Työikäisten sosiaaliohjaus osana perusterveydenhuollon vastaanottoa
Toimintamallissa työikäisten sosiaaliohjaaja toimii osana terveydenhuollon vastaanoton tiimiä, jolloin yhteydenoton kynnys sosiaalihuoltoon madaltuu ja perusterveydenhuollossa opitaan tunnistamaan asiakkaan sosiaalihuollon palvelutarve.
Toimintamallin nimi
Toimintamallissa työikäisten sosiaaliohjaaja toimii osana terveydenhuollon vastaanoton tiimiä, jolloin yhteydenoton kynnys sosiaalihuoltoon madaltuu ja perusterveydenhuollossa opitaan tunnistamaan asiakkaan sosiaalihuollon palvelutarve.
Sosiaaliohjaaja toimii terveydenhuollon avovastaanoton yhteyshenkilönä sosiaalihuoltoon. Hän tarjoaa asiakkaille yleistä ohjausta ja neuvontaa sekä konsultoi terveydenhuollon työntekijöitä mm. yhteydenottokanavista muihin sosiaalipalveluihin. Lisäksi sosiaaliohjaaja toimii vastaanoton työkykytiimissä ja asiakasvastaavatiimissä.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa haasteena on ollut palveluintegraation heikkous hallintorajojen yli. Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistuksen yhtenä tavoitteena on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saumattomuus.
Etelä-Savon hyvinvointialueen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeen tavoitteena on yhtenäistää ja kehittää palveluja, jotta alueelle rakentuu yhtenäinen ja jatkuvasti kehittyvä sosiaali- ja terveyskeskus.
Savonlinnassa perusterveydenhuollon vastaanotossa oli tunnistettu tarve yhteistyön lisäämiselle ja yhteydenottotapojen selkiyttämiselle terveydenhuollon ja sosiaalihuollon välillä sekä moniammatillisille tiimeille.
Kohderyhmänä ovat Savonlinnan perusterveydenhuollon vastaanotolla asioivat työikäiset asiakkaat. Ikääntyneitä asiakkaita on myös ohjautunut asiakkaiksi, mutta heidän asiansa on välitetty ikääntyneiden palveluihin.
Työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaaliohjaajan työnkuvaan on sisällytetty terveydenhuollon yhteyshenkilönä ja moniammatillisten tiimien jäsenenä toimiminen.
Yhteistyön malli jatkuu osana työikäisten sosiaaliohjaajan työtä hyvinvointialueen perustoimintana.
Perusterveydenhuollon ammattilaisten valmiudet tunnistaa sosiaalihuollon palvelutarvetta vahvistuvat ajan kanssa pikkuhiljaa yhteistyön jatkuessa ja kokemusten kertyessä. Sosiaalihuollon on tärkeää olla itse proaktiivinen yhteistyön vahvistumiseksi.
Avovastaanoton asiakkaat saavat sosiaalipalveluiden ohjausta ja neuvontaa matalalla kynnyksellä. Ongelmien kasautumista ehkäistään oikea-aikaisella, varhaisella tuella. Sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio edistyi, ennaltaehkäisevät palvelut vahvistuivat ja sote-keskuspalveluiden kehittämiseen tarvittavaa tietoa kerättiin. Sosiaaliohjauksen toteuttamisesta perusterveydenhuollossa terveyssosiaalityön palveluna ja sosiaalihuollon palveluna laadittiin vertailevat prosessikaavio ja nelikenttä. Yhtenevää toimintamallia hyvinvointialueelle ei syntynyt.