Terveyspalveluiden jalkautus sosiaaliasemalle, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)

Toimintamallin tarkoituksena on vahvistaa monialaista ja moniammatillista työskentelyä sote-asemilla, sekä tavoittaa erityisesti haavoittuvassa asemassa olevia asiakkaita. Kokemuksia hyödynnetään moniammatillisen toimintamallin kehittämisessä.

Toimintamallin nimi
Terveyspalveluiden jalkautus sosiaaliasemalle, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tarkoituksena on vahvistaa monialaista ja moniammatillista työskentelyä sote-asemilla, sekä tavoittaa erityisesti haavoittuvassa asemassa olevia asiakkaita. Kokemuksia hyödynnetään moniammatillisen toimintamallin kehittämisessä.

Toteutuspaikka
Jyväskylän sosiaaliasema
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Malli yhteisasiakkaan hoidon- ja palvelutarpeen arvioinnista
Kuvateksti
Mallin kuvaus: Essi Ripatti, sairaanhoitaja, sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK)

Tekijä

Essi Kurkinen

Luotu

27.05.2024

Viimeksi muokattu

03.07.2024
Toimintaympäristö

Toiminta sijoittuu perustason palveluihin sosiaalihuollon asemalle, jonne terveydenhuollon toimijat jalkautuvat työskentelemään täysiaikaisesti. Tavallisesti sosiaalihuolto ja terveydenhuolto toimivat erillisissä tiloissa ja kaukana toisistaan, ja yhteistyötä on toteutettu pääosin tietopyyntöjen, asiakasohjauksen ja puhelimen välityksellä. Sosiaalihuollon palveluissa on tunnistettu tarve terveydenhuollon osaamiselle, jolloin voidaan vahvistaa kansansairauksien ja mielenterveys- ja päihdesairauksien riskissä olevien asiakkaiden tunnistamista. Aikaisemmin sosiaalihuollon ammattilaiset ovat jalkautuneet terveydenhuoltoon (terveyssosiaalityö) ja yhteistyön sujuvoitumisesta on saatu hyviä kokemuksia. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palveluvajeanalyysin perusteella Keski-Suomessa heikoimmassa ja haavoittuvammassa asemassa olevat ryhmät ovat erityisesti nuoret mielenterveys - ja päihdeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, ikääntyneet sekä mielenterveys- ja päihdeongelmista yleisesti kärsivät asukkaat.

Asiakaspalautekyselyn tuloksista on noussut erityisesti ammattilaisten välisen tiedon kulun sujuvoittamisen tarve, sekä tärkeys huomioida asiakas kokonaisuutena. Kokemusasiantuntija on osallistunut säännöllisiin suunnitteluryhmän kokoontumisiin ja on aktiivisessa roolissa kehittämisessä tuoden mukanaan asiakasnäkökulmaa.