Työ- ja toimintakyvyn tuen Rinnallakulkijapalvelun pilottijakso

Työttömille ja osatyökykyisille suunnattua työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimallin Rinnallakulkijapalvelua pilotoitiin ajalla 1.2.-31.12.2024 laajan palveluvalikoiman sote-keskuksissa Etelä-Karjalan hyvinvointiasemilla.

Toimintaympäristö

Hallitus toteuttaa laajan kokonaisuuden uudistuksia työllisyyden nostamiseksi vähintään 100 000 työllisellä. Pitkän tähtäimen tavoitteena on 80 prosentin työllisyysaste vuoteen 2031 mennessä. Uudistukset kohdistuvat mm. yksinkertaistamalla sosiaaliturvajärjestelmää, helpottamalla työllistymistä ja työvoimapalveluiden uudistamisen jatkamisella. Työllistymisen tukeminen vaatii hyvinvointialueiden, kuntien ja Kelan tekemää yhteistyötä. Näin asiakkaalle voidaan taata tarpeelliset palvelut, tuet ja niihin liittyvät velvoitteet mahdollisuuksien mukaan samasta lähipalvelupisteestä. Hallitusohjelmassa korostuu hyvinvoinnin edistäminen työssä sekä työkyvyttömyyden ja sairauksien ennaltaehkäisyn merkitys. Työhön hakeutumisen esteitä pyritään vähentämään ja turvaamaan myös perustellun osa-aikatyön tasapainoisia työehtoja.

Hallitusohjelmassa korostuu myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa ennaltaehkäisy, digitaalisten palveluiden kehittäminen ja käyttö, palveluiden ketjutus ja palveluohjaus. Hoitoon ja palveluihin pääsyä pyritään parantamaan ja palvelujärjestelmän kustannusvaikuttavuutta pyritään parantamaan perustason palveluihin painottamalla ja vahvistamalla perustason ja erityistason palveluiden välissä olevia välimuotoisia palveluita. Palveluiden porrastuksella palvelut kohdentuvat oikein ja oikea-aikaisesti. Tämä vaatii selkeää porrasteista kokonaisrakennetta, joka muodostuu ennaltaehkäisevistä ja terveyttä ja hyvinvointia edistävistä palveluista, perustason palveluista sekä erityistason palveluista. 

Lähde: Vahva ja välittävä Suomi – Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelma 20.6.2023 Hallitusohjelma (valtioneuvosto.fi)

THL suosittaa työkyvyn ja työllistymisen tuen toimintamallien käyttöönottoa hyvinvointialueella. Suositus pitää sisällään työkyvyn tuen huomioimisen hyvinvointialueen strategiatyössä ja sopimaan hyvinvointialueen ja sidosryhmien kesken sopivia yhteistyörakenteita ja resursseja. THL suosittaa työkyvyn ja työllistymisen tuen palveluiden johtamista yhtenäisenä kokonaisuutena. Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus edellyttää verkostojen ja kumppanuuksien hallintaa sekä yhteistä tavoitetta. Palveluiden yhteensovittamisen onnistuminen edellyttää ammattilaisten osaamisen vahvistamista sekä johdolta verkostojohtamisen kyvykkyyttä. THL suosittaa myös työikäisten osallisuuden ja kuulluksi tulemisen vahvistamista palveluiden suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin sekä osallisuuden ja osallisuuden toteutumisen varmistamista. Työkyvyn ja työllistymisen tuki hyvinvointialueilla – suositukset toimintamallien käyttöönottoon (julkari.fi)

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen strategiakärjistä ”Prosessit ja sujuvuus” ja ”Palvelujen porrastus” ovat keskeisiä kärkiä henkilöstöön panostamisen lisäksi. Työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimalli” on otettu Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palvelustrategisen painopisteen erillisohjelmaksi vuosille 2023–2025. Palvelupolkujen ja -prosessien kehittämisen lähtökohtana ja keinoina käytetään erityisesti seuraavia näkökulmia:

  • integroidut sosiaali- ja terveydenhuollon moniammatilliset palvelupolut;
  • palveluhäiriöiden (ns. häiriökysynnän) systemaattinen tunnistaminen ja vähentäminen;
  • perustason ja ennaltaehkäisevien palvelujen vahvistaminen sekä
  • asiakkaiden ja potilaiden aktiivinen osallistaminen.

Lähde: Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palvelustrategia 2023–2025 

https://www.ekhva.fi/wp-content/uploads/2023/09/EKHVA_Palvelustrategia_2023-2025.pdf

Työ- ja elinkeinopalveluista, mm. työnhakijoiden työnhausta ja työllistymisestä, vastaa Te-palvelut aina vuoden -24 loppuun, jonka jälkeen työllisyyden palveluiden järjestämisvastuu siirtyy TE2024-uudistuksen myötä kunnille. Etelä-Karjalan työllisyysalueen järjestämissuunnitelmassa työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimalli ja hyvinvointialueen yhdyspintatyö on mainittuna seuraavasti: 

Heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllisyyden edistämisen kannalta olennaista on hyvä yhteistyö Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kanssa myös laajemmin kuin työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun osalta. Etelä-Karjalan hyvinvointialue kehittää tällä hetkellä työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimäistä palvelumallia. Työllisyyden edistämisen ja hyvinvointialueen yhdyspinnat on tunnistettu ja valmistelua tehdään yhdessä. Hyvinvointialueen työ- ja toimintakyvyn tuen palvelumallilla pyritään myös ennaltaehkäisyyn ja entistä lyhyempiin palvelupolkuihin. 

Lähde: Etelä-Karjalan työllisyysalueen suunnitelma työvoimapalvelujen järjestämisestä ja kotoutumisen edistämisen tehtävien hoitamisesta 6.9.2023

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Etelä-Karjalan hyvinvointialueella ensivaiheen palveluprosesseja on kehitetty tukemaan asiakkaiden ohjautumista aikaisempaa sujuvammin tarpeenmukaisin palveluihin. Palvelujen tulevien vuosien kehittämisessä painottuu asiakaslähtöisyys sekä maakunnalliset palveluverkot. Lisäksi tavoitteena on syventää palvelujen integraatiota ja vahvistaa digitalisaation hyödyntämistä. Toimintamallien ja digiratkaisujen kehittämisellä sekä yhteen kytkemisellä, asiakaslähtöisten toimintaprosessien ja ammattilaisia tukevien työvälineiden kehittämisellä sekä poikkihallinnollisella ja ylialueellisella yhteistyöllä vahvistetaan organisaation ja alueen sote-palveluiden tuottamisen kyvykkyyttä. HAPPEE2-hankkeen päätavoitteena onkin nopeuttaa hoitoon ja palveluihin pääsyä ottamalla käyttöön uusia toimintatapoja sekä edistää sote-uudistuksen toteutumista. Kehittämistyön vaikuttavuutta mitataan asetetuin indikaattorein uudistamalla työn tekemisen toimintamalleja hallitusti toimeenpanoa tukevien pilottien avulla ja siten varmistaa toiminnan vakiintuminen perustoimintaa. Yksi näistä asiakasohjauksen ja toimintaprosessien sujuvuuden parantamisen piloteista on työkyvyn tuen palvelumalli ja sen integroiminen osaksi sote-keskusten omatiimimallia. 

Lähde: Etelä-Karjalan alueen RRF ”HAPPEE2”-hankesuunnitelma 5.6.2023/15.12.2023 PÄIVITETTY

Työtä – Etelä-Karjalan osatyökykyisten työkykyohjelman 2020–2022-hankkeen aikana rakennettiin yhteiskehittämisen työpajoissa kokemusasiantuntijoiden ja eri organisaatioiden ammattilaisten ja toimijoiden kanssa Etelä-Karjalan alueen työ- ja toimintakyvyn tuen palvelumalli, jonka jalkauttamista ja käyttöönottoa lähdettiin tekemään vuoden 2023 alusta Yhteinen tulevaisuus – Tulevaisuuden sosiaali- ja terveysasema Etelä-Karjalassa-hankkeessa. Palvelumalli sai nimekseen lopulta Työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimalli -Rinnallakulkijapalvelu, joka kehitettiin työikäisten työttömien ja osatyökykyisten matalan kynnyksen palveluksi työkyvyn tuen haasteissa. Työttömien ja osatyökykyisten sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä muihinkin tarpeenmukaisin palveluihin pääsyssä, ohjautumisessa ja saavutettavuudessa saattaa olla haasteita tai toisaalta haasteita voi tuoda kohderyhmän monialaisten palvelujen tarve ja sen koordinointi. Näihin haasteisiin työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimallin rinnallakulkijapalvelun pilottijaksolla pyrittiin etsimään ratkaisuja. Tavoitteena oli myös lisätä eri ammattilaisten välistä yhteistyötä niin sisäisten toimijoiden kuin sidosryhmätoimijoidenkin välillä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Etelä-Karjalan alueen työ- ja toimintakyvyn tuen palvelumalli kehitettiin Työtä – Etelä-Karjalan osatyökykyisten työkykyohjelma 2020–2022 aikana kokoamaan työkyvyn tuen palveluja sekä lisäämään palvelujen antajien ja tarjoajien yhteistoimijuutta työllistämisen edistämiseksi ja työllistymiseen pääsemisen helpottamiseksi. 

Työ- ja toimintakyvyn tuen palvelumallia on ollut tarpeen rakentaa niille työnhakija-asiakkaille, joita ei muilla olemassa olevilla työkyvyn tuen palveluilla tavoiteta tai joita asiakas ei tavoita, sekä niille, jotka käyttävät monialaisesti paljon erilaisia palveluja, mutta kriteerit eri saatavilla oleviin työkyvyn tuen palveluihin ei täyty. Asiakas ei välttämättä tiedä, mitä työkyvyn tuen palveluja on käytettävissä tai ei tunnista haasteita työ- ja toimintakyvyssään ja työllistyminen on mm. näiden syiden vuoksi pitkittynyt. Asiakasta on ehkä ohjattu aiemmin organisaation sisällä ja ulkopuolella olevista palveluista toiseen, jolloin asiakasta arvioidaan ja kartoitetaan samoista asioista lomittain ja päällekkäin. Vastuu asiakkaan tilanteesta ei lopulta kuulu kenellekään eikä toimijat ole välttämättä edes tietoisia asiakkaalla jo olevista palveluista, saati suunnitelmista. Asiakas on saattanut kiertää tätä kehää jo vuosia tai vuosikymmeniä, ja siitäkin huolimatta työllistyminen on pitkittynyt, eikä työkyvyn tuen haasteita ole saatu selvitettyä tai niihin reagoitua. Eri organisaatioille tämä monipuolinen ja monialainen palveluiden käyttö ja varsinaisen vastuuyksikön puuttuminen tai tietämättömyys vastaavasta tahosta, joka saattaa sijaita organisaation ulkopuolella, tuo monelle eri toimialalle häiriökysyntää aina siihen asti, kunnes joku lähtee asiakkaan monisäikeistä asiaa selvittämään. Lisäksi ammattilaisten tarkempi tietämys työkyvyn tuen palveluista on vähäistä, mikäli asia ei liity kiinteästi omaan työhön, joten riskinä voi olla asiakkaan ohjaaminen väärään palveluun, toistuvastikin.

Työkyvyn arvioinnit ja edelleen työllistymiseen (tai muuhun ratkaisuun) tähtäävä asiakkaan palvelupolku katkeaa usein organisaation rajalle. Asiakkaalle polku ei näyttäydy yhtenäisenä ja katkeamattomana vaan organisaatio vaihtuu, työntekijät vaihtuvat, vastuut vaihtuvat. Asiakkaalla alkaa uusi asiakaspolku lähtöpisteestä eli kartoituksesta ja arvioinnista. Asiakas ei välttämättä tiedä, kuka hänen asiaansa hoitaa tai mitkä oikeudet ja velvoitteet hänellä säilyy mihinkin palveluun näiden vaihtuessa tai milloin, miksi ja miltä osin palvelu ylipäätään vaihtuu. Asiakas on se käsi tai jalka, joka tekee tai juoksee palveluiden välillä, kun valmistelut tulisi hoitua ammattilaisten välillä asiakkaan kanssa yhteistyössä. 

Työkyvyn tuen hoitaminen ja arviointi on usein hajautettua eri toimijoiden omana toimintana. Jokainen toimija tekee arviointia oman alansa arviointina, ei kokonaisvaltaisempaa yhteisarviointia (poislukien erikoissairaanhoidon kuntoutustutkimuspoliklinikan syvemmän osaamisen työ- ja toimintakyvyn ja kuntoutusmahdollisuuksien arviointi), jolloin työ- ja toimintakyvyn tuen arviointi ei ole tasalaatuista. Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden kannalta palvelut ovat hajallaan ja laadultaan vaihtelevia asiakkaan ja ammattilaistenkin kannalta. Lisäksi palvelut vaativat usein jo olemassa olevan sairauden ja sitä kautta kannanoton työkykyyn, joten palvelut eivät siten ole ennaltaehkäiseviä eikä kaikille työnhakija-asiakkaille saatavilla (poislukien lakisääteinen työttömien terveystarkastus). 

Hallituksella on tavoitteet niin työllisyyden nostamisesta, työllisyysasteen nousemisesta kuin myös mm. sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita koskevien kustannusvaikuttavuutta lisäävien palveluiden ketjutuksesta, palveluohjauksesta ja perustason palveluiden vahvistamisesta. Näiden kannustamina työllisyyden hoidossa, työttömien terveydenhuollon ja muiden sosiaali- ja terveydenhuollon tarjoamien työkyvyn tuen palveluiden sekä ekosysteemin muiden sidosryhmien ja toimijoiden tulisi vahvistaa yhteistoimintaa käytännössä myös laajemmin kuin työllistymistä edistävän yhteispalvelun osalta. Lopulta kyse on meidän kaikkien rahoista ja niiden käyttämisestä yhteisesti kustannusvaikuttavalla tavalla. Ekosysteemin kaikkien toimijoiden panos hyödyttää lopulta kuntien elinvoimaa ja tuo yhteiskunnallisesti säästöä yhteistoiminnalla yli organisaatiorajojen järjestettävillä vaikuttavilla ja tarpeenmukaisilla, oikea-aikaisilla ja ennaltaehkäisevillä matalan kynnyksen palveluilla, joka lisäävät asiakkaan hyvinvointia ja mahdollistavat tämän omien kykyjensä mukaisen työllistymisen.

Tavoiteltu muutos

Tulevaisuuden sotekeskus-hankkeen aikana tehtiin työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimallin rinnallakulkijapalvelun pilottijakson toteuttamisesta ehdotus joka esiteltiin Etelä-Karjalan hyvinvointialueen toimialueiden johtoryhmissä. Tässä vaiheessa tehtiin päätös pilotoinnista sekä palvelun omistajuudesta. Omistajuus asetettiin työikäisten sosiaalipalvelulle ja aikuissosiaalityölle. 

Happee2 hankkeen aikana toteutettiin palvelun pilottijakso. Jaksolla testattiin omistajuuden toimimista sekä laajemmin palvelun jalkauttamista pysyväksi palveluksi sote-keskukseen. Rinnallakulkijapalvelun pilottijakson tavoitteena oli työnkyvyn tuen näkökulmasta vahvistaa työ- ja toimintakyvyn tuen palveluita sote-keskuksessa sekä toissijaisesti kokeilun kautta edistää Etelä-Karjalan työllistymisen tuen monialaista ja yhtenäistä ekosysteemimallin rakentumista eri organisaatioiden välille. Oleellisin muutos kokeilussa oli, että työikäinen työtön ja asiakas sai itselleen rinnallakulkijan eli työkykykoordinaattorin, joka auttoi asiakasta hänen työ- ja toimintakyvyn tuen palvelupolulla. Tällä pyrittiin myös helpottamaan asiakkaan ymmärrystä tarjolla olevista palveluista ja niiden saavutettavuutta sekä mahdollistaa asiakkaan tarpeenmukaisiin palveluihin ohjautuminen mahdollisimman oikea-aikaisesti. 

Etelä-Karjalan työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimallin ja rinnallakulkijapalvelun  pilottijaksolla tavoiteltiin:

  • Perustason ja ennaltaehkäisevien palvelujen vahvistaminen sote-keskuksessa
  • Palveluiden oikea-aikaisuus, porrastus, sujuvuus asiakkaan näkökulmasta 
  • Asiakasvastaavuus ts. ”rinnallakulkijuus” ja asiakkaan aktiivinen osallistaminen
  • Asiakasohjauksen parantaminen ja näin häiriökysynnän vähentäminen
  • Työttömien terveystarkastuksiin ohjautumisen sujuvoittaminen 
  • Työkyvyn tuen palveluiden ja niihin liittyen työkykyarviointien mahdollistaminen matalalla kynnyksellä myös niille asiakkaille, joilla ei ole monialaisten työ- ja toimintakyvyn tuen palveluiden
  • Yhteistyön lisääminen ammattilaisten välillä työkyvyn tuen asiakkaiden asioissa
  • Ns. turhien lääkärin lausuntoaikojen vähentyminen
  • Työkyvyn tuen tietämyksen lisääminen sote-keskuksissa
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimallin rinnallakulkijapalvelun kohderyhmänä ovat työikäiset työttömät sekä osatyökykyiset eteläkarjalaiset. Lisäksi palvelumalli palvelee työterveys- ja opiskelijaterveydenhuollon (YTHS) palveluiden ulkopuolella olevia (esim. yrittäjät, opinnoista poissaolevat opiskelijat) sekä muista syistä työelämän ulkopuolella olevia (esim. kotihoidon tuella olevat, kotiäidit/koti-isät, syrjäytyneet) ihmisiä. 

Pilottijakson aikana asiakasymmärrystä ja asiakaskokemusta kerrytettiin pyytämällä palvelua käyttäneiltä asiakkailta sekä strukturoitua että avointa kehittämispalautetta. Tätä varten asiakkaille laadittiin kehittämispalauteohje, jonka ohjeita seuraamalla asiakkaat pääsivät helposti antamaan palautetta saamastaan palvelusta ja arvioida sitä. Kehittämispalautteen keräämisellä pyrittiin osallistamaan asiakkaita palvelun jatkokehittämiseen. Palautetta saatiin pilottijakson aikana 19 asiakkaalta. Yhtenä syynä vähäiseen palautteiden määrään oli se, että työntekijät eivät aina muistaneet antaa uusille asiakkaalle kehittämispalauteohjetta tapaamisen jälkeen.  Palautetta saatiin myös palvelua käyttäneille asiakkaille järjestetyn asiakaskokemustyöpajan kautta. Siihen osallistui kuusi asiakasta. 

Asiakkaiden antama kehittämispalaute saamastaan palvelusta oli hyvää. Palvelu koettiin ystävälliseksi ja henkilökohtaiseksi, monipuoliseksi ja nämä ominaisuudet tekivät siitä asiakkaille arvokkaan ja arvoa tuottavan. Myös osallisuuden mahdollisuutta arvostettiin.  Asiakkaan kuunteleminen ja hänen asioihin etukäteen hyvin perehtyminen olivat asiakkaille niin ikään tärkeitä asioita. Palautteiden mukaan palveluun ohjaaminen tulisi tapahtua nopeammin ja aikaisemmassa vaiheessa ja erittäin matalalla kynnyksellä. Palvelun pitäisi siis olla näkyvämpi ja tietoisuuden palvelusta olla laajempi. Asiakkaiden mukaan palvelun pitäisi pysyä monipuolisena, jonka nähdään olevan erona muihin tarjottuihin palveluihin. Auttamisen tulisi asiakaskokemuksen mukaan lähteä asiakkaan henkilökohtaisesta tilanteesta ja tarpeesta ja asioita hoitaa asiakkaan kanssa yhdessä juuri niiden asioiden osalta, jotka on kulloinkin akuuteimpina hoidettavina. Asiakkaiden pelkona on palvelun laadukkuuden aleneminen ja muuttuminen vähäisten henkilöstöresurssien vuoksi samalaiseksi palveluksi kuin muutkin palvelut. 

Liitteet
Ratkaisun perusidea

Työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimallin rinnallakulkija-/työkykykoordinaattoripalvelun pilottijaksolla ajalla 1.2.-31.12.2024 kokeiltiin yhteiskehittämisen tuloksena syntynyttä palvelumallia käytännön työssä pidempiaikaisesti. Samalla saatiin kerättyä tietoa palvelun vaikuttavuudesta ja tarpeesta asiakkailta. Pilotoinnin pyrkimyksenä oli myös integroida työkyvyn tuki sote-keskuksiin ja osaksi omatiimimallia ja lisätä kohderyhmän osalta moniammatillista yhteistyötä niin sisäisten toimijoiden kuin muidenkin sidosryhmätoimijoidenkin välillä. 

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Etelä-Karjalan työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimallin rinnallakulkija-/työkykykoordinaattoripalvelun pilottijakso laajan palvelutason hyvinvointiasemilla toteutui yhden työkykykoordinaattorin toimesta. Palvelumallin yhteiskehittämisen myötä suositus oli sisäisten siirtojen myötä saada palveluun koko Etelä-Karjalan alueelle yhteensä kolme työkykykoordinaattoria; yksi moniammatillisuudesta vastaava työkykykoordinaattori ja kaksi muuta työkykykoordinaattoria toimialueinaan Imatra ja pohjoiset seutukunnat ja Lappeenranta ja läntiset seutukunnat. Pilottijakson kuluessa ei kuitenkaan henkilöstöresursseja ollut mahdollista palveluun siirtää. 

Rinnallakulkija-/työkykykoordinaattoripalvelun omistajuus yhteiskehittämisen vaiheessa loppuvuodesta 2023 oli aikuisten monialaisissa palveluissa, työikäisten sosiaalipalveluissa ja aikuissosiaalityössä. Työ itsessään on terveyssosiaalityötä ja käytössä työkykykoordinaattorilla on terveydenhuollon potilastietojärjestelmä. Pilottijakson yhtenä tuloksena pohdintaan tuli omistajuuden siirtäminen perusterveydenhuoltoon, koska työssä tarvittava asiantuntija- ja ammattiosaaminen kohdentui eniten terveydenhuoltoon asiakkaiden työ- ja toimintakyvyn haasteisiin ja näiden arviointiin. Päätöstä siirrosta ei ole vielä tehty vaan rinnallakulkija-/työkykykoordinaattoripalvelu jatkuu pilottijakson jälkeenkin 1.1.2025 alkaen aikuisten monialaisissa palveluissa, työikäisten sosiaalityössä ja aikuissosiaalityössä. Omistajuuden siirtoa perusterveydenhuoltoon tarkastellaan myöhemmin tulevan organisaatiomuutoksen yhteydessä. 

Palvelun jatkokehittämisen ja toiminnan vakiintumiseksi palvelusta on pilottijakson aikana kerätty kehittämispalautetta asiakkailta sekä asiakaskokemusta asiakkaille järjestetystä työpajasta. Lisäksi pilottijakson lopussa terveydenhuollon ammattilaisilta pyydettiin palaute palvelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä sekä jatkokehittämisehdotuksista. Saatuja palautteita tullaan käyttämään jatkossakin palvelun kehittämisessä. Pilotoinnin perusteella tavoitteena on mahdollisesti palvelun siirto osaksi vakituista hyvinvointiaseman palveluvalikoimaa edistämään työttömien ja osatyökykyisten hoitoon pääsyä sekä lisäämään tämän kohderyhmän osalta kustannusvaikuttavuutta koordinoimalla palveluja oikea-aikaisesti ja asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Monialainen ja moniammatillinen yhteistyö ja -toiminta niin organisaatio sisällä kuin muidenkin sidosryhmätoimijoiden kanssa vaatii vielä yhteisistä toimintatavoista sopimista. Palvelun vaikutusten ja vaikuttavuuden mittareiden ja mittaamisen asioista sopiminen jää myöhemmäksi ja palvelun mahdollisen tulevan omistajan vaihdoksen jälkeen kehitettäväksi ja toteutettavaksi.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Työkyvyn tuen palveluiden toimintamallissa yhteistoiminta eri toimijoiden kanssa myös käytännössä on tärkeää. Eri ammattilaisten tuntemus toistensa työstä on tärkeää toimivan yhteistyön kehittämiseksi ja toteutumiseksi. Yhteisistä toimintatavoista on myös hyvä sopia toimijoiden kanssa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja huomioita kannattaa kiinnittää varsinkin sote-välimaastossa niin organisaation sisälle kuin ulkopuolellekin tehtävässä työssä mm. tietosuojaan, tietoturvaan sekä tietojen luovuttamiseen ja sen toimiviin yhteisiin toimintatapoihin.  

Toimintamallin kokeilussa ja käyttöönoton aikana on hyvä säännöllisesti arvioida toimintaa ja tehdä ketterästi tarvittavia muutoksia. Asiakasmäärän kasvaessa tulee säännöllisesti tarkastella, onko käytössä oleva henkilöstöresurssi riittävä. Ohjautuuko palveluun juuri oikeat asiakkaat vai tulisiko siihen tehdä rajauksia? Mm. näiden kysymysten osalta olisi hyvä olla käyttöönoton alusta lähtien sovitut tavat palvelun omistajan ja sen johtotason kanssa raportointi- ja arviointitavoista. 

Pilottijakso opetti sen, että koskaan ei markkinointia voi tehdä liikaa. Missä ja milloin kohdin käyttöönottoa palvelusta olisi hyvä tiedottaa asiakkaita ja ammattilaisia? Missä palvelusta pääsee kertomaan mahdollisimman kattavasti ja laajasti ajatellen koko hyvinvointialuetta? Kuka on yhteyshenkilö, jonka kautta tietoa voidaan ja on tarpeen jakaa ajankohtaisesti eri ammattilaisille? Asiakkaille on hyvä olla käteen annettavia esitteitä palvelusta ja sen yhteystiedoista, mutta myös palautetta kysyttäessä on palautteen antamisen yksinkertainen ja helppo ohjeistus hyvä olla paperimuodossa asiakkaalle annettavaksi.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Työ- ja toimintakyvyn tuen rinnallakulkija-/työkykykoordinaattoripalveluun ohjautui yhteensä 176 asiakasta pilottijakson 1.2. – 31.12.2024 aikana. Asiakkaiden ohjautuminen palveluun kasvoi pilotin kuluessa palvelun tunnettavuuden lisääntymisen ja ammattilaisten kokeman hyödyn myötä. Palveluun ohjautumisen kanavien koettiin toimivan hyvin ammattilaisten näkökulmasta. Muiden sidosryhmätoimijoiden asiakasohjauksessa on löytynyt tehokas ja asiakasta itseään osallistava ja sitouttava tapa ohjata asiakas itse ottamaan yhteyttä rinnallakulkija-/työkykykoordinaattoripalveluun, joka kuitenkin asiakkaalle on vapaaehtoinen palvelu osana työllistämisensä edistämistä varsinkin silloin, kun asiakkaalla on työkykyynsä liittyviä työ- ja toimintakyvyn haasteita, joihin hän tarvitsee sosiaali- ja/tai terveydenhuollon palveluja. Asiakkaat ovat ymmärtäneet rinnallakulkija-/työkykykoordinaattoripalvelun hyödyttävän näiden palveluiden saamiseksi ja toteutumiseksi ja eri palvelujen koordinoimiseksi työkykykoordinaattorin toimesta. 

Rinnallakulkija-/työkykykoordinaattoripalvelussa on käytössä ilman ajanvarausta toteutuvat walk-in-vastaanotot (yhteensä 3 tuntia/viikko). Asiakkaita palveluun ohjautuu näiden vastaanottojen kautta verrattain vähän ja muutoinkin ajanvarauksettomat vastaanotot ovat vähäisesti käytössä. Niitä ei kuitenkaan ole ajatuksena poistaa vähäisen käytön vuoksi, sillä akuuteimpia hoidettavia asiakastapauksia tulee pääosin näiden vastaanottojen kautta, vaikkakin tämä on vähäistä. 

Pilottijakson aikana palveluun ohjautumisesta rajattiin TYP-asiakkuuksissa olevat asiakkaat kokonaan pois päällekkäisen työn vuoksi. Alun perin rajaus oli yhteiskehittämisen tuloksena sovittu näin, mutta käytännössä ilmeni tilanteita, joissa TYP-asiakkaita palveluun ohjautui sisäisten ja ulkoistenkin toimijoiden kautta erinäisten palvelutarpeiden vuoksi. Yhteistyö TYPn kanssa näiden ohjautuneiden asiakkaiden osalta on muotoutunut pilottijakson aikana tapaus- ja työntekijäkohtaisesti sopien. 

Rinnallakulkijapalvelupilotin toiminta on ollut tuloksellista ja siitä on saatu sekä asiakkailta että yhteistyötahoilta erittäin hyvää palautetta. Palvelumallin kehittämisen tavoitteena on ollut yhteensovittaa työ- ja toimintakyvyn tuen palveluja siten, että asiakkaalla on yhtenäinen palvelupolku, joka tukee hänen työ- ja toimintakykynsä edistämistä. Tässä tavoitteessa on onnistuttu lyhyessä ajassa yli odotusten. Nykyinen toimintamalli on toteutunut 1 htv työpanoksella. Asiamäärään ja asiakkaiden palvelutarpeisiin nähden toimintamallin resurssointi on ollut riittämätön. Jotta jatkossakin pystytään toteuttamaan asiakkaiden kokemus laadukkaasta palvelusta, edellyttää se asiakasprofilointia ja resurssoinnin tarkastelua.