Terveyssosiaalityö ja -ohjaus osana perusterveydenhuollon vastaanottoa

Luodaan terveyssosiaalityön ja -ohjauksen toimintamalli Mikkelin perusterveydenhuollon vastaanotolle. Kehitystyötä tehdään 17.3.22 - 31.12.2023. Toimintamallia voi hyödyntää koko hyvinvointialueen palvelujen suunnittelussa. 

Toimintaympäristö

Etelä-Savon hyvinvointialueella terveyssosiaalityötä  - ja ohjausta tarjoaa terveyspalveluissa Diagnostisiin- ja tukipalveluihin kuuluva terveyssosiaalityön yksikkö, joka toimii Mikkelin ja Savonlinnan keskussairaaloissa. Yksikössä työskentelee Mikkelissä 5 sosiaalityöntekijää sekä  2 sosiaaliohjaajaa  ja Savonlinnassa 2 sosiaalityöntekijää, sekä 1 sosiaaliohjaaja. Yksikön esimiehenä toimii johtava sosiaalityöntekijä. Yksikön työntekijät ovat terveydenhuollon työntekijöitä ja käyttävät terveydenhuollon tietojärjestelmää (LifeCare).

Paljon palveluita tarvitsevat asiakkaat (10 %) kuormittavat voimakkaasti sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja aiheuttavat mittavia kustannuksia (80% SoTe-kustannuksista).  Mikkelin vastaanotolla tähän tarpeeseen on vastattu kehittämällä asiakasvastaava (asiva) -toimintaa. Moniammatillisessa yhteistyössä asiakasvastaava -työntekijöiden kanssa tavoitetaan asiakkaita, joilla on useita haasteita. 

Kehittämistyön lähtökohtana on perusterveydenhuollon asiakkaiden terveyssosiaalityön palveluprosessin kuvaaminen. Vastaanotolla  kohdataan laajasti eri elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Kaikilla asiakkailla ei ole kontaktia sosiaalipalveluihin eikä heillä välttämättä ole tietoa palveluista, joihin olisivat oikeutettuja.  Tavoitteena on luoda käytännöt, joiden mukaan henkilökunta A) tarjoaa terveyssosiaalityön palveluja asiakkaille B) voi konsultoida terveyssosiaalityötä.

Kehittämistyötä ohjaa kaksi kertaa vuodessa kokoontuva sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisista koostuva yhteistyötiimi.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Mikkelin hyvinvointiasemalla kohdataan laajasti eri elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Kaikilla asiakkailla ei ole kontaktia sosiaalipalveluihin eikä heillä välttämättä ole tietoa palveluista, joihin olisivat oikeutettuja.  Terveydenhuollossa sosiaalityön tehtävänä on huolehtia, että sosiaaliset tekijät huomioidaan riittävästi potilaan hoitoa suunniteltaessa. Mikkelin vastaanotolla haasteena on ollut vaihteleva terveyssosiaalityön palvelujen saatavuus, joten sosiaalityölle ei ole pysyviä rakenteita.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on jatkossa tunnistaa asiakkaan terveyssosiaalityön ja sosiaalihuollon palvelutarve. Asiakas ohjataan ensin terveyssosiaalityöhön ja tällöin on tärkeää, että hoitohenkilökunta ja lääkärit tunnistavat sosiaalityön tarpeen. Terveyssosiaalityön ensikontaktin jälkeen asiakas tarvittaessa siirtyy sosiaalihuollon palveluihin tai siellä olevat palvelut jatkuvat. (vrt terveyssosiaalityön liikennevalot)

Luodaan sosiaalityön toimivat rakenteet perusterveydenhuoltoon. Sosiaalityöntekijälle on käytössä ajanvarauskirja, johon terveydenhuollon työntekijä varaa asiakkaalle ajan. Sosiaalityö kirjaa LifeCareen SOSTYÖ -lehdelle ja tilastoi asiakaskontaktit. Sosiaalityö osallistuu perusterveydenhuollon tiimeihin ja on käytettävissä konsultaatioon. Sosiaalityö huomioidaan terveydenhuollon henkilöstön perehdyttämisessä. Tavoitteena on rakenteet, jotka toimivat henkilömuutoksista huolimatta.

Kiinnitetään huomioita terveyssosiaalityön palvelun saatavuuteen, oikea aikaisuuteen ja jatkuvuuteen. Kartoitetaan Essoten ympäristökuntien terveyssosiaalityön palvelutarvetta ja selvitetään keinoja vastata mahdolliseen tarpeeseen. Pyritään kontaktoimaan asiakkaat puhelimitse mahdollisimman nopeasti ja näin ehkäisemään häiriökysyntää ja ongelmien kasautumista. Pyritään ohjaamaan asiakas saumattomasti hänen tarvitsemiinsa palveluihin.

Tarkastellaan digipalvelujen hyödyntämismahdollisuuksia (sähköinen ajanvaraus ja etävastaanotto).

Muutoksen mittaaminen

Tehtyä asiakastyötä on tilastoitu. Asiakasmäärien tilastointi osoittaa, että asiakkaita on ohjautunut vastaanoton terveyssosiaalityöhön. Sosiaalityön tarve tunnistetaan vastaanotolla.

Sosiaaliohjaajan kontaktin myötä tarpeettomia lääkärin vastaanottoaikoja peruttu tai lääkärinlausunnon tarve tarkentunut. Terveydenhuollon työntekijöiden työajan tarkoituksenmukaisempi käyttö.

Häiriökysyntä on  vähentynyt. Asiakas on kohdattu nopeasti, tilanne kartoitettu ja asiakas saanut palveluohjausta.

Mahdollisuus hyödyntää terveyssosiaalityön osaamista tukee terveydenhuollon perustehtävän toteuttamista.

Liitteet
Kuva
Asiakasmäärät
Terveyssosiaalityöhön ja -ohjaukseen ohjautuneiden asiakkaiden määrällinen kehitys.
Toteutussuunnitelma

Terveydenhuollon henkilökuntaa tiedotetaan terveyssosiaalityön  ja -ohjauksen palveluista. Terveydenhuollon henkilökunta on tärkeässä roolissa asiakkaiden ohjautumisessa. On luotu ajanvarauskalenteri potilastietojärjestelmään, jonka avulla terveydenhuollon on vaivatonta ohjata asiakkaat terveyssosiaalityöhön. Terveyssosiaalityöntekijä ja -ohjaaja huolehtivat omalta osaltaan kalenterin ajan tasalla pitämisen, kuten esimerkiksi varattavien aikojen avaaminen. Terveyssosiaalityö huolehtii kirjausten tekemisestä tietojärjestelmään niin, että ne ovat terveydenhuollon käytettävissä. 

Kehittämistoiminnan aikana terveydenhuollon henkilökunnan ajantasalla pitäminen hankkeen tuloksista.

Sosiaaliohjaaja on sekä asiakkaiden että ammattilaisten tavoitettavissa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki Mikkelin perusterveydenhuollon vastaanotolla asioivat asiakkaat. Tilastointi on osoittanut, että terveyssosiaalityön ja -ohjauksen asiakkaiksi on ohjautunut 20 -95 -vuotiaita asiakkaita. Asiakkaiden keski-ikä on 62-vuotta. 70 % asiakkaista on eläkkeensaajia. 

Puhelinyhteys on ollut nopea ja riittävä tapa kohdata asiakas. 80 % asiakastyöstä tapahtuu puhelimitse. Vastaanotolla tavataan 10 %  ja kotikäynneillä 5 % asiakkaista. Asiakkaisiin ollaan yhteydessä myös sähköpostilla ja tekstiviesteillä. 

25 % asiakkaista tulee palvelluksi kertayhteydenotolla. Tarvittaessa sovitaan uusi puhelinaika, vastaanottoaika tai kotikäynti.

Kehittämistoiminnan asiakastilastoinnin mukaan 60 %:lla asiakkaista ei ole sosiaalihuollon asiakkuutta. Joissakin tilanteissa rinnakkainen tuki sosiaalihuollosta ja terveyssosiaalityöstä on tarkoituksenmukaista.