Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus osiossa kuvataan osatyökykyisten työttömien palveluiden yhteensovittamista lähimpien verkostojen ja yhteistyötahojen kanssa. Lisäksi kuvataan yhteinen työnjako ja vastuut.

Toimintaympäristö

Kainuussa on seitsemän kuntaa, joista kuuden kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta vastaa Kainuun sote –kuntayhtymä. Kainuun soten alueella asuu noin 72000 asukasta, joista noin puolet luetaan mukaan työvoimaan.

Terveyskeskuspalveluihin pääsy on ollut haasteellista heikon lääkäritilanteen ja hoitajien sijasten saannin vuoksi, johon etsitään ratkaisuita myös tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeiden kautta.

Kainuun väestö vähenee reilut 12 % vuoteen 2030 mennessä ja säilyy iäkkäänä. Väestön sairastavuus on maan neljänneksi suurinta ja kuntakohtaiset erot ovat suuria. Työkyvyttömyyseläkettä saavien osuus väestöstä on maan suurin ja väestöllinen huoltosuhde on maan neljänneksi suurin. (THL:n arviointiraportti 2019)

Kainuun alueen haasteet ovat moniulotteisia: työvoiman saatavuuden näkökulmasta lasten ja nuorten ikäryhmät ovat pieniä, ikääntyminen pienentää työvoimaa ja ennen aikaisesti eläkkeellä olevien joukko on suuri. Vaikka Kainuun alueen työllisyys on parantunut viimeisen puolentoista vuoden aikana, mutta edelleen siinä tulee esille rakenteellisen työllisyyden ja työttömyyden vinoumat. Työ ei kohtaa tekijäänsä.

Tarkkaa tietoa Kainuussa olevista osatyökykyisten työnhakijoiden määrästä ei ole, mutta terveysrajoitteista kärsivien työnhakijoiden määrät antavat suuntaa tilanteesta. Heinäkuun 2022 lopussa pitkäaikaissairaita ja vammaisia työnhakijoita oli Kainuussa 1 145, joista työttömiä oli 528. Työnhakijoilla on lisäksi vammoja, sairauksia ja muita työkyvyn rajoitteita, joista ei ole tietoa TE-toimistossa ja kuntakokeilussa. Kaikki osatyökykyiset eivät myöskään ole työnhakijana (Kainuun Ely-keskus 2022).

 

 

 

 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kaikilla osatyökykyisten parissa työskentelevillä toimijoilla on omat työkyvyn tuen palvelut, jotka on tärkeä verkoston tuntea. Tavoitteena on, että asiakkaalle muodostuu yksi, selkeä palvelupolku, joka sisältää tarvittavat työkyvyn tuen palvelut asiakaslähtöisesti. Tavoitteena on ettei tehdä päällekkäistä työtä ja asiakkaan asiat hoituvat koordinoidusti. 

Palvelukokonaisuuden tavoitteena on osatyökykyisen työnhakijan yksilöllisen tuen tarpeen tunnistaminen, jouhevat palvelut työ- ja toimintakyvyn tukemiseksi, työttömyyden pitkittymisen ehkäiseminen sekä työllisyyttä tukevien palveluiden riittävyys alueella ja tiivis yhteistyö verkostojen ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

OSAKSI –hanke kehittää moniammatillista työkyvyn tuen tiimi –mallia perusterveydenhuoltoon.  Tavoitteena on työkyvyn tuen palvelukokonaisuus, jossa palvelut ja yhteistyö sujuu saumattomasti asiakkaan parhaaksi.  Hanke tekee yhteistyötä Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus –hankkeen kanssa.  Lisäksi keskeisimmät strategiset liittymäkohdat hankkeessa ovat Soten palvelut, kela, työllisyydenhoito sekä järjestöt. 

Liitteet
Kuva
Yksi case esimerkki työkyvyn tuen keinoista ja etuuksista
Masennuksesta kärsivän liikunnanohjaajan case esimerkki saadusta tuesta ja etuuksista ja palveluverkoston yhteistyön tarpeet.
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Palvelutarpeen tunnistaminen ja tuki on kokonaisuuden kuvauksessa keskiössä ja palvelutarpeen tunnistamisen osalta kuvauksessa keskitytään lähimpiin yhteistyöverkostoihin. Järjestöjen ja muut yhteistyötahot, kuten työnantajat ovat tärkeässä roolissa myös tunnistamassa ja tukemassa asiakkaan työ- ja toimintakykyä. Palveluiden yhteensovittaminen, yhteisen päämäärän asettaminen ja vuoropuhelun tärkeys korostuvat asiakkaan kokonaisvaltaisessa työkyvyn tukemisessa ja palvelutarpeen arvioinnissa. Lisäksi ammattilaisten osaamisen lisääminen on tärkeää, ettei asiakkaan tukemisessa työkyvyn tuen palveluita jää käyttämättä.

Kehittämistyö on Kainuun kannalta tärkeä asia niin yksilön-, kunnan kuin yhteiskunnankin osalta, koska Kainuussa työkyvyttömyyseläkettä saavien osuus väestöstä on maan suurin. Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus koostuu monista toimijoista ja palveluista, joiden saumaton yhteistyö vaikuttaa asiakkaan asioiden etenemiseen. Yhteisen keskustelun lisääminen on tärkeää. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Projektityöryhmän, työllisyydenhoidon, kelan sekä järjestöjen kanssa on pidetty verkostopalavereita ja  pidetty työpajoja työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden kehittämiseksi Kainuun alueella.  Lisäksi kehittäjäasiakkaiden ääntä on kuultu kehittämistyössä ja Klubitalo tönärin kanssa on pidetty kehittämispäivä yhdessä kehittäjäasiakkaiden kanssa (asiakasraati). Työllisyydenhoidon kanssa muun muassa suunniteltiin alueen tarpeisiin vastaava seminaari, jonka tavoitteena oli lisätä verkoston osaamista työkyvyn tukemisessa. Verkostoyhteistyö toimii Kainuussa hyvin ja kaikilla on yhteinen päämäärä "puhaltaa yhteen hiileen", koska yksin ei kukaan pysty tätä työtä tekemään. Tämä on ollut kantava voima yhteiskehittämisen taustalla.

Projektityhmä  muodostuu TTL:n työkyvyn ja työllistymisen tuen koulutukseen osallistuvasta käytännön työtä tekevistä työntekijöistä, jotka aktiivisesti kehittävät toimintamallia yhteistyössä ryhmäläisten kanssa. Tämä kehittäjäjoukko on kokoontunut hankkeen aikana 3 vkon välein ja ryhmä toimii tavoitteellisesti osallistaen kaikkia ryhmäläisiä.

Ohessa projektityöryhmän jäsenet hankkeessa:

•Kelasta työkykyneuvoja

•TE-toimistosta työkykykoordinaattori

•Kuntakokeilusta työllisyysohjaaja

•Aikuissosiaalityöstä sosiaalityöntekijä

•TYP:n sosiaalityöntekijä

•Kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja

•Kuntoutustutkimusyksiköstä kuntoutusohjaaja

•Perusterveydenhuollosta työttömien terveystarkastuksia tekevä hoitaja

•Mielenterveys/päihdetyöstä psykiatrinen sairaanhoitaja

•OSAKSI -hankkeen suunnittelija

 

Tavoiteltu muutos

Yhteiskehittämisen kautta voidaan tiivistää yhteistyötä, löytää kehitettäviä asioita ja olla tiedon välittäjinä omiin työyhteisöihin, koska kehittämisen tiimi muodostuu monialaisesta yhteistyöverkostosta sekä kehittäjäasiakkaista.

Tavoitteena on, että asiakas saa ympärilleen osaavan monialaisen verkoston. Verkosto tuntee palvelukokonaisuuden ja osaaminen lisääntyy ja palvelutarve tunnistetaan eri verkostoissa ja työkyvyn tuen palveluita osataan hyödyntää laaja-alaisesti. 

Työkyvyn tuen tiimin verkostotapaamisiin 1-2 krt vuodessa on suunniteltu Kainuun alueen verkostojen yhteiskehittämisen mallia, jossa kokoonnutaan koko verkoston kanssa miettimään Kainuun alueen työttömien työ- ja toimintakyvyn tunnistamista, arviointia ja tukea sekä näiden yhteiskehittämistä verkostojen kanssa. Koolle kutsujana on koordinoiva kuntoutusohjaaja, jonka vastinparina toimii aikuissosiaalityön eläkeselvittelyn koordinaattori. Kts. liite

Liitteet
Kuva
Työkyvyn tuen tiimin koko verkoston kehittämispalaveri
Työkyvyn tuen tiimin verkostotapaamisiin 1-2 krt vuodessa on suunniteltu Kainuun alueen verkostojen yhteiskehittämisen mallia, jossa kokoonnutaan koko verkoston kanssa miettimään Kainuun alueen työttömien työ- ja toimintakyvyn tunnistamista, arviointia ja tukea sekä näiden yhteiskehittämistä verkostojen kanssa.
Muutoksen mittaaminen

Mittauksen kohteena on rakentuuko palvelupolku asiakaslähtöisesti verkostoissa?

Onko palvelutarve tunnistettu ja asiakas ohjattu oikeiden palveluiden piiriin?

Onko työ- ja toimintakyvyn tuen tarve arvioitu verkostoissa?

Onko asiakas tietoinen /osallistettu hänen prosessiinsa?

Onko työkyvyn tuen tiimiin ohjaus toimivaa, onko pilotoitu?

Onko yhteistyö sujuvaa verkostojen kanssa?

Onko asiakkaan työllisyys edistynyt näillä toimenpiteillä?

Liitteet
Kuva
Työkyvyn tuen palveluverkostoa hyödynnetään työkyvyn tuen tiimin verkostotapaamisessa
Työkyvyn tuen palveluverkostoa hyödynnetään työkyvyn tuen tiimin verkostotapaamisessa. Monialaisen verkostotapaamisen avulla asiakkaan tilanteeseen mietitään ratkaisua yhdessä asiakkaan kanssa.
Toteutussuunnitelma

Palveluiden yhteensovittaminen, yhteisen päämäärän asettaminen ja vuoropuhelun tärkeys korostuvat asiakkaan kokonaisvaltaisessa työkyvyn tukemisessa ja palvelutarpeen arvioinnissa.  Koordinoitu palvelupolku takaa sen, ettei asiakas tipu nivelvaiheissa pois palvelujärjestelmästä. 

Keinot:

Kehittäjätyöryhmä pitää työpajoja/palavereita säännöllisesti ja tuo esille aktiivisesti kehittämistä vaativia asioita kentältä ja toimii sanan saattajana myös omaan työyhteisöön ja kehitettävistä asioista viedään tieto päättäjille (päättäjille viety asian tärkeydestä viestiä). Tarvittaessa palaveriin pyydetään myös muita tahoja ja päättäjiä asian niin vaatiessa.

Työpajatyöskentelyä hyödynnetään erilaisissa yhteistyöverkostoissa muutoinkin, kuten kehittäjäasiakasryhmien kokoontumisissa ja toimintamallien rakentamisessa. Rakennetaan työkyvyn tuen tiimi Kainuun sotelle, joka tukee työkyvyn tuen prosesseja myös verkostoissa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Osatyökykyisyys on yksilöllistä ja sidoksissa osatyökykyisyyden syyhyn, työhön ja työn vaatimuksiin. Osatyökykyisiä voivat olla esimerkiksi vakavasta sairaudesta toipuvat, elämänkriisin kokeneet tai vammaiset. Yleisimmät työkyvyn heikkenemistä aiheuttavat syyt ovat masennus ja tuki- ja liikuntaelinsairaudet.

Osatyökyisillä on muita suurempi riski menettää työnsä, ja usein myös työhön paluu tai työllistyminen ei onnistu. Osatyökyisyyttä on monenlaista, ja se voi olla tilapäistä.

Asiakkaita on osallistettu toimintamallien kehittämisessä hankkeen alusta lähtien (kehittäjäasiakkaat, asiakasraati ja asiakaskyselyt).  Asiakasosallisuuden kautta on kehitetty toimintamalleja ja viety viestiä palveluiden kehittämistarpeista myös verkostolle. Hankkeessa on työstetty mm. kehittäjäasiakkaiden ajatuksista tietokortteja, kts. liite.

Liitteet
Kuva
Palveluverkoston kehittämistarpeet asiakkaan näkökulmasta
Asiakaskokemuksia palveluverkoston toimivuudesta ja kohtaamistilanteista.
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden mallinnuksessa on hyödynnetty mm. Keski-Suomen mallia.

Ideointi

Työpajatyöskentelyn ja kehittäjäasiakkaiden tulosten ja kokemusten perusteella perusterveydenhuollosta ja sote puolelta yleensäkin puuttuu työkyvyn ja työllistymisen tuen koordinoija.

Jatkossa tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksessa Kainuussa olisi myös koordinoiva kuntoutusohjaaja/työkykykoordinaattori tai muu asiakasvastaava, joka tuntee kuntoutuksen ja työllistymisen tuen kentän ja koordinoi työllisyyden ja työkyvyn tuen asioita perusterveydenhuollossa. Kelan työkykyneuvojan tuki on myös perusterveydenhuollon asiantuntijoiden tukena tärkeä. Yhteistyö kelan kanssa tukee myös moniammatillista työtä.

Ohessa on yhteistyöpajassa työstetty palvelutarpeen arviointiin peruskysymyksiä, jota kaikki toimijat voivat hyödyntää.

 

Liitteet
Kuva
Palvelutarpeen arviointi
Palvelutarpeen arviointia tehdään verkostoissa erilaisien mittareiden sekä haastattelun avulla. Palvelutarpeen arvioinnissa voi käyttää hyödyksi yhdessä työstettyä muistilistaa ja asiakkaan omaa arviointia työkyvystään ja hänen tarpeistaan ja toiveistaan.
Idean valinta

Koordinoivan kuntoutusohjaajan käyttöä työkyvyn tuen tiimissä pilotoidaan syksyllä 2022, kts. edellinen.

Sote-sektori on tunnetusti siiloutunut, niin että asiakas herkästi kokee olevansa yksin tässä työ- ja toimintakyvyn tukijoiden viidakossa. Erityisesti perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välille tarvitaan asiakasvastaavia tukemaan asiakkaan yksilöllistä palvelupolkua ja koordinoimaan sitä. Myös kehittäjäasiakkaat toivat saman asian esille, jonka takia koordinoivan kuntoutusohjaajan roolia lähdettiin testaamaan työkyvyn tuen tiimin pilotoinnin yhteydessä. 

Pilotoinnin jälkeen mietitään kuntoutusohjaajien roolia laajemmin perusterveydenhuollossa. Tästä selvityksestä vastaa Tulevaisuuden sote -keskus hanke yhteistyössä kuntoutuspalveluiden kanssa OSAKSI -hankkeen loppumisen jälkeen.

Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden hyödyntämiseksi asiakkaan tukemisessa tarvitaan ammattilaisten osaamisen vahvistamista. Laaditaan koulutussuunnitelma osaamisen vahvistamiseksi.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Perusterveydenhuollon koordinoiva kuntoutusohjaaja tuntee työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden. Työkyvyn tuki vaatii erityisosaamista, jossa on tärkeä tuntea eri toimijoiden palvelut työkyvyn tunnistamiseksi, arvioimiseksi ja tukemiseksi. 

Kuntoutusohjaaja toimii koordinoivana työntekijänä Kainuun sotessa asiakkaan monimutkaisemmissa työ- ja toimintakyvyn haasteissa myös muihin verkostoihin päin. Kuntoutusohjaajaa voi konsultoida työ- ja toimintakykyyn liittyvissä asioissa, asiakkaan ohjaamisessa työkyvyn tuen tiimin asiakkaaksi tai esimerkiksi ohjautumisessa Kuntoutustutkimuspoliklinikalle (yhteistyö erikoissairaanhoidon kanssa). Kuntoutusohjaaja varaa tarvittavat ajat, toimii asiakasvastaavana työkyvyn tuen tiimissä ja seuraa asiakkaan toimenpiteiden toteutumista sovitusti. Ohessa työkyvyn tuen tiimin idea. 

Idean testaus asiakkaalla

Asiakaspalautteiden mukaan monialaisen verkostotapaamisen kautta asiat hoituvat helposti samalla kertaa. Asiakkaan tilanteesta saadaan kokonaisvaltainen näkemys. Asiakkaat ovat kokeneet, että he saavat monialaisista palvelumahdollisuuksista tiedon samalla kertaa ja asiakas tietää keneen ottaa yhteyttä milloinkin. 

Ratkaisun testaaminen

Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden hyödyntämistä ja yhteistyön toimivuutta kokeillaan työkyvyn tuen tiimin ja asiakasvastaava mallin pilotoinnin kautta elo-marraskuussa 2022. Palvelukokonaisuuden pilotointiin kuuluu myös puhelinkonsultaatiotunnin testaaminen, johon asiakkaan asiat tuodaan nimettöminä. Työkyvyn tuen verkostotapaamisen lisäksi kuntoutusohjaaja koordinoi työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta niin, että varaa 1-2 kertaa vuodessa koko verkostolle yhteiskehittämiseksi verkostotapaamisajan -> toimii myös tiedottamisen kanavana.

Työkyvyn tuen tiimin pilotointipäiviä on sovittu 3. Työllisyydenhoidon kanssa sovittiin, että he tekevät asiakasohjauksia työkyvyn tuen tiimiin. Jokainen verkoston jäsen tutustuu asiakkaan tietoihin ennen verkostotapaamista.

Tiimissä "vakituisina" jäseninä toimii koordinoiva kuntoutusohjaaja HELLÄ -hankkeesta, työllisyysohjaaja ja/tai työkykykoordinaattori ja terveystarkastuksen tehnyt hoitaja sekä Kelan työkykyneuvoja/kuntoutussuunnittelija. OSAKSI -hankkeen suunnittelija on mukana tiimissä arvioimassa kokonaisuuden toimivuutta. Lisäksi asiakkaan palvelutarpeen mukaan työkyvyn tuen tiimiin kutsutaan muita asiantuntijoita mukaan tarpeen mukaan (periaatteena on, ettei yhtään "ylimääräistä" jäsentä ole mukana).  Tapaamisesta tehdään muistio myös asiakkaalle. 

 

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena on asiakkaan sujuva ja hallittu palvelupolku ja työkyvyn tuen palvelukokonaisuus sekä työkyvyn palvelukokokonaisuuden hyödyntäminen asiakkaan tilanteen tukemisessa. Lisäksi tavoitteena on monialaisen, asiakaslähtöisen ja koordinoidun yhteistyön toimivuuden lisääminen.

Kokeilussa opittua

Kokeilusta tuli tärkeää tietoa, että monialaista yhteistyötä tarvitaan ja se koettiin vaikuttavaksi. Myös asiakkaan kannalta on hyvä, että kaikki asiantuntijat ja asiakas kokoontuvat saman aikaisesti, jolloin asiat hoituvat koordinoidusti.

Palvelukokonaisuuden osaaminen on erittäin tärkeää ja siihen tarvitaan jatkuvaa koulutusta.

Koppeina ja kehittämisasioina tuli esille, että olisi hyvä olla yhteinen tietoalusta. Asiakaspalvelutarpeen tunnistamisen ja arvioinnin mittareita/lomakkeita on runsaasti, tarvitaan selkeitä ratkaisuja mitä käytetään missäkin tilanteessa.

 

Ratkaisun perusidea

Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus kuvaa työkyvyn tuen kenttää, jossa asiakkaan työ- ja toimintakyvyn tunnistamiseen, arviointiin ja tukemiseksi on mahdollista saada erilaisia palveluita ja tukea. Yhteistyöllä voimme tukea asiakkaan tilannetta parhaalla mahdollisella tavalla tekemättä päällekkäistä työtä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Työpajoja on pidetty kaikkien toimijoiden kanssa ja mietitty miten yhteistyötä voitaisiin tehdä entistä paremmin verkoston kanssa asiakkaan työ- ja toimintakyvyn tunnistamiseksi, arvioimiseksi ja tukemiseksi. Jatketaan työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden juurruttamista työkyvyn tuen tiimin pilotoinnin jatkamisella HELLÄ -hankkeessa vuonna 2023. 

Resurssit: Työkyvyn tuen tiimi, koordinoiva kuntoutusohjaaja ja verkostotoimijat.

Edellytyksenä jatkuva osaamisen kehittäminen.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Keskustelun lisäämisessä kannattaa pysyä konkreettisella tasolla, usein toisten toimijoiden palveluita ei aina osata hyödyntää, kun niitä ei tunneta. Osaamisen vahvistamista tarvitaan työ- ja toimintakyvyn tuen tarpeen tunnistamisessa, arvioimisessa ja tukemisessa säännöllisesti. Yhteiskeskusteluiden myötä voidaan myös jakaa tietotaitoa ja sopia yhteisistä käytänteistä. Kainuussa on koettu hyväksi pitää kuntakohtaisia yhteiskehittämisen työpajoja, joissa luodaan kuntakohtaisesti myös omia toimintatapoja yhteisten toimintamallien lisäksi toimintaympäristö huomioiden. 

Toimintamalli on sovellettavissa eri kohderyhmille.

Lisäksi tarvitaan asennemuutosta siihen, että työllisyyden hoidon tukeminen on myös yksi terveydenhuollon tehtävistä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhteiskeskusteluiden kautta on tuotu esille eri ammattilaisten osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen tärkeys. Jokainen toimija on palveluverkostossa tärkeä, joiden osaamista kannattaa ammattilaisten sekä asiakkaan hyödyntää. Yhteiskeskustelut ovat tärkeitä palvelupolkujen sujuvan toiminnan takia. Jokaisella toimijalla on omat palvelut, joiden avulla voidaan tukea asiakkaan työ- ja toimintakykyä ja sen arviointia. Työkyvyn tuen tiimin verkosto kokoaan nämä palvelut tarpeen mukaisesti asiakkaan tilanteen selvittämiseksi ja tukemiseksi yhteisen tapaamisen avulla.