Toimintamalli ikääntyneen asiakkaan osallisuudesta ja toiminnan kehittämisestä laatu- ja vaikuttavuustietoa hyödyntäen
Toimintamallissa hyödynnetään laatu- ja vaikuttavuustietoa systemaattisesti asiakkaan osallisuuden vahvistamiseen sekä palveluiden kehittämiseen. Kehitystoimet suunnitellaan ja toteutetaan moniammatillisesti yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Ikääntyneiden palveluissa hyvinvointialueella on tarve kehittää yhtenäistä laadun ja vaikuttavuuden tietopohjaa. Keusotessa ikääntyneiden väestön määrä kasvaa erityisen nopeasti ja siksi tarkoituksenmukainen palveluiden kohdentaminen on erittäin tärkeää.
Kohderyhmänä ovat Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen ikääntyvien palvelun kotihoidon ja asumispalveluiden asiakkaat, erityisesti ne, joilla havaitaan merkittäviä muutoksia tai poikkeamia hyvinvoinnin eri osa-alueilla. Asiakasymmärrys pohjautuu sekä RAI-tietoon että ammattilaisten ja asiakkaan väliseen vuorovaikutukseen.