisen työskentelyn vahvistaminen parantaa pitkäaikaissairauksien riskissä olevien asiakkaiden tunnistamista sosiaalihuollossa. Terveydenhuollossa puolestaan tunnistetaan entistä paremmin paljon palveluja tarvitsevat asiakkaat, heidän hoitoon pääsynsä nopeutuu ja sitoutumisensa hoitoon vahvistuu.
Hoitoon pääsy toteutuu lain määrittelemässä ajassa. Moniammatillisten yhteisvastaanottojen määrä kasvaa, ja sote-työpajojen toteutumista sekä laajentumista seurataan aktiivisesti. Viestintäkäytänteet on sovittu: ammattilaisten välinen yhteydenpito on sujuvaa esimerkiksi suorien puhelinnumeroiden avulla Kanta-tiimeissä ja sosiaalihuollossa. Toiminnasta kerätään säännöllisesti asiakas- ja ammattilaispalautetta.
Monialaisen työskentelyn malli tulee integroida osaksi sote-asemien muuta työskentelyä, ja ottaa käyttöön hyväksi havaitut käytännöt paljon palveluita tarvitsevien asiakasprosessissa koko hyvinvointialueella.
Palveluvajeanalyysin perusteella Keski-Suomessa heikoimmassa ja haavoittuvammassa asemassa olevat ryhmät ovat erityisesti nuoret mielenterveys - ja päihdeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, ikääntyneet sekä mielenterveys- ja päihdeongelmista yleisesti kärsivät asukkaat.
Asiakaspalautekyselyn tuloksista on noussut erityisesti ammattilaisten välisen tiedon kulun sujuvoittamisen tarve, sekä tärkeys huomioida asiakas kokonaisuutena. Kokemusasiantuntija on osallistunut säännöllisiin suunnitteluryhmän kokoontumisiin ja on aktiivisessa roolissa kehittämisessä tuoden mukanaan asiakasnäkökulmaa.