Tietonäkymän jatkokehittäminen eri ammattiryhmien tarpeisiin, Pirkanmaan hva(RRP, P4, I1)
Tietonäkymä on ammattilaisen käyttöliittymä, joka näyttää eri tietolähteistä ammattilaisen työn kannalta oleelliset asiat yhdessä näkymässä. Tietonäkymä otettiin käyttöön 5/2024 digiklinikalla. Nyt ratkaisua laajennetaan uusille käyttäjärooleille.
Sosiaali- ja terveyspalvelut digitalisoituvat ja samalla ammattilaisten on käytettävä työssään useita eri järjestelmiä saadakseen kattavan tiedon ja ymmärryksen asiakkaastaan tämän tilanteen hoitamiseksi. Erilaiset, yhteiset tietojärjestelmät, voivat parantaa mm. tiedonkulkua eri ammattilaisten välillä, mutta useiden järjestelmien opettelu ja käyttäminen voi olla ammattilaisesta myös stressaavaa. Ammattilaisen työn hallitsemiseksi ja eri tietojärjestelmien välillä siirtymiseen käytetyn ajan säästämiseksi on Pirhassa lähdetty kehittämään Pirha Tietonäkymää, joka kokoaa ammattilaiselle tarvittavan tiedon yhteen näkymään.
Pirha tietonäkymä kokoaa potilaan tai asiakkaan keskeiset tiedot yhdelle näkymälle, mikä helpottaa ammattilaisten työtä ja hoidon tai palvelu tarpeen arviointia. Tietonäkymän hyödyntäminen parantaa myös potilas- ja asiakas turvallisuutta ja hoidon jatkuvuutta, kun ammattilainen näkee ajantasaiset keskeiset potilastiedot.
Pirkanmaan hyvinvointialueen keskitetty terveysasemachat, OmaPirha Digiklinikka, aloitti toimintansa toukokuussa 2025. Kesän 2025 aikana OmaPirha digiklinikalla otettiin käyttöön portaittain Pirha tietonäkymä. Ratkaisun toteutuksessa ovat olleet mukana Istekki ja InterSystems, ja se pohjautuu InterSystems HealthShare Unified Care Record (UCR) -alustaan. Tästä käyttöönotosta on olemassa oma Innokylän toimintamalli: Tietonäkymä keskitetyn palvelun tukena, Pirkanmaan hyvinvointialue (Pirkanmaa HVA (RRP, P4, I1)
Kokemusten perusteella Tietonäkymä nähtiin helpottavan ammattilaisten työtä silloin, kun on tarve tarkastella asiakkaan tai potilaan tietoja useista eri järjestelmistä. Sen seurauksena tietonäkymää lähdettiin laajentamaan Pirhan muillekin palvelulinjoille.
Tietonäkymästä on hyötyä erityisesti silloin, kun on ammattilaisella on tarve tarkastella asiakkaan tai potilaan tietoja useista eri järjestelmistä. Erityisesti sosiaalihuollossa on tunnistettu selkeä tarve tällaiselle koostenäkymälle. Samoin muun muassa kuntoutuspalveluissa.