Tietonäkymän jatkokehittäminen eri ammattiryhmien tarpeisiin, Pirkanmaan hva(RRP, P4, I1)

Tietonäkymä on ammattilaisen käyttöliittymä, joka näyttää eri tietolähteistä ammattilaisen työn kannalta oleelliset asiat yhdessä näkymässä. Tietonäkymä otettiin käyttöön 5/2024 digiklinikalla. Nyt ratkaisua laajennetaan uusille käyttäjärooleille.

Model name
Tietonäkymän jatkokehittäminen eri ammattiryhmien tarpeisiin, Pirkanmaan hva(RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tietonäkymä on ammattilaisen käyttöliittymä, joka näyttää eri tietolähteistä ammattilaisen työn kannalta oleelliset asiat yhdessä näkymässä. Tietonäkymä otettiin käyttöön 5/2024 digiklinikalla. Nyt ratkaisua laajennetaan uusille käyttäjärooleille.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Aino Nokelainen

Luotu

22.07.2025

Viimeksi muokattu

23.07.2025
Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveyspalvelut digitalisoituvat ja samalla ammattilaisten on käytettävä työssään useita eri järjestelmiä saadakseen kattavan tiedon ja ymmärryksen asiakkaastaan tämän tilanteen hoitamiseksi. Erilaiset, yhteiset tietojärjestelmät, voivat parantaa mm. tiedonkulkua eri ammattilaisten välillä, mutta useiden järjestelmien opettelu ja käyttäminen voi olla ammattilaisesta myös stressaavaa.  Ammattilaisen työn hallitsemiseksi ja eri tietojärjestelmien välillä siirtymiseen käytetyn ajan säästämiseksi on Pirhassa lähdetty kehittämään Pirha Tietonäkymää, joka kokoaa ammattilaiselle tarvittavan tiedon yhteen näkymään.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Tietonäkymästä on hyötyä erityisesti silloin, kun on ammattilaisella on tarve tarkastella asiakkaan tai potilaan tietoja useista eri järjestelmistä. Erityisesti sosiaalihuollossa on tunnistettu selkeä tarve tällaiselle koostenäkymälle. Samoin muun muassa kuntoutuspalveluissa.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä