Työikäisten sosiaaliohjaus osana perusterveydenhuollon vastaanottoa

Toimintamallissa työikäisten sosiaaliohjaaja toimii osana terveydenhuollon vastaanoton tiimiä, jolloin yhteydenoton kynnys sosiaalihuoltoon madaltuu ja perusterveydenhuollossa opitaan tunnistamaan asiakkaan sosiaalihuollon palvelutarve.

Toimintamallin nimi
Työikäisten sosiaaliohjaus osana perusterveydenhuollon vastaanottoa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa työikäisten sosiaaliohjaaja toimii osana terveydenhuollon vastaanoton tiimiä, jolloin yhteydenoton kynnys sosiaalihuoltoon madaltuu ja perusterveydenhuollossa opitaan tunnistamaan asiakkaan sosiaalihuollon palvelutarve.

Toteutuspaikka
Savonlinnan sote-keskus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Taina Paananen

Luotu

21.12.2023

Viimeksi muokattu

22.12.2023
Ratkaisun perusidea

Sosiaaliohjaaja toimii terveydenhuollon avovastaanoton yhteyshenkilönä sosiaalihuoltoon. Hän tarjoaa asiakkaille yleistä ohjausta ja neuvontaa sekä konsultoi terveydenhuollon työntekijöitä mm. yhteydenottokanavista muihin sosiaalipalveluihin. Lisäksi sosiaaliohjaaja toimii vastaanoton työkykytiimissä ja asiakasvastaavatiimissä. 

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveydenhuollossa haasteena on ollut palveluintegraation heikkous hallintorajojen yli. Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistuksen yhtenä tavoitteena on  sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saumattomuus.

Etelä-Savon hyvinvointialueen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeen tavoitteena on yhtenäistää ja kehittää palveluja, jotta alueelle rakentuu yhtenäinen ja jatkuvasti kehittyvä sosiaali- ja terveyskeskus.

Savonlinnassa perusterveydenhuollon vastaanotossa oli tunnistettu tarve yhteistyön lisäämiselle ja yhteydenottotapojen selkiyttämiselle terveydenhuollon ja sosiaalihuollon välillä sekä moniammatillisille tiimeille.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat Savonlinnan perusterveydenhuollon vastaanotolla asioivat työikäiset asiakkaat. Ikääntyneitä asiakkaita on myös ohjautunut asiakkaiksi, mutta heidän asiansa on välitetty ikääntyneiden palveluihin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaaliohjaajan työnkuvaan on sisällytetty terveydenhuollon yhteyshenkilönä ja moniammatillisten tiimien jäsenenä toimiminen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhteistyön malli jatkuu osana työikäisten sosiaaliohjaajan työtä hyvinvointialueen perustoimintana. 

Perusterveydenhuollon ammattilaisten valmiudet tunnistaa sosiaalihuollon palvelutarvetta vahvistuvat ajan kanssa pikkuhiljaa yhteistyön jatkuessa ja kokemusten kertyessä.  Sosiaalihuollon on tärkeää olla itse proaktiivinen yhteistyön vahvistumiseksi. 

Avovastaanoton asiakkaat saavat sosiaalipalveluiden ohjausta ja neuvontaa matalalla kynnyksellä. Ongelmien kasautumista ehkäistään oikea-aikaisella, varhaisella tuella. Sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio edistyi, ennaltaehkäisevät palvelut vahvistuivat ja sote-keskuspalveluiden kehittämiseen tarvittavaa tietoa kerättiin. Sosiaaliohjauksen toteuttamisesta perusterveydenhuollossa terveyssosiaalityön palveluna ja sosiaalihuollon palveluna laadittiin vertailevat prosessikaavio ja nelikenttä. Yhtenevää toimintamallia hyvinvointialueelle ei syntynyt.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteiset työtilat parantaisivat moniammatillisen työn edellytyksiä, mutta myös etänä yhteydenpito onnistuu, kun ensin on tultu tutuiksi ja opittu tuntemaan muiden ammattilaisten työn sisältöä riittävästi.