Työttömän terveystarkastuksen toimintamalli, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin tavoitteena on luoda Keski-Suomen hyvinvointialueelle yhtenäinen työttömän terveystarkastusmalli, jonka avulla vahvistetaan monitoimijaista yhteistyötä sekä lisätään digitaalista asiointia.
Työttömän terveystarkastuksesta säädetään terveydenhuoltolaissa ja se on tarkoitettu työ- ja opiskeluterveydenhuollon ulkopuolella oleville, erityisesti työttömille.
Terveystarkastuksessa selvitetään ja edistetään työttömänä olevan henkilön terveyttä ja hyvinvointia sekä kartoitetaan hänen työ- ja toimintakykyä, kuntoutustarpeita ja ohjataan tarvittaessa jatkopalveluihin. Terveystarkastus on asiakkaalle vapaaehtoinen ja maksuton.
(Lähde: THL, viitattu 6.7.2023)
Osa työttömistä on joutunut odottamaan terveystarkastukseen pääsyä useamman kuukauden ja toisaalta tarkastuksia on toteutettu vaihtelevin sisällöin. Toimintamalli keskittyy Keski-Suomen hyvinvointialueella työttömien terveystarkastuksien yhtenäisen terveystarkastusmallin kehittämiseen. Digitaalisesti tehtävien terveystarkastusten lisääminen ja kehittäminen ovat merkittävässä roolissa toimintamallia rakennettaessa.
Toimintamalli kiinnittyy hyvinvointialueen strategian kaikkiin päätavoitteisin: ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palvelujen yhteensovittaminen, hyvinvoiva, osaava ja osallistuva henkilöstö, vankka tietopohja ja systemaattinen tiedon hyödyntäminen, sujuva ja saumaton kumppanuus, aktiiviset ja osallistuvat asukkaat sekä toimivat ennaltaehkäisevät palvelut, toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen.
Kehittäjäjoukko koostuu Kestävän kasvun ohjelman kehittäjistä, asiakastyötä tekevistä sairaanhoitajista/terveydenhoitajista sekä hyvinvointialueen laaja-alaisen sosiaali- ja terveyskeskuksen johdosta. Lisäksi yhteiskehittämisessä ja toimintamallin osana toimivat TE-palvelut, työllisyyttä edistävät sosiaalipalvelut, kuntoutuspalvelut sekä koulutetut kokemusasiantuntijat.
Tavoitteena on parantaa opiskelu- ja työelämän ulkopuolella olevien henkilöiden hoitoon ja palveluun pääsyä sekä yhtenäistää Keski-Suomessa tehtävien työttömien terveystarkastusten sisältöjä ja prosesseja. Lisäksi tavoitteena on luoda toimivia yhteistyökäytänteitä työllisyyspalveluiden ja sosiaalipalveluiden kanssa sekä vahvistaa terveydenhuollon ammattilaisten osaamista työkyvyn arviointiin ja tukemiseen liittyvissä asioissa.
- Asiakas pääsee työttömän terveystarkastukseen 2kk:n sisällä yhteydenotosta.
- Missä ajassa asiakas pääsee terveystarkastukseen?
- Kuinka monta terveystarkastusta toteutetaan vuositasolla?
- Palveluun pääsyä sujuvoitetaan ja nopeutetaan digitaalisen asioinnin kautta.
- Kuinka monta terveystarkastusta toteutetaan digitaalisesti?
- Luodaan digitaalinen esitietolomake, joka toimii samalla segmentointivälineenä. Nopeuttaako digitaalisen esitietolomakkeen täyttäminen terveystarkastusprosessia?
- TE-palveluiden kanssa luodaan selkeät yhteistyökäytänteet
- Onko yhdenmukainen lähetelomake työttömän terveystarkastukseen käytössä kaikilla kolmella työllisyysalueella?
- Käytetäänkö terveystarkastuksen palautelomaketta koko Keski-Suomen hyvinvointialueella?
- Onko TE-palveluilla tiedossa työttömän terveystarkastuksia tekevät nimetyt hoitajat yhteystietoineen?
- Onko hyvinvointialueen toimijoilla tiedossa eri työllisyysalueiden yhteyshenkilöiden yhteystiedot?
Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman kautta rekrytoidaan kaksi sairaan-/terveydenhoitajaa, jotka sijoittuvat eri puolille Keski-Suomea. Näiden ammattilaisten tehtävänä on purkaa kertynyttä jonoa työttömien terveystarkastuksiin ja saada tehtyjen terveystarkastuksien määrä nousemaan. Nimetty projektityöntekijä kehittää ja vahvistaa digitaalisten terveystarkastuksien tekemistä sekä kuvaa yhtenäisen toimintamallin kattamaan koko maakunta.
Kohderyhmänä ovat työttömät, joiden pääsy terveystarkastukseen on koronan aiheuttaman hoitovelan vuoksi viivästynyt sekä ammattilaiset, jotka työskentelevät työttömien terveystarkastuksien parissa.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty kokemusasiantuntijatoiminnan sekä asiakaskokemuskyselyiden kautta. Kokemusasiantuntijatoiminta on koostunut kokemusasiantuntijoiden toteuttamista terveystarkastusten havainnoinneista sekä digitaalisen esitietokaavakkeen arvioinnista.