Työikäisten sosiaaliohjaus osana perusterveydenhuollon vastaanottoa

Toimintamallissa työikäisten sosiaaliohjaaja toimii osana terveydenhuollon vastaanoton tiimiä, jolloin yhteydenoton kynnys sosiaalihuoltoon madaltuu ja perusterveydenhuollossa opitaan tunnistamaan asiakkaan sosiaalihuollon palvelutarve.

Toimintaympäristö **

Sosiaali- ja terveydenhuollossa haasteena on ollut palveluintegraation heikkous hallintorajojen yli. Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistuksen yhtenä tavoitteena on  sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saumattomuus.

Etelä-Savon hyvinvointialueen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeen tavoitteena on yhtenäistää ja kehittää palveluja, jotta alueelle rakentuu yhtenäinen ja jatkuvasti kehittyvä sosiaali- ja terveyskeskus.

Savonlinnassa perusterveydenhuollon vastaanotossa oli tunnistettu tarve yhteistyön lisäämiselle ja yhteydenottotapojen selkiyttämiselle terveydenhuollon ja sosiaalihuollon välillä sekä moniammatillisille tiimeille.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Etelä-Savossa Mikkelin sote-keskuksessa oli pilotoitu sosiaaliohjauksen mallia perusterveydenhuollossa osana terveyssosiaalityötä ja -ohjausta maaliskuusta 2022 alkaen. Savonlinnan sote-keskuksessa sosiaaliohjauksen mallia kokeiltiin työikäisten sosiaalipalveluiden kautta, jotta eri toimintamalleja voidaan vertailla.

Tavoitteena oli vahvistaa palveluiden monialaisuutta, yhteentoimivuutta, saatavuutta, oikea-aikaisuutta ja jatkuvuutta. Etelä-Savon hyvinvointialueen strategian mukaiset sujuvat ja oikea-aikaiset palvelut lähellä asiakasta vahvistuivat sosiaali- ja terveydenhuollon yhteispelin kehittyessä, jolloin myös palveluiden laatu, vaikuttavuus ja ennaltaehkäisevyys paranivat.

Tavoiteltu muutos

Hankeen tavoitteena oli luoda toimiva yhteistyön malli, jossa työikäisten sosiaaliohjaaja toimii osana terveydenhuollon vastaanoton tiimiä. Tavoitteena oli myös, että perusterveydenhuollossa tunnistetaan asiakkaan sosiaalihuollon palvelutarve, jolloin turvataan katkeamaton palvelupolku ja ehkäistään ongelmien kasautumista ja pitkittymistä oikea-aikaisella tuella.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat Savonlinnan perusterveydenhuollon vastaanotolla asioivat työikäiset asiakkaat. Ikääntyneitä asiakkaita on myös ohjautunut asiakkaiksi, mutta heidän asiansa on välitetty ikääntyneiden palveluihin.

Kokeilun tavoitteet

Hankeen tavoitteena oli luoda toimiva yhteistyön malli, jossa työikäisten sosiaaliohjaaja toimii osana terveydenhuollon vastaanoton tiimiä. Tavoitteena oli myös, että perusterveydenhuollossa tunnistetaan asiakkaan sosiaalihuollon palvelutarve, jolloin turvataan katkeamaton palvelupolku ja ehkäistään ongelmien kasautumista ja pitkittymistä oikea-aikaisella tuella. Yhteistyön malli jatkuu osana työikäisten sosiaaliohjaajan työtä hyvinvointialueen perustoimintana.

Ratkaisun perusidea **

Sosiaaliohjaaja toimii terveydenhuollon avovastaanoton yhteyshenkilönä sosiaalihuoltoon. Hän tarjoaa asiakkaille yleistä ohjausta ja neuvontaa sekä konsultoi terveydenhuollon työntekijöitä mm. yhteydenottokanavista muihin sosiaalipalveluihin. Lisäksi sosiaaliohjaaja toimii vastaanoton työkykytiimissä ja asiakasvastaavatiimissä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaaliohjaajan työnkuvaan on sisällytetty terveydenhuollon yhteyshenkilönä ja moniammatillisten tiimien jäsenenä toimiminen.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Yhteiset työtilat parantaisivat moniammatillisen työn edellytyksiä, mutta myös etänä yhteydenpito onnistuu, kun ensin on tultu tutuiksi ja opittu tuntemaan muiden ammattilaisten työn sisältöä riittävästi.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Yhteistyön malli jatkuu osana työikäisten sosiaaliohjaajan työtä hyvinvointialueen perustoimintana. 

Perusterveydenhuollon ammattilaisten valmiudet tunnistaa sosiaalihuollon palvelutarvetta vahvistuvat ajan kanssa pikkuhiljaa yhteistyön jatkuessa ja kokemusten kertyessä.  Sosiaalihuollon on tärkeää olla itse proaktiivinen yhteistyön vahvistumiseksi. 

Avovastaanoton asiakkaat saavat sosiaalipalveluiden ohjausta ja neuvontaa matalalla kynnyksellä. Ongelmien kasautumista ehkäistään oikea-aikaisella, varhaisella tuella. Sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio edistyi, ennaltaehkäisevät palvelut vahvistuivat ja sote-keskuspalveluiden kehittämiseen tarvittavaa tietoa kerättiin. Sosiaaliohjauksen toteuttamisesta perusterveydenhuollossa terveyssosiaalityön palveluna ja sosiaalihuollon palveluna laadittiin vertailevat prosessikaavio ja nelikenttä. Yhtenevää toimintamallia hyvinvointialueelle ei syntynyt.