Työikäisten sosiaaliohjaus osana perusterveydenhuollon vastaanottoa
Toimintamallissa työikäisten sosiaaliohjaaja toimii osana terveydenhuollon vastaanoton tiimiä, jolloin yhteydenoton kynnys sosiaalihuoltoon madaltuu ja perusterveydenhuollossa opitaan tunnistamaan asiakkaan sosiaalihuollon palvelutarve.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa haasteena on ollut palveluintegraation heikkous hallintorajojen yli. Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistuksen yhtenä tavoitteena on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saumattomuus.
Etelä-Savon hyvinvointialueen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeen tavoitteena on yhtenäistää ja kehittää palveluja, jotta alueelle rakentuu yhtenäinen ja jatkuvasti kehittyvä sosiaali- ja terveyskeskus.
Savonlinnassa perusterveydenhuollon vastaanotossa oli tunnistettu tarve yhteistyön lisäämiselle ja yhteydenottotapojen selkiyttämiselle terveydenhuollon ja sosiaalihuollon välillä sekä moniammatillisille tiimeille.
Etelä-Savossa Mikkelin sote-keskuksessa oli pilotoitu sosiaaliohjauksen mallia perusterveydenhuollossa osana terveyssosiaalityötä ja -ohjausta maaliskuusta 2022 alkaen. Savonlinnan sote-keskuksessa sosiaaliohjauksen mallia kokeiltiin työikäisten sosiaalipalveluiden kautta, jotta eri toimintamalleja voidaan vertailla.
Tavoitteena oli vahvistaa palveluiden monialaisuutta, yhteentoimivuutta, saatavuutta, oikea-aikaisuutta ja jatkuvuutta. Etelä-Savon hyvinvointialueen strategian mukaiset sujuvat ja oikea-aikaiset palvelut lähellä asiakasta vahvistuivat sosiaali- ja terveydenhuollon yhteispelin kehittyessä, jolloin myös palveluiden laatu, vaikuttavuus ja ennaltaehkäisevyys paranivat.
Hankeen tavoitteena oli luoda toimiva yhteistyön malli, jossa työikäisten sosiaaliohjaaja toimii osana terveydenhuollon vastaanoton tiimiä. Tavoitteena oli myös, että perusterveydenhuollossa tunnistetaan asiakkaan sosiaalihuollon palvelutarve, jolloin turvataan katkeamaton palvelupolku ja ehkäistään ongelmien kasautumista ja pitkittymistä oikea-aikaisella tuella.
Kohderyhmänä ovat Savonlinnan perusterveydenhuollon vastaanotolla asioivat työikäiset asiakkaat. Ikääntyneitä asiakkaita on myös ohjautunut asiakkaiksi, mutta heidän asiansa on välitetty ikääntyneiden palveluihin.
Hankeen tavoitteena oli luoda toimiva yhteistyön malli, jossa työikäisten sosiaaliohjaaja toimii osana terveydenhuollon vastaanoton tiimiä. Tavoitteena oli myös, että perusterveydenhuollossa tunnistetaan asiakkaan sosiaalihuollon palvelutarve, jolloin turvataan katkeamaton palvelupolku ja ehkäistään ongelmien kasautumista ja pitkittymistä oikea-aikaisella tuella. Yhteistyön malli jatkuu osana työikäisten sosiaaliohjaajan työtä hyvinvointialueen perustoimintana.