Tietoturvallinen pikaviestisovellus lapsille ja nuorille
Yhteydenpitoon lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakkaina olevien lasten ja nuorten kanssa yhteiskehitettiin Onerva Hoivaviestinnän kanssa tietoturvallinen pikaviestisovellus.
Lapset ja nuoret ovat haavoittuva ryhmä, ja lastensuojelun asiakkaana olevilla lapsilla/nuorilla on useita kasautuneita haavoittuvuustekijöitä. Heidän osallisuutensa mahdollistaminen liittyen lasten/nuorten omiin asioihin on erittäin tärkeä toimintaa ohjaava lähtökohta.
Sähköisten asiointikanavien kehittäminen sekä asiakkaiden osallisuuden lisääminen ovat Helsingille tärkeitä strategisia tavoitteita.
Olemassa olevien yhteydenottokanavien haasteet:
- lapset/nuoret eivät juuri käytä sähköpostia
- puhelimella soittamiseen voi olla iso kynnys ja työntekijöiden tavoittaminen on hankalaa
- tekstiviestien lähettäminen maksaa eikä kaikilla ole siihen saldoa
Markkinoilla olevia pikaviestisovelluksia (WhatsApp, Signal) ei voi tietoturva- tai käyttäjähallintasyistä käyttää asiakkaiden kanssa. Kaupungilla ei ole käytössä tietoturvallista pikaviestisovellusta asiakaskäyttöön.
Kohderyhmänä ovat lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakkaana olevat lapset ja nuoret. Kohderyhmän tarpeita ja toiveita kartoitettiin vuonna 2021 tehdyssä asiakasymmärrystutkimuksessa. Tutkimuksessa haastateltiin useita eri ikäisiä lapsia ja nuoria Helsingin kouluissa. Lisäksi koulujen kautta kerättiin tietoa asiasta sähköisellä kyselyllä.
Kehittämiskokeilussa oli mukana asiakkaita ja heiltä kerättiin kokemusta pikaviestisovelluksen käytöstä.