Terveyspalveluiden jalkautus sosiaaliasemalle, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)

Toimintamallin tarkoituksena on vahvistaa monialaista ja moniammatillista työskentelyä sote-asemilla, sekä tavoittaa erityisesti haavoittuvassa asemassa olevia asiakkaita. Kokemuksia hyödynnetään moniammatillisen toimintamallin kehittämisessä.

Toimintamallin nimi
Terveyspalveluiden jalkautus sosiaaliasemalle, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tarkoituksena on vahvistaa monialaista ja moniammatillista työskentelyä sote-asemilla, sekä tavoittaa erityisesti haavoittuvassa asemassa olevia asiakkaita. Kokemuksia hyödynnetään moniammatillisen toimintamallin kehittämisessä.

Toteutuspaikka
Jyväskylän sosiaaliasema
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Malli yhteisasiakkaan hoidon- ja palvelutarpeen arvioinnista
Kuvateksti
Mallin kuvaus: Essi Ripatti, sairaanhoitaja, sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK)

Tekijä

Essi Kurkinen

Luotu

27.05.2024

Viimeksi muokattu

03.07.2025
Ratkaisun perusidea

Sairaanhoitajat työskentelevät sosiaalihuollon tiloissa osana moniammatillista tiimiä. Työssä huomioidaan asiakkaan kokonaistilanne ja tuetaan häntä kokonaisvaltaisesti.

Toimintaympäristö

Toiminta sijoittuu perustason sosiaalihuollon palveluihin, joissa terveydenhuollon ammattilaiset työskentelevät täysiaikaisesti. Aiemmin sosiaali- ja terveydenhuolto ovat toimineet erillään, ja yhteistyö on rajoittunut lähinnä tietopyyntöihin, asiakasohjaukseen ja puhelinviestintään. Sosiaalihuollossa on tunnistettu tarve terveydenhuollon osaamiselle, erityisesti kansansairauksien sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien riskissä olevien asiakkaiden tunnistamisessa. Aiemmat kokemukset sosiaalihuollon jalkautumisesta terveydenhuoltoon (terveyssosiaalityö) ovat olleet myönteisiä ja tukevat nyt toteutettavaa mallia.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palveluvajeanalyysin perusteella Keski-Suomessa heikoimmassa ja haavoittuvammassa asemassa olevat ryhmät ovat erityisesti nuoret mielenterveys - ja päihdeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, ikääntyneet sekä mielenterveys- ja päihdeongelmista yleisesti kärsivät asukkaat.

Asiakaspalautekyselyn tuloksista on noussut erityisesti ammattilaisten välisen tiedon kulun sujuvoittamisen tarve, sekä tärkeys huomioida asiakas kokonaisuutena. Kokemusasiantuntija on osallistunut säännöllisiin suunnitteluryhmän kokoontumisiin ja on aktiivisessa roolissa kehittämisessä tuoden mukanaan asiakasnäkökulmaa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Rekrytoimme kaksi sairaanhoitajaa työskentelemään sosiaalihuollon ja terveydenhuollon rajapinnassa. Yhteistyölle sovitaan selkeät ja sujuvat käytännöt, ja käyttöön otetaan ammattilaisten konsultaatiomalli.

Sairaanhoitajien tukena toimii kaksi moniammatillisen toimintamallin valmentajaa – toinen sosiaalipalveluiden ja toinen terveydenhuollon taustasta. Toimintamallin etenemistä seurataan ja arvioidaan säännöllisesti vastuualuetason tapaamisissa.

Sairaanhoitajat osallistuvat myös sosiaalipalveluiden säännöllisiin kokouksiin, mikä tukee tiivistä ja toimivaa yhteistyötä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Hoidon piiriin ohjaaminen: Sosiaalihuollon asiakkailla havaittiin hoitovelkaa, erityisesti pitkäaikaissairauksien ja kansansairauksien hoidossa. Heidät ohjattiin aktiivisesti tarvittaviin terveyspalveluihin.
  • Terveysneuvonta sosiaalipalveluissa: Sairaanhoitajat toteuttivat terveysneuvontaa ensimmäistä kertaa sosiaalipalveluissa, mm. aulapäivien muodossa, joissa mitattiin verenpainetta ja verensokeria sekä keskusteltiin terveydestä.
  • Yhteisvastaanotot: Sosiaalityöntekijöiden, sosiaaliohjaajien ja sairaanhoitajien yhteiset vastaanotot lisäsivät asiakkaiden kokonaisvaltaista palvelua ja paransivat yhteistyötä sosiaali- ja terveyspalveluiden välillä.
  • Kotikäynnit: Sairaanhoitajat osallistuivat kotikäynteihin yhdessä sosiaalipalveluiden työntekijöiden kanssa, mahdollistaen laadukkaan arvioinnin myös heikommassa asemassa oleville asiakkaille.
  • Konsultaatiomalli: Kehitettiin uusi toimintamalli, jossa sosiaalipalveluiden työntekijät voivat säännöllisesti konsultoida terveydenhuollon ammattilaisia, mikä helpotti monialaista yhteistyötä.
  • Terveyspalveluiden jalkautuminen: Terveyspalveluita vietiin sosiaalipalveluiden tiloihin ja asiakkaiden luo, mikä osoitti liikkuvan ja monialaisen työn toimivuuden.
  • Yhteistyön vahvistaminen: Sairaanhoitajat toivat esiin sosiaalipalveluiden asiakasryhmän tarpeita myös terveysasemilla ja lisäsivät tietoisuutta omasta työstään eri toimipisteissä.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Erityisesti konsultaatiomallin soveltaminen ja juurruttaminen eri toimintoihin sekä yksiköihin on täysin mahdollista. Malli tukee moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön sujuvuutta nopeuttamalla asiakkaan asioiden hoitamista ja parantamalla tiedonkulkua eri ammattilaisten välillä.

Onnistunut soveltaminen edellyttää ennen kaikkea johdon sitoutumista, jotta henkilöstölle varmistetaan riittävä työaika mallin käyttöönottoon. Alkuvaiheessa tarvitaan erityistä motivoitumista ja panostusta käytäntöjen sopimiseen, eri ammattiryhmien roolien ja vastuiden selkeyttämiseen sekä toisten työtehtävien ymmärtämiseen. Lisäksi tarvitaan:

  • Toimivaa viestintää ja tiedon jakamista yksiköiden välillä
  • Koulutusta ja perehdytystä konsultaatiomallin toimintaperiaatteista
  • Selkeitä rakenteita ja vastuuhenkilöitä, jotka koordinoivat toimintaa
  • Luottamuksen rakentamista eri toimijoiden välillä

Toimintamalli on sovellettavissa erilaisiin kohderyhmiin ja toimintaympäristöihin – erityisesti asiakasryhmiin, joilla on vaikeuksia saada palveluita tai jotka tarvitsevat laaja-alaista tukea. Se toimii niin kaupunkiympäristössä kuin pienemmillä paikkakunnilla, kunhan perusresurssit ja yhteistyörakenteet ovat olemassa.