Työkyky-työryhmän ajatus on parantaa tapaa, millä pitkäaikaistyöttömien heikentynyttä toimintakykyä tunnistetaan ja kuinka voidaan yhdessä tehdä työ- ja toimintakyvyn selvittelyä asiakkaan asioiden edistämiseksi.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Työkyky-työryhmä
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Työkyky-työryhmän ajatus on parantaa tapaa, millä pitkäaikaistyöttömien heikentynyttä toimintakykyä tunnistetaan ja kuinka voidaan yhdessä tehdä työ- ja toimintakyvyn selvittelyä asiakkaan asioiden edistämiseksi.

Toteutuspaikka
Kaarinan kaupunki, työllisyyspalvelut/terveyspalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kaarina
Toimintamallin rahoittaja
Kunta

Luotu

26.11.2020

Viimeksi muokattu

02.12.2020
Ratkaisun perusidea **

Työkyky-työryhmän ajatus on parantaa tapaa, millä pitkäaikaistyöttömien heikentynyttä toimintakykyä tunnistetaan ja kuinka voidaan yhdessä tehdä työ- ja toimintakyvyn selvittelyä asiakkaan asioiden edistämiseksi. Tavoitteena on ehkäistä ongelmia syntymistä ajoissa ja tarjota asiakkaalle tarkoituksenmukaisia palveluita oikeaan aikaan. Työryhmän tavoitteena on selvittää asiakkaan toimintakykyä, sairaudet, palvelu- ja kuntoutusmahdollisuudet. Työryhmä laati hoito- tai palvelusuunnitelman asiakkaalle ja seuraa asiakkaan etenemistä palveluverkostossa.

Toimintaympäristö **

Kaarinassa on haluttu satsata joustavaan ja asiantuntevaan sektorirajojen ylittävään yhteistyöhön, jotta palvellaan asiakkaita mahdollisemman hyvin. Yhteistyö ja työryhmän työskentely on lisännyt työntekijöiden tietämystä siitä, mitä työtä tehdään missä yksikössä ja minkälaista osaamista löytyy. Osataan paremmin ohjata asiakkaita oikealle ammattilaiselle, oikeisiin palveluihin oikeaan aikaan.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kaarinassa on paljon pitkäaikaistyöttömiä jotka eivät koe itseään työkykyiseksi, ja tarvitsevat paljon erilaisia kaupungin palveluita. Asiakkaat asioivat eri "luukuilla" ja asioiden hoito on usein pirstaloitunutta. Asiakkaat tuovat esille, etteivät ole saaneet oikeanlaista apua ongelmiinsa, vaikka olevat hakeneet apua eri paikoista. Asiakkaat kokevat että heitä ei ole kuultu, eikä kokonaistilannetta ole huomioitu. Näillä asiakkailla on usein paljon epäonnistumisia ja keskeytymisiä esim. työssä ja opinnoissa. Työ- ja toimintakyvyn heikentyessä asiakkaat tarvitsevat paljon tukea ja apua selviytyäkseen palvelujärjestelmässä.

Työryhmä toimii ilman asiakkaan läsnäoloa, työryhmästä sovittu työntekijä on yhteydessä asiakkaaseen työryhmän käsittelyn jälkeen. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä tähän käytäntöön. Useamman asiakkaan kohdalla läsnäolo kokouksessa tuntuisi asiakkaalta raskaalta. Useat asiakkaat ovat arvostaneet asiakkaan kokonaistilanteen haltuunottoa työryhmässä, tämä on lisännyt asiakkaan sitoutumista prosessien eteenpäinviemiseen. Kokonaistilanteen hahmottaminen helpottuu, ja asiakas ymmärtää esim. tutkimusten ja testien merkityksen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Työkyky-työryhmä kokoontuu kahden viikon välein, to klo 9-12. Työryhmä koostuu työllisyyspalveluiden ja terveyspalveluiden työntekijöistä; Mielenterveys- ja päihdeyksikkö Vintiltä psykiatri, psykologi ja sosiaalityöntekijä. Terveyspalveluista lääkäri, sosiaaliohjaaja, fysioterapeutti ja sairaanhoitaja. Työllisyyspalveluista palveluohjaaja/terveydenhoitaja sekä palveluohjaaja.

Työkyky-työryhmästä on tiedotettu kaupungin sisällä ja erilaisissa verkostoissa. Parannetaan sisäistä tiedottamista. Työryhmä on pitää säännöllisen väliajoin kehittämispäiviä, jolloin tiedotetaan myös työryhmän työn tuloksista päättäjille. Edellytys tälle työlle on eri sektoreiden yhteistyö sekä tämän johtaminen johtoportaasta. Työryhmässä ei tarvitse tuntea osaamattomuutta, kun eri alan ammattilaisia miettimässä asiakkaan tilannetta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Työryhmän ensimmäinen kehittämispäivä pidettiin 9/2020, ja silloin käytiin läpi työryhmä tuloksia. Osa asiakkaista on päässyt oikealle etuudelle, esimerkiksi sairauspäivärahalle. Asiakkaan kokonaistilanteen haltuunotto on ollut usealle asiakkaalle suuri hyöty. Asiakas on päässyt oikeisiin palveluihin, esimerkkinä kuntouttava työtoiminta, ammatillinen kuntoutus. Suuri osa asiakkaista ovat myös päässeet jatkotutkimuksiin. Säästöä kunnalle on tullut eri asioista johtuen, koska palvelut on tehty oikea-aikaisesti ja suunnitellusti. Monialainen yhteistyö on mahdollistanut sen, että saadaan ymmärrys mitä tehdään missäkin, ja mikä merkitys asioilla on, esim. etuudet. Lisää luottamusta ja yhteistyötä yli sektorirajojen. Tehokas kartoittaminen ja monialainen näkökulma mahdollistuvat työryhmässä. Pystytään sopimaan monenlaisista palveluista, jotka edesauttavat asiakkaan työkyvyn selvittelyssä. Esimerkiksi päihdepalvelut, sosiaalipalvelut, työllisyyspalvelut, mielenterveyspalvelut ja terveyspalvelut.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Edellytys työlle on ollut jo aikaisemmin syntynyt yhteistyö yli sektorirajojen, ja tämän toiminnan syventäminen ja johtaminen johtoportaasta. Kaarinassa tähän on löytynyt yhteinen ymmärrys työn tärkeydestä. Ilman johtoportaan ymmärrystä työryhmän toiminta ei olisi ollut mahdollista.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis