Työnjakopilotti toimistosihteereille suun terveydenhuollossa

Suun terveydenhuollon toimistosihteerien päivitetty työnkuva.

Toimintaympäristö

Suun terveydenhuollon toimistosihteerit ja palvelusihteerit ja sihteerien töitä tekevä henkilökunta toimii suurelta osin hyvinvointialueella siirtymisen jälkeen as-is periaatteella. Läntisellä alueella toimistosihteeritehtävät ovat uusia ja tehtävät, ja työnjako on osin vielä muotoutumassa.

Espoon asiakaspalvelukeskus vastaa puhelinpalveluna asiakkaiden hoidon tarpeen arvioinnista ja palveluun ohjauksesta sekä hammashoitoloita tukevista sihteeripalveluista. Espoon asiakaspalvelukeskuksessa työskentelee asiakaspalvelijoiden lisäksi toimistosihteereitä, jotka hoitavat mm. asiakaslaskutusta, lasten ja nuorten hammashoidon kutsuja, ajanvarauskirjojen valmistelevia tehtäviä sekä palveluseteleihin ja ostopalveluihin liittyviä tehtäviä.  

Muissa hyvinvointialueen yksiköissä sihteerit työskentelevät osana alueen suun terveydenhuollon hallintoa ja toteuttavat osin samoja tehtäviä kuin asiakaspalvelukeskuksen sihteerit. Myös suun terveydenhuollon henkilökunta tekee joissakin hoitoloissa hallinnollisia tukityötehtäviä. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Alueen yhteinen sihteerin työtehtävien mallinnus ja kuvaaminen puuttuu.

Projektissa tarkasteltiin tietopyyntöprosessia ja toimistosihteerien roolia eri tietopyyntöjen käsittelyissä.  

Projektissa tarkasteltiin myös ostolaskuprosessia. Tarve prosessin tarkastelulle nousi läntiseltä alueelta, jossa laskujen asiatarkastajina on hoitohenkilökuntaa/osastonhoitaja. Toimistosihteerille toimitettiin kirjeitse kaikkien tilattujen tuotteiden lähetyslistat arkistoitavaksi. Lähetteiden lähettämiseen ja arkistoimiseen kului runsaasti aikaa. Myös muualla alueella lähetellään ja arkistoidaan lähetyslistoja. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Projektipäällikkö veti kehittämistyötä yhdessä asiakaspalvelukeskuksesta vastaavan palveluyksikköpäällikön kanssa. Projektiryhmään kuului alueen toimistosihteerit, osastonhoitajia, palveluyksikköpäällikkö ja johtavia ylihammaslääkäreitä. Projektissa työskenteli myös kaksi alatyöryhmää (tietopyynnöt ja asiatarkastus). Projektiryhmän sekä alatyöryhmien tapaamiset pidettiin Teamsissa. Projektiryhmän asiantuntijuutta hyödynnettiin läpi projektin ja heitä osallistettiin mm. työpajamaisella työskentelyllä toimistosihteerien työtehtäviä kartoittaessa. 

Projektissa työstettävät prosessit (asiatarkastus ja tietopyynnöt) nousivat projektiryhmään kuuluvilta henkilöiltä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Suun terveydenhuollon toimistosihteerit, palvelusihteerit ja sihteerien töitä tekevä henkilökunta.

Ratkaisun perusidea

Päivitetty toimistosihteerin tehtäväkuvaus.

Kehittämistyö aloitettiin kartoittamalla sihteerin työtehtävät ja suun terveydenhuollon ammattilaisten tekemät sihteerien työtehtävät. Tavoitteena oli saada käsitys, tekeekö terveydenhuollon ammattilaiset alueella tehtäviä, joita voisi sisällyttää/siirtää sihteerien työtehtäviin. Sihteeripalvelut myös keskitettiin kehittämistyön aikana, jotta alueen toimistosihteereiden keskinäinen viestiminen helpottui.

Kehittämistyön yhteydessä tarkasteltiin myös tietopyyntöihin ja ostolaskujen asiatarkastukseen liittyviä prosesseja. Kehittämistyön tuotoksena ostolaskujen asiatarkastusprosessin ohjeistusta päivitettiin ja laadittiin ohjeet tietopyyntöjen käsittelyyn tietopyynnöittäin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Työntekijöiden sitouttaminen päivitettyyn tehtävänkuvaan.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tuotoksia voi hyödyntää vastaavissa terveydenhuollon yksiköissä, joissa kehitetään sihteerityötä tukemaan terveydenhuollon ammattilaisten ja esihenkilöiden työtä. 

Tietopyyntöprosessit tietopyynnöittäin on hyödynnettävissä myös muissa työyksiköissä. Tärkeää on huomioida pyyntöjen sujuva käsittely määriteltäessä pyyntöjen käsittelijöitä. Huomioon tulee ottaa tietosuojaan liittyvät seikat. Huomioitava on myös se, että tietopyynnöt tulevat käsiteltäväksi vuoden 2024 aikana CaseM-järjestelmään, joten suun terveydenhuollon prosessit päivittyvät sen mukaisesti. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimistosihteerin päivitettyä työnkuvaa ja työtehtävien mallinnusta ei ole vielä arvioitu. Tarkoitus on jatkaa kehittämistyötä ja seuraavaksi arvioida sihteeritehtävien peittävyyttä alueella. 

Sihteeripalvelujen keskittämisestä on saatu positiivista palautetta toimistosihteereiltä.

Ostolaskuprosessin tarkastelun avulla läntisen alueen toimistosihteerin aikaa on säästynyt, koska Stellaa hyödynnetään entistä enemmin tilauskanavana. Sihteereiden ei enää tarvitse arkistoida tilausten lähetyslistoja eikä hoitohenkilökunnan lähetellä lähetyslistoja sihteereille.

Tietopyyntöprosessin tarkastelun myötä toimistosihteereiden työnosuus tietopyyntöjen hoitamisessa selkeytyy.