Tukea digiasiointiin -verkkosivu, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen Tukea digiasiointiin -kokonaisuus kokoaa yhteen ohjeita hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen käyttöön sekä tietoa alueen toimijoista, jotka tarjoavat digitukea. 

Model name
Tukea digiasiointiin -verkkosivu, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen Tukea digiasiointiin -kokonaisuus kokoaa yhteen ohjeita hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen käyttöön sekä tietoa alueen toimijoista, jotka tarjoavat digitukea. 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Marjo Köykkä

Luotu

27.08.2025

Viimeksi muokattu

29.08.2025
Ratkaisun perusidea

Ratkaisun perusideana on antaa asukkaille ja ammattilaisille tukea hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen käyttöön sekä auttaa löytämään alueella tarjolla olevaa digitukea. Hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa 1.1.2023 on lähdetty suunnittelemaan ja toteuttamaan OmaEP digipalvelua, mihin kootaan hyvinvointialueen digitaaliset palvelut. OmaEP digipalvelussa voi hoitaa sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyviä asioita, kuten keskustella ammattilaisen kanssa chatissa, varata aikoja palveluihin, liittyä etävastaanotolle, täyttää kyselyitä ja lomakkeita sekä vastaanottaa hoitoon liittyviä viestejä. 

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen hyvaep.fi -kotisivuille on luotu Tukea digiasiointiin -kokonaisuus, mikä kokoaa yhteen ohjeet hyvinvointialueen digipalvelujen käyttöön sekä tietoa alueen toimijoista, jotka tarjoavat digitukea.  Sivusto palvelee asiakkaita, mutta sitä voi hyödyntää myös hyvinvointialueen ammattilaiset sekä alueella digitukea tarjoavat toimijat. Tavoitteena on, että asukkaat löytävät helposti tarvitsemansa tiedon ja tuen digitaalisten palveluiden käyttöön.

Tukea digiasiointiin -kokonaisuuteen kuuluu:

Digitaalisten palvelujen ohjeet
Kirjallisia, kuvallisia sekä video-ohjeita OmaEP digipalvelun käyttöön kuten:

  • OmaEP-sovelluksen lataaminen
  • Ensimmäinen kirjautuminen
  • Toisen puolesta asioiminen
  • Ajan varaaminen
  • Chatissa asioiminen
  • Etävastaanotolle osallistuminen
  • Viestien lähettäminen ja vastaanottaminen
  • Kyselyyn vastaaminen
  • Lomakkeiden täyttäminen
  • Usein kysyttyä OmaEP digipalvelusta

Muita käytössä olevien  digipalvelujen ohjeita

Digituki
Tietoa digituesta: 

  • Mitä digituki on? 
  • Hyvinvointialueen ammattilaisten antama digituki
  • Digitukea tarjoavat toimijat Etelä-Pohjanmaalla
  • Etätukea tarjoavat toimijat 
  • Digikoulutuksia tarjoavat toimijat Etelä-Pohjanmaalla
  • Linkkejä omatoimiseen digiosaamisen kehittämiseen

Digisanasto

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveyspalveluissa palveluita on viime vuosien aikana siirtynyt yhä enemmän digitaalisiksi. Näin myös Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa lähdettiin kehittämään hyvinvointialueelle yhteistä digitaalista asiointipalvelua OmaEP digipalvelua.  OmaEP digipalvelussa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaat voivat muun muassa varata aikoja palveluihin, asioida chatissa sekä anonyymisti että tunnistautuneena ammattilaisen kanssa, osallistua etävastaanotolle, lähettää ja vastaanottaa viestejä, vastata kyselyihin, täyttää lomakkeita sekä asioida toisen puolesta. OmaEP digipalvelua on mahdollista käyttää sekä verkkoselaimella että sovelluksessa. 

Digitaalisten palvelujen käyttöönottamisessa on eroavaisuuksia eri ihmisten kesken. Osalle digipalvelujen käyttö on luontevaa ja he selviävät niissä itsenäisesti. Kuitenkin esimerkiksi monilla ikäihmisillä ei ole riittävää digiosaamista, asianmukaisia laitteita tai tukea oppimiseen. Itä‑Suomen yliopistossa toteutetun HAIDI‑tutkimuksen mukaan 75 vuotta täyttäneet kokevat digipalveluiden, kuten julkisten terveyspalveluiden, käyttöliittymät usein vaikeakäyttöisiksi. Haasteina ovat sekava navigointi ja terminologia, epäonnistumiset (esim. ajanvarauksessa) heikentävät motivaatiota. Tutkimus: Vanhimmat ikäryhmät ovat vaarassa jäädä digitaalisten terveyspalveluiden ulkopuolelle | Itä-Suomen yliopisto

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen palvelut on koottuna hyvaep.fi verkkosivulle. Sivustolta löytyy oma osio Digitaalisille palveluille. Hyvinvointialueella on viranomaistoimijana lakisääteinen velvollisuus huolehtia siitä, että asiakas pystyy käyttämään ja ymmärtämään hyvinvointialueen tarjoamia digitaalisia palveluja. Yhtenä ratkaisuna tähän tarpeeseen Etelä-Pohjanmaan hyvaep.fi -kotisivulle on luotu Tukea digiasiointiin -verkkosivu Digitaalisten palvelujen yhteyteen. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhminä ovat:

  • hyvinvointialueen asukkaat, jotka käyttävät digitaalisia sosiaali- ja terveyspalveluja
  • henkilöt, jotka kokevat haasteita digitaalisten palveluiden käytössä
  • läheiset, jotka tukevat toista henkilöä digiasioinnissa
  • ammattilaiset ja vapaaehtoiset, jotka ohjaavat asiakkaita digitaalisten palveluiden pariin

Asiakasymmärrystä on kerätty käytännön kohtaamisissa, asiakaspalautteista sekä digitukiverkoston toimijoiden kautta. Sivujen sisältöjä on muotoiltu helppokäyttöisiksi ja asiakaslähtöisiksi.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Verkkosivujen sisällön tulee olla ajantasaista, selkeää ja saavutettavaa
  • Sivuston linkitykset ja navigointi on suunniteltava käyttäjäystävällisesti
  • Yhteistyö alueen digitukea tarjoavien toimijoiden kanssa on jatkuvaa
  • Sisällöntuotannossa huomioidaan eri käyttäjäryhmät
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ensimmäisten kokemusten perusteella sivut ovat:

  • helpottaneet digipalveluihin liittyvän tiedon löytymistä
  • selkeyttäneet asiakkaiden ohjausta: ammattilaiset ja vapaaehtoiset voivat ohjata asiakkaan suoraan oikeaan verkkosisältöön
  • lisänneet tietoisuutta alueen digituesta 

Käyttöä ja hyötyjä arvioidaan jatkossa mm. kävijäseurannan ja palautteiden avulla.

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Kokoa digiohjeet ja digituki yhteen paikkaan
  • Pidä sisältö selkeänä ja asiakaslähtöisenä
  • Hyödynnä alueellista yhteistyötä
  • Huolehdi saavutettavuudesta ja selkokielisyydestä
  • Tee sivuista työkalu sekä asiakkaille että ohjaajille