Työllisyydenhoidon tehtävien integroiminen osaksi työikäisten sosiaalityötä, Pirkanmaan HVA (RRP, I1, TP1)
Toimintamallilla on luotu asiakaslähtöinen ja palveluiden jatkuvuuden takaavaa tapa toimia. Sama työntekijä toimii asiakkaan omatyöntekijänä kaikissa työllisyydenhoidon ja sosiaalihuollon tehtävissä ja asiakas saa oikea-aikaisesti tarvitsemansa avun.
Toimintamallin nimi
Toimintamallilla on luotu asiakaslähtöinen ja palveluiden jatkuvuuden takaavaa tapa toimia. Sama työntekijä toimii asiakkaan omatyöntekijänä kaikissa työllisyydenhoidon ja sosiaalihuollon tehtävissä ja asiakas saa oikea-aikaisesti tarvitsemansa avun.
Toimintamallissa asiakkaan asioissa työskentelee yksi työntekijä monen sijasta. Tämä tukee palveluiden asiakaslähtöisyyttä, eikä asiakkaan tarvitse kertoa asiaansa usealle työntekijälle moneen kertaan.
Hyvinvointialueiden aloittaessa 2023 työikäisten sosiaalityöhön tuli uusia työllisyydenhoidon rajapintaan liittyviä työtehtäviä. Työtehtäviä toteutettiin Pirkanmaalla työikäisten sosiaalipalveluissa osassa kuntia integroituneena työikäisten sosiaalityöhön, osassa kuntia työllisyydenhoidon tehtävät olivat erillisillä työntekijöillä ja Tampereen alueella omassa työllisyydenhoidon tiimissään.
Kehittämisen kohderyhmänä ovat olleet työikäiset työttömät. Asiakasymmärrystä on kerrytetty monialaisen yhteistyön ja asiakastyön tekemisen kautta. Kehittäjinä toimineet sosiaalityöntekijät ovat tehneet asiakastyötä ja keränneet asiakastyötä tekeviltä sosiaalityöntekijöiltä ja sosiaaliohjaajilta tietoa asiakaskunnasta ja palveluverkosta.
Toimintamallia otetaan käyttöön henkilöstöä perehdyttämällä. Toimintamalli vaatii yhteisjohtajuutta ja yhteisten toimintakäytänteiden määrittämistä ja johtamista käytäntöön yhdessä työvoimaviranomaisen kanssa.
Toimintamallin avulla asiakkaiden sosiaalihuollon tarpeita on tunnistettu laajemmin.