Tukiperhetoiminnan koordinaatiorakenne Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella

Tarkoituksena on luoda Pohjois- Pohjanmaan hyvinvointialueelle keskitetty tukiperhetoiminnan koordinaatiorakenne.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueen toiminnan järjestäytymisen yhteydessä tukiperhetoiminnan keskitetyn  koordinaation käynnistyminen koettiin tärkeäksi toiminnan yhtenäistämisen, asiakaskokemuksen tasalaatuistamisen  ja kustannusten ennakoinnin näkökulmista. 

Tukiperhetoiminta koetaan Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella tärkeäksi tukimuodoksi , joka parhaimmillaan toimii ennaltaehkäisevänä palveluna. Tukiperheiden tarve näyttäytyy kasvusuuntaisena.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lähtötilanteessa Pohjois-pohjanmaalla tukiperhetoimintaa järjestettiin alueen kunnissa ja kuntayhtymissä monilla eri tavoin. Keskitetyn koordinaation avulla tukiperhetoiminnan kriteerit ja myöntämisen perusteet, toimintaan liittyvät palkkiot ja kulukorvaukset sekä yhtenäiset toimintakäytännöt saadaan vietyä alueen palveluyksiköihin yhtenäisesti ja tukiperheiden tarpeet saadaan koottua ja keskitettyä ja siten hyödynnettyä ensisijaisesti  Pohteen omia tukiperheitä. Tukiperhepalvelua myönnetään lapselle sekä sosiaalihuoltolain mukaisissa palveluissa että lastensuojelun tukitoimena. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tukiperhetoiminnan koordinaatiorakenteen käynnistämisen taustalla on tarve yhtenäistää käytäntöjä, tasalaatuistaa palvelua sekä asiakaan että palvelua myöntävän ammattilaisen näkökulmasta, ennakoida kustannuksia ja hyödyntää Pohteen omaa tukiperheresurssia tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Koordinaatiorakennetta käynnistettäessä kehittäjäryhmä koostui toimialueen johdon edustajista, projektisuunnittelijasta ja tukiperheohjaajasta. Tukiperhetoiminnan kehittämisen tiimoille suunniteltiin myös palvelua myöntävistä ammattilaisista koottavaa kehittäjäryhmää, joka toimisi asiantuntijatahona ja kommentoisi suunniteltua prosessia. 

Tavoiteltu muutos

Korodinaatiorakenteen käynnistymisen myötä toiminta yhtenäistyy, palvelun myöntäminen tasalaatuistuu ja tukiperheille tarjottava tuki on paremmin tukiperheiden saatavilla.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Tukiperhetoiminnan  koordinaation käynnistämisen kohderyhmänä ovat sekä ammattilaiset että asiakkaat, ja tukiperheinä toimivat  vanhemmat. Asiakasymmärrystä kerättiin palvelua myöntäviltä ammattilaisilta seuraamalla saatujen tukiperhehakemusten sisältöjä ja keskustelemalla tukiperhehakemusten taustalla olevista tarpeista ammattilaisten kanssa. Palvelua myöntävät ammattilaiset toivat hakemuksissaan esiin lapsen(asiakkaan) ääntä ja tarpeita.

Ratkaisun perusidea

Tukiperhetoiminnan keskitetty koordinaatio ottaa vastaan palvelua myöntävien ammattilaisten hakemukset. Koordinaatiosta käsin pyritään löytämään sopivin tukiperhe Pohteen omista tukiperheistä hakemuksessa määritellyssä aikaraamissa. Koordinaatio on mukana tukiperheiden rekrytoinnissa, koulutuksessa, sopivan perheen etsimisessä ja tekee yhteistyötä alueen ammattilaisten kanssa. 

Liitteet
Kuva
Tukiperhetoimintamalli kuvana
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Keskitetyn koordinaation toimesta tiedotettiin sähköpostilla vastuuyksikköpäälliköitä toiminnan muuttuvista käytänteistä, kerrottiin järjestettävistä koulutuksista ja pyydettiin vastuuyksikköpäälliköitä jakamaan tietoa omien yksiköidensä ammattilaisille. Tukiperhetoiminnan keskitetyn koordinaation toiminnasta kerrottiin koulutuksessa joka toteutettiin yhdessä hankinnan toimijoiden kanssa. Tarvittaessa jalkauduttiin kentälle tiimeihin kertomaan muuttuneista toimintavoista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Uuden toiminnan käynnistäminen näin lyhyessä ajassa vaati paljon eri toimijoiden ja johdon  yhteistä pohdintaa ja rohkeita kokeiluja. Kehittäjätiimissä oleva osaaminen  prosessin kuvaamisen, toiminnan tavoitteiden ja asiakasnäkökulman esiin nostamisen osalta oli hyödyllistä. Ison kokonaisuuden kehittäminen vaatii enemmän aikaa ja työ jatkuu organisaation sisäisenä kehittämistyönä kehittäjäresurssin päättymisen jälkeen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Keskitetty koordinaatio on tuottanut asiakkaille tasalaatuisempaa palvelua yhtenäisten kriteerien ja myöntämisen perusteiden myötä. Koordinaation toiminnan käynnistyminen on tuonut esiin mm. järjestelmätason haasteita joihin ratkaisuja on etsitty yhdessä  johdon ja asiantuntijoiden kanssa.