Tukiperhetoiminnan koordinaatiorakenne Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella
Tarkoituksena on luoda Pohjois- Pohjanmaan hyvinvointialueelle keskitetty tukiperhetoiminnan koordinaatiorakenne.
Hyvinvointialueen toiminnan järjestäytymisen yhteydessä tukiperhetoiminnan keskitetyn koordinaation käynnistyminen koettiin tärkeäksi toiminnan yhtenäistämisen, asiakaskokemuksen tasalaatuistamisen ja kustannusten ennakoinnin näkökulmista.
Tukiperhetoiminta koetaan Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella tärkeäksi tukimuodoksi , joka parhaimmillaan toimii ennaltaehkäisevänä palveluna. Tukiperheiden tarve näyttäytyy kasvusuuntaisena.
Lähtötilanteessa Pohjois-pohjanmaalla tukiperhetoimintaa järjestettiin alueen kunnissa ja kuntayhtymissä monilla eri tavoin. Keskitetyn koordinaation avulla tukiperhetoiminnan kriteerit ja myöntämisen perusteet, toimintaan liittyvät palkkiot ja kulukorvaukset sekä yhtenäiset toimintakäytännöt saadaan vietyä alueen palveluyksiköihin yhtenäisesti ja tukiperheiden tarpeet saadaan koottua ja keskitettyä ja siten hyödynnettyä ensisijaisesti Pohteen omia tukiperheitä. Tukiperhepalvelua myönnetään lapselle sekä sosiaalihuoltolain mukaisissa palveluissa että lastensuojelun tukitoimena.
Koordinaatiorakennetta käynnistettäessä kehittäjäryhmä koostui toimialueen johdon edustajista, projektisuunnittelijasta ja tukiperheohjaajasta. Tukiperhetoiminnan kehittämisen tiimoille suunniteltiin myös palvelua myöntävistä ammattilaisista koottavaa kehittäjäryhmää, joka toimisi asiantuntijatahona ja kommentoisi suunniteltua prosessia.
Korodinaatiorakenteen käynnistymisen myötä toiminta yhtenäistyy, palvelun myöntäminen tasalaatuistuu ja tukiperheille tarjottava tuki on paremmin tukiperheiden saatavilla.
Tukiperhetoiminnan koordinaation käynnistämisen kohderyhmänä ovat sekä ammattilaiset että asiakkaat, ja tukiperheinä toimivat vanhemmat. Asiakasymmärrystä kerättiin palvelua myöntäviltä ammattilaisilta seuraamalla saatujen tukiperhehakemusten sisältöjä ja keskustelemalla tukiperhehakemusten taustalla olevista tarpeista ammattilaisten kanssa. Palvelua myöntävät ammattilaiset toivat hakemuksissaan esiin lapsen(asiakkaan) ääntä ja tarpeita.