Toimintaterapian kuntoutuspolku lasten ja nuorten palveluissa
Tavoitteena on kuvata alle kouluikäisen ja alkuopetuksessa olevan (1.-2. luokkalaisen) lapsen toimintaterapian kuntoutuspolku yhtenä osana lasten ja nuorten kuntoutuspolun kokonaisuutta.
Tulevaisuuden Sosiaali- ja terveyskeskus –hankkeen (Tulsote) tavoitteena on parantaa palveluiden yhdenvertaista saatavuutta, oikea-aikaisuutta ja jatkuvuutta sekä siirtää toiminnan painotusta ehkäisevään ja ennakoivaan työhön. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella hankkeeseen kuuluu mm. lasten ja nuorten kuntoutuspalveluiden kehittäminen, joiden yhtenä osa-alueena toimintaterapiapalveluiden sujuvoittaminen. Tässä kehittämisprojektissa lapsen toimintaterapiapolun kuvaamisella ja yhtenäisen toimintaterapian kuntoutuspolun kehittämisellä tavoitellaan parempaa palveluiden saatavuutta ja sitä, että toimintaterapiaan pääsy nopeutuu, kun sinne ohjautuvat oikeat asiakkaat, oikea-aikaisesti.
Kehittäjäjoukko on koostunut pääsääntöisesti Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella työskentelevistä toimintaterapeuteista. Projektin ydintiimiin on kuulunut kolme toimintaterapeuttia, toimintaterapeuttien esihenkilö sekä Tulsote -hankkeen projektipäällikkö. Ydintiimi on kokoontunut säännöllisesti työskentelyn aikana. Projektin aikana tehtyihin teemahaastatteluihin ja työpajaan on osallistunut noin 30 toimintaterapeuttia.
Yhteisenä motivaattorina on kehittämistyölle tunnistettu tarve jonojen lyhentämiseen sekä toimintaterapeuttien työn kehittämiseen ja toimintaterapeuttien kuulemiseen osana kehittämistyötä.
Kehittämistyön tavoitteena on tunnistaa keskeisimmät kehittämiskohteet lapsen toimintaterapiapolulla siten, että niitä kehittämällä polku sujuvoituu ja lapsi saa toimintaterapiapalveluja oikea-aikaisesti ja oikeaan tarpeeseen.
Tiedonkeruu toimintaterapian nykytilasta sekä tavoitetilan kuvaus tehtiin teemahaastatteluiden avulla ja niihin osallistui yhteensä yhdeksän toimintaterapeuttia sekä heidän esihenkilö. Toimintaterapeuttien yhteistyöfoorumi (TOI-foorumi, noin 30 toimintaterapeuttia) on osallistunut kehittämistyöhön yhteisessä työpajassa, jossa käsiteltiin kehittämistyön tuloksena tuotettua lapsen toimintaterapiapolun tavoitetilan kuvausta.