Työllisyydenhoidon tehtävien integroiminen osaksi työikäisten sosiaalityötä, Pirkanmaan HVA (RRP, I1, TP1)

Toimintamallilla on luotu asiakaslähtöinen ja palveluiden jatkuvuuden takaavaa tapa toimia. Sama työntekijä toimii asiakkaan omatyöntekijänä kaikissa työllisyydenhoidon ja sosiaalihuollon tehtävissä ja asiakas saa oikea-aikaisesti tarvitsemansa avun.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueiden aloittaessa 2023 työikäisten sosiaalityöhön tuli uusia työllisyydenhoidon rajapintaan liittyviä työtehtäviä. Työtehtäviä toteutettiin Pirkanmaalla työikäisten sosiaalipalveluissa osassa kuntia integroituneena työikäisten sosiaalityöhön, osassa kuntia työllisyydenhoidon tehtävät olivat erillisillä työntekijöillä ja Tampereen alueella omassa työllisyydenhoidon tiimissään. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Aiemmin asiakkaan työntekijä on vaihtunut tai asiakkaalla on ollut monta työntekijää, mikäli hänellä on ollut sekä työllisyydenhoidon palveluiden että sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden tarve. Tämä tuottanut organisaation näkökulmasta päällekkäistä työtä. Asiakas on voinut joutua selittämään tilannettaan usealle eri sosiaalihuollon ammattilaiselle ja työntekijä on voinut vaihtua useasti.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallia kehitettiin kahden osa-aikaisen sosiaalityöntekijän toimesta. Lisäksi kehittämistyötä tehtiin monialaisessa työnyrkissä, joka koostui sekä hyvinvointialueen sosiaalityön edustuksesta että työvoimaviranomaisen edustuksesta. Työnyrkki on jatkanut työskentelyä ja työhön on liittynyt KELA. 

Tavoiteltu muutos

Toimintamallin kehittämisellä tavoiteltiin työllisyydenhoidon ja hyvinvointialueen työikäisten sosiaalityön välisen yhdyspinnan uudelleenorganisoitumisen tukemista ja asiakkaan tarpeiden nostamista suunnittelun keskiöön. Toimintamallin kehittämisellä tarkasteltiin asiakastyön käytänteitä ja suunniteltiin työllisyydenhoidon tehtävien ja työikäisten sosiaalityön monialaisen asiakastyön rakentumista ja käytänteitä. Kehittämisessä huomioitiin terveydenhuollon ja KELAn rooli työllisyydenhoidon asiakasrajapinnalla. Erityisesti kiinnitettiin huomiota sosiaalihuoltolain mukaisen omatyöntekijänä toimimisen ja työllisyydenhoidon tehtävien integroimiseen. 

Muutoksen mittaaminen

Muutosta mitataan sekä palveluvelan purkautumisen kautta että asiakkaiden palveluista saaman vaikutuksen kautta. Näitä mitataan ja seurataan seuraamalla jonoja palveluihin ja palveluiden aikaansaamilla vaikutuksilla asiakkaiden elämässä.

Toteutussuunnitelma

Toimintamallin kehittämistä operationalisoitiin seuraaviin toimenpiteisiin:

  1. Työllisyydenhoidon ja hyvinvointialueen välisen yhdyspinnan uudelleenorganisoitumisen tukeminen: asiakasohjautumisen ja asiakasprosessien kehittäminen työikäisten sosiaalihuollon ja työllisyyspalvelujen yhteistoimintana ja sujuvana yhteistyönä. Tuloksena tarkoituksenmukaiset ja yhdenmukaiset asiakasohjautumisen tavat kaikkialla Pirhassa ja kuvatut asiakassegmentit.
  2. Monialaisen asiakastyön rakenteiden suunnittelu ja käytäntöjen kehittäminen asiakastyötä tehden. Erityisenä huomiona erilaisten tehtävien yhteennivoutuminen sosiaalihuoltolain mukaisessa omatyöntekijätyössä. 
  3. Digityön toimintamallit eli pelisäännöt etätapaamisiin
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämisen kohderyhmänä ovat olleet työikäiset työttömät. Asiakasymmärrystä on kerrytetty monialaisen yhteistyön ja asiakastyön tekemisen kautta. Kehittäjinä toimineet sosiaalityöntekijät ovat tehneet asiakastyötä ja keränneet asiakastyötä tekeviltä sosiaalityöntekijöiltä ja sosiaaliohjaajilta tietoa asiakaskunnasta ja palveluverkosta. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa asiakkaan asioissa työskentelee yksi työntekijä monen sijasta. Tämä tukee palveluiden asiakaslähtöisyyttä, eikä asiakkaan tarvitse kertoa asiaansa usealle työntekijälle moneen kertaan.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallia otetaan käyttöön henkilöstöä perehdyttämällä. Toimintamalli vaatii yhteisjohtajuutta ja yhteisten toimintakäytänteiden määrittämistä ja johtamista käytäntöön yhdessä työvoimaviranomaisen kanssa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen vaatii resurssia henkilöstön kouluttamiseen ja yhteisjohtamiseen työvoimaviranomaisen kanssa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin avulla asiakkaiden sosiaalihuollon tarpeita on tunnistettu laajemmin.