Toimintamalli ikääntyneen asiakkaan osallisuudesta ja toiminnan kehittämisestä laatu- ja vaikuttavuustietoa hyödyntäen
Toimintamallissa hyödynnetään laatu- ja vaikuttavuustietoa systemaattisesti asiakkaan osallisuuden vahvistamiseen sekä palveluiden kehittämiseen. Kehitystoimet suunnitellaan ja toteutetaan moniammatillisesti yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Toimintamallin nimi
Toimintamallissa hyödynnetään laatu- ja vaikuttavuustietoa systemaattisesti asiakkaan osallisuuden vahvistamiseen sekä palveluiden kehittämiseen. Kehitystoimet suunnitellaan ja toteutetaan moniammatillisesti yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Toimintamallissa kotihoidon tiimit ja asumispalveluiden yksiköt seuraavat säännöllisesti RAI-pohjaisia laatu- ja vaikuttavuustietoja ja reagoivat havaittuihin poikkeamiin kehittämällä toimintaansa tiimi/yksikkö- ja asiakastasolla. Asiakkaan hyvinvointia edistetään yksilöllisillä suunnitelmilla ja arjen ratkaisuilla, joita kehitetään ja jaetaan tiimien/yksiköiden kesken sekä levitetään laajemmin. Lopputuloksena asiakkaan osallisuus oman hyvinvointinsa seurantaan vahvistuu, ja palveluita kehitetään systemaattisesti vaikuttavuusperustaisesti.
Toimintamalli on kehitetty yhteistyössä kumppaniorganisaation kanssa hyödyntäen NHG:n laatu- ja vaikuttavuusmittaristoa. Se soveltuu erityisesti kotihoitoon ja ympärivuorokautisiin asumispalveluihin, joissa on käytössä RAI-järjestelmä ja valmius sen tuottaman tiedon systemaattiseen hyödyntämiseen.
Ikääntyneiden palveluissa hyvinvointialueella on tarve kehittää yhtenäistä laadun ja vaikuttavuuden tietopohjaa. Keusotessa ikääntyneiden väestön määrä kasvaa erityisen nopeasti ja siksi tarkoituksenmukainen palveluiden kohdentaminen on erittäin tärkeää.
Kohderyhmänä ovat Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen ikääntyvien palvelun kotihoidon ja asumispalveluiden asiakkaat, erityisesti ne, joilla havaitaan merkittäviä muutoksia tai poikkeamia hyvinvoinnin eri osa-alueilla. Asiakasymmärrys pohjautuu sekä RAI-tietoon että ammattilaisten ja asiakkaan väliseen vuorovaikutukseen.
Toimintamallin käyttöönotto edellyttää toimivaa RAI-tiedonkeruu- ja raportointijärjestelmää, tiimien ja johdon vahvaa sitoutumista kehittämiseen sekä rakenteita vertaisoppimiseen ja hyvien käytäntöjen jakamiseen. Lisäksi oleellista ovat kehitystyön koordinointi sekä RAI-asiantuntijoiden tarjoama tuki henkilöstön RAI-osaamisen vahvistamiseksi.
Toimintamalli on lisännyt asiakkaiden hyvinvoinnin yksilöllistä tarkastelua, vahvistanut ammattilaisten tiedon hyödyntämistä sekä johtanut konkreettisiin parannuksiin asiakkaan arjessa, esimerkiksi ravitsemuksessa ja turvallisuudessa. Valtakunnallisten tulosten vertailu on tukenut toiminnan jatkuvaa kehittämistä tuomalla laatu- ja vaikuutavuustiedon johdolle näkyväksi.
Kansikuva
