Työkyky-työryhmä
Työkyky-työryhmän ajatus on parantaa tapaa, millä pitkäaikaistyöttömien heikentynyttä toimintakykyä tunnistetaan ja kuinka voidaan yhdessä tehdä työ- ja toimintakyvyn selvittelyä asiakkaan asioiden edistämiseksi.
Kaarinassa on haluttu satsata joustavaan ja asiantuntevaan sektorirajojen ylittävään yhteistyöhön, jotta palvellaan asiakkaita mahdollisemman hyvin. Yhteistyö ja työryhmän työskentely on lisännyt työntekijöiden tietämystä siitä, mitä työtä tehdään missä yksikössä ja minkälaista osaamista löytyy. Osataan paremmin ohjata asiakkaita oikealle ammattilaiselle, oikeisiin palveluihin oikeaan aikaan.
Kaarinassa on toiminut vuosia moniammatillinen asiakasyhteistyöryhmä (AYTR) joka päättyi joitakin vuosia sitten. Yhteistyötä jatkettiin yhteisvastaanoton muodossa lääkärin ja työllisyyspalveluiden terveydenhoitajan yhteistyönä, joka on ollut kerran kuukaudessa. Työllisyyspalveluissa ja terveyspalveluissa on todettu, että on paljon yhteisiä asiakkaita, jotka tarvitsevat tiivistä yhteistyötä ja paljon erilaisia palveluita. Syksyllä 2019 kokoonnuttiin yhdessä, ja ideoitiin miten moniammatillista yhteistyötä voisi kehittää yli sektorirajojen. Kuntoutuksen ylilääkäri Raija Kerätär kutsuttiin 11/2019 luennoimaan monialaisesta työkyvyn arvioinnista pitkäaikaistyöttömillä. Paikalla oli henkilökuntaa terveys- ja sosiaalipalveluista. Yhteinen kehittämispäivä järjestettiin 12/2019 terveyspalveluille ja työllisyyspalveluille, missä ideoitiin uutta yhteistä työryhmää. Työkyky-työryhmä aloitti työskentelyn 1/2020.
Työkyky-työryhmä kokoontuu kahden viikon välein, to klo 9-12. Työryhmä koostuu työllisyyspalveluiden ja terveyspalveluiden työntekijöistä; Mielenterveys- ja päihdeyksikkö Vintiltä psykiatri, psykologi ja sosiaalityöntekijä. Terveyspalveluista lääkäri, sosiaaliohjaaja, fysioterapeutti ja sairaanhoitaja. Työllisyyspalveluista palveluohjaaja/terveydenhoitaja sekä palveluohjaaja.
Työkyky-työryhmän ajatus on parantaa tapaa, millä pitkäaikaistyöttömien heikentynyttä toimintakykyä tunnistetaan ja kuinka voidaan yhdessä tehdä työ- ja toimintakyvyn selvittelyä asiakkaan asioiden edistämiseksi. Tavoitteena on ehkäistä ongelmia syntymistä ajoissa ja tarjota asiakkaalle tarkoituksenmukaisia palveluita oikeaan aikaan. Työryhmän tavoitteena on selvittää asiakkaan toimintakykyä, sairaudet, palvelu- ja kuntoutusmahdollisuudet. Työryhmä laati hoito- tai palvelusuunnitelman asiakkaalle ja seuraa asiakkaan etenemistä palveluverkostossa.
Työryhmän ensimmäinen kehittämispäivä pidettiin 9/2020, ja silloin käytiin läpi työryhmä tuloksia. Osa asiakkaista on päässyt oikealle etuudelle, esimerkiksi sairauspäivärahalle. Asiakkaan kokonaistilanteen haltuunotto on ollut usealle asiakkaalle suuri hyöty. Asiakas on päässyt oikeisiin palveluihin, esimerkkinä kuntouttava työtoiminta, ammatillinen kuntoutus. Suuri osa asiakkaista ovat myös päässeet jatkotutkimuksiin. Säästöä kunnalle on tullut eri asioista johtuen, koska palvelut on tehty oikea-aikaisesti ja suunnitellusti. Monialainen yhteistyö on mahdollistanut sen, että saadaan ymmärrys mitä tehdään missäkin, ja mikä merkitys asioilla on, esim. etuudet. Lisää luottamusta ja yhteistyötä yli sektorirajojen. Tehokas kartoittaminen ja monialainen näkökulma mahdollistuvat työryhmässä. Pystytään sopimaan monenlaisista palveluista, jotka edesauttavat asiakkaan työkyvyn selvittelyssä. Esimerkiksi päihdepalvelut, sosiaalipalvelut, työllisyyspalvelut, mielenterveyspalvelut ja terveyspalvelut.
Kaarinassa on paljon pitkäaikaistyöttömiä jotka eivät koe itseään työkykyiseksi, ja tarvitsevat paljon erilaisia kaupungin palveluita. Asiakkaat asioivat eri "luukuilla" ja asioiden hoito on usein pirstaloitunutta. Asiakkaat tuovat esille, etteivät ole saaneet oikeanlaista apua ongelmiinsa, vaikka olevat hakeneet apua eri paikoista. Asiakkaat kokevat että heitä ei ole kuultu, eikä kokonaistilannetta ole huomioitu. Näillä asiakkailla on usein paljon epäonnistumisia ja keskeytymisiä esim. työssä ja opinnoissa. Työ- ja toimintakyvyn heikentyessä asiakkaat tarvitsevat paljon tukea ja apua selviytyäkseen palvelujärjestelmässä.
Työryhmä toimii ilman asiakkaan läsnäoloa, työryhmästä sovittu työntekijä on yhteydessä asiakkaaseen työryhmän käsittelyn jälkeen. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä tähän käytäntöön. Useamman asiakkaan kohdalla läsnäolo kokouksessa tuntuisi asiakkaalta raskaalta. Useat asiakkaat ovat arvostaneet asiakkaan kokonaistilanteen haltuunottoa työryhmässä, tämä on lisännyt asiakkaan sitoutumista prosessien eteenpäinviemiseen. Kokonaistilanteen hahmottaminen helpottuu, ja asiakas ymmärtää esim. tutkimusten ja testien merkityksen.