Terveyspalveluiden jalkautus sosiaaliasemalle, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin tarkoituksena on vahvistaa monialaista ja moniammatillista työskentelyä sote-asemilla, sekä tavoittaa erityisesti haavoittuvassa asemassa olevia asiakkaita. Kokemuksia hyödynnetään moniammatillisen toimintamallin kehittämisessä.
Toimintamallin nimi
Toimintamallin tarkoituksena on vahvistaa monialaista ja moniammatillista työskentelyä sote-asemilla, sekä tavoittaa erityisesti haavoittuvassa asemassa olevia asiakkaita. Kokemuksia hyödynnetään moniammatillisen toimintamallin kehittämisessä.
Toiminta sijoittuu perustason palveluihin sosiaalihuollon asemalle, jonne terveydenhuollon toimijat jalkautuvat työskentelemään täysiaikaisesti. Tavallisesti sosiaalihuolto ja terveydenhuolto toimivat erillisissä tiloissa ja kaukana toisistaan, ja yhteistyötä on toteutettu pääosin tietopyyntöjen, asiakasohjauksen ja puhelimen välityksellä. Sosiaalihuollon palveluissa on tunnistettu tarve terveydenhuollon osaamiselle, jolloin voidaan vahvistaa kansansairauksien ja mielenterveys- ja päihdesairauksien riskissä olevien asiakkaiden tunnistamista. Aikaisemmin sosiaalihuollon ammattilaiset ovat jalkautuneet terveydenhuoltoon (terveyssosiaalityö) ja yhteistyön sujuvoitumisesta on saatu hyviä kokemuksia.
Palveluvajeanalyysin perusteella Keski-Suomessa heikoimmassa ja haavoittuvammassa asemassa olevat ryhmät ovat erityisesti nuoret mielenterveys - ja päihdeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, ikääntyneet sekä mielenterveys- ja päihdeongelmista yleisesti kärsivät asukkaat.
Asiakaspalautekyselyn tuloksista on noussut erityisesti ammattilaisten välisen tiedon kulun sujuvoittamisen tarve, sekä tärkeys huomioida asiakas kokonaisuutena. Kokemusasiantuntija on osallistunut säännöllisiin suunnitteluryhmän kokoontumisiin ja on aktiivisessa roolissa kehittämisessä tuoden mukanaan asiakasnäkökulmaa.