Tietoturvallinen pikaviestisovellus lapsille ja nuorille
Yhteydenpitoon lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakkaina olevien lasten ja nuorten kanssa yhteiskehitettiin Onerva Hoivaviestinnän kanssa tietoturvallinen pikaviestisovellus.
Toimintamallin nimi
Yhteydenpitoon lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakkaina olevien lasten ja nuorten kanssa yhteiskehitettiin Onerva Hoivaviestinnän kanssa tietoturvallinen pikaviestisovellus.
Kehittämiskokeilu jakautui kolmeen vaiheeseen:
- Palvelumuotoilu ja vaatimusmäärittely
- Sovelluskehitys
- Kokeilu
Ensimmäisessä vaiheessa työryhmä määritteli mahdolliset käyttötapaukset, toiminnallisuudet, ulkoasun ja ei-toiminnalliset ominaisuudet. Seuraavassa vaiheessa palveluntuottaja Onerva Hoivaviestintä Oy kehitti sovelluksen sovittujen vaatimusten pohjalta, minkä jälkeen sitä testattiin asiakastyössä.
Rahoitus saatiin vuoden loppuun 2023 ja palvelumuotoilu-vaihe aloitettiin elokuussa 2023. Aikataulu oli niin kiireinen, että kaikkia haluttuja toiminnallisuuksia ei ehditty kehittää eikä kokeilla.
Lapset ja nuoret ovat haavoittuva ryhmä, ja lastensuojelun asiakkaana olevilla lapsilla/nuorilla on useita kasautuneita haavoittuvuustekijöitä. Heidän osallisuutensa mahdollistaminen liittyen lasten/nuorten omiin asioihin on erittäin tärkeä toimintaa ohjaava lähtökohta.
Kohderyhmänä ovat lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakkaana olevat lapset ja nuoret. Kohderyhmän tarpeita ja toiveita kartoitettiin vuonna 2021 tehdyssä asiakasymmärrystutkimuksessa. Tutkimuksessa haastateltiin useita eri ikäisiä lapsia ja nuoria Helsingin kouluissa. Lisäksi koulujen kautta kerättiin tietoa asiasta sähköisellä kyselyllä.
Kehittämiskokeilussa oli mukana asiakkaita ja heiltä kerättiin kokemusta pikaviestisovelluksen käytöstä.
Pikaviestisovellusta on vielä kokeiltava pidemmällä aikajänteellä (vähintään vuosi), jotta saadaan ennen pysyvää käyttöönottoa lisätietoa siitä, onko sovelluksesta riittävästi hyötyä asiakkaille ja ammattilaisille. Tässä taustalla ovat erityisesti seuraavat kehittämiskokeilusta mukaan tarttuneet opit:
- Kehittämiskokeilussa oli mukana muutamia kokonaisia tiimiä, mutta eniten yksittäisiä työntekijöitä eri yksiköistä. Jatkossa olisi tärkeää testata sovellusta kokonaisissa tiimeissä, jotta saadaan tietoa myös siitä, miten sovellusta voidaan hyödyntää työparityössä ja tiimin jäsenten kesken.
- Ammattilaiset kokivat haastavaksi ottaa sovelluksen käyttöön kesken asiakkuutta, kun tietyt viestintätavat olivat jo vakiintuneet. Olisikin hyvä päästä testaamaan sovellusta pidempään niin, että mukaan pääsisi uusia asiakkaita, joiden kanssa sovellus voitaisiin ottaa käyttöön heti asiakkuuden alussa.
Koekäytössä tarpeellisimmiksi sovelluksen toiminnallisuuksiksi todettiin seuraavat:
- tekstiviestien lähettäminen
- puhelujen soittaminen (ei ehditty testata)
- kuvien lähettäminen
- ääniviestien lähettäminen
- ryhmäkeskustelut (ei ehditty testata)
- AD-integraatio ammattilaisille
Seuraavassa kehitysvaiheessa kehitetään sovellukseen ne ominaisuudet, jotka koekäytössä todettiin tarpeellisiksi, ja testataan sovellusta pidempään ja isommalla testaajamäärällä.