Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus Etelä-Karjalassa
Asukkaat saavat asiakasohjauksen kautta asian vireille yhdellä yhteydenotolla, hoidon jatkuvuus toteutuu. Moniammatillisesti vastataan asiakastarpeeseen. Sotekeskuksessa on lähi, etä, digi ja liikkuvia sekä ennaltaehkäiseviä palveluita.
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksen kehittämiseen vaikuttanut poliittinen ja valtakunnallinen sysäys ovat olleet Marinin hallituksen sote-uudistus ja siihen liittyvä Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma. Kehittämisen rahoittajana toimii sosiaali- ja terveysministeriö, joka myös ohjaa sote-uudistukseen liittyvien hankkeiden toteuttamista yhdessä THL:n kanssa. Etelä-Karjala on rahoitushakemuksessaan Yhteinen tulevaisuus – Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus Etelä-Karjalassa -hankkeelle määritellyt tulevaisuuden sotekeskusmallin peruspiirteet. Alueellisesti kehittämiseen on vahvasti vaikuttanut Etelä-Karjalan lähtökohta. Etelä-Karjalan alueella on toiminut integroitu sosiaali ja terveyspiiri, Eksote vuodesta 2010. Eksotessa on kehitetty sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatiota jo paljon ennen sote-uudistusta. Tästä tilanteesta jatketaan sotekeskuksen palvelukokonaisuuden asiakaskeskeistä kehittämistä.
Etelä-Karjalan lähtötilanteessa sotepalveluiden maakunnallinen integrointi on jo tehty. Nyt tarkastellaan peruspalveluiden tuottamisen kokonaisuutta ja syvennetään integrointia edelleen. Kokonaisuuksia, joita osana sotekeskusmallia kehitetään eteenpäin ovat peruspalveluiden asiakasohjaus, palveluiden saatavuus ja hoitoon pääsy (007 - 24/7), hoidon jatkuvuuden kehittäminen, eri ammattilaisten tiimityön ja monialaisen työskentelyn kehittäminen, (mm. konsultaatiomallit) palveluiden tuottamisen tavat (lähi, etä, liikkuvat palvelut) sekä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyö rajapinnoilla.
Sujuva asiakasohjaus ja yhteydenoton saaminen helposti, asiakkaan asia heti vireille, palveluntarpeen arvioinnin ja hoitoon pääsyn nopeutuminen (007), oikeat, asiakkaan tarpeisiin vastaavien moniammatillisten peruspalveluiden saaminen tulevaisuuden sotekeskuksesta. Moniammatillisen yhteistyön (so-te-kun-muut erityistyöntekijät) vahvistuminen ja mallit, konsultaatiomallien luominen.
Kaikki alueen peruspalveluita käyttävät asukkaat ovat sotekeskuskehittämisen kohderyhmää. Lisäksi kehittämisen kohderyhmää ovat sotekeskuksessa ja peruspalvelussa työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset.
Kehittämisen kuluessa olemme kerryttäneet asiakasymmärrystä ja samalla mahdollistaneet alueen asukkaiden osallistumisen kehittämiseen mm. erilaisin kohderyhmille suunnatuin kyselyin ja keskusteluin otakantaa.fi-palvelussa, erilaisten kohdennettujen kyselyiden ja haastatteluiden avulla, työpajoissa sekä ottamalla yhteiskehittämiseen mukaan kokemusasiantuntijoita ja järjestöjä.