Tukea digiasiointiin -verkkosivu, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen Tukea digiasiointiin -kokonaisuus kokoaa yhteen ohjeita hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen käyttöön sekä tietoa alueen toimijoista, jotka tarjoavat digitukea.
Sosiaali- ja terveyspalveluissa palveluita on viime vuosien aikana siirtynyt yhä enemmän digitaalisiksi. Näin myös Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa lähdettiin kehittämään hyvinvointialueelle yhteistä digitaalista asiointipalvelua OmaEP digipalvelua. OmaEP digipalvelussa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaat voivat muun muassa varata aikoja palveluihin, asioida chatissa sekä anonyymisti että tunnistautuneena ammattilaisen kanssa, osallistua etävastaanotolle, lähettää ja vastaanottaa viestejä, vastata kyselyihin, täyttää lomakkeita sekä asioida toisen puolesta. OmaEP digipalvelua on mahdollista käyttää sekä verkkoselaimella että sovelluksessa.
Digitaalisten palvelujen käyttöönottamisessa on eroavaisuuksia eri ihmisten kesken. Osalle digipalvelujen käyttö on luontevaa ja he selviävät niissä itsenäisesti. Kuitenkin esimerkiksi monilla ikäihmisillä ei ole riittävää digiosaamista, asianmukaisia laitteita tai tukea oppimiseen. Itä‑Suomen yliopistossa toteutetun HAIDI‑tutkimuksen mukaan 75 vuotta täyttäneet kokevat digipalveluiden, kuten julkisten terveyspalveluiden, käyttöliittymät usein vaikeakäyttöisiksi. Haasteina ovat sekava navigointi ja terminologia, epäonnistumiset (esim. ajanvarauksessa) heikentävät motivaatiota. Tutkimus: Vanhimmat ikäryhmät ovat vaarassa jäädä digitaalisten terveyspalveluiden ulkopuolelle | Itä-Suomen yliopisto
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen palvelut on koottuna hyvaep.fi verkkosivulle. Sivustolta löytyy oma osio Digitaalisille palveluille. Hyvinvointialueella on viranomaistoimijana lakisääteinen velvollisuus huolehtia siitä, että asiakas pystyy käyttämään ja ymmärtämään hyvinvointialueen tarjoamia digitaalisia palveluja. Yhtenä ratkaisuna tähän tarpeeseen Etelä-Pohjanmaan hyvaep.fi -kotisivulle on luotu Tukea digiasiointiin -verkkosivu Digitaalisten palvelujen yhteyteen.
Kohderyhminä ovat:
- hyvinvointialueen asukkaat, jotka käyttävät digitaalisia sosiaali- ja terveyspalveluja
- henkilöt, jotka kokevat haasteita digitaalisten palveluiden käytössä
- läheiset, jotka tukevat toista henkilöä digiasioinnissa
- ammattilaiset ja vapaaehtoiset, jotka ohjaavat asiakkaita digitaalisten palveluiden pariin
Asiakasymmärrystä on kerätty käytännön kohtaamisissa, asiakaspalautteista sekä digitukiverkoston toimijoiden kautta. Sivujen sisältöjä on muotoiltu helppokäyttöisiksi ja asiakaslähtöisiksi.