Työttömän terveystarkastuksen toimintamalli, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin tavoitteena on luoda Keski-Suomen hyvinvointialueelle yhtenäinen työttömän terveystarkastusmalli, jonka avulla vahvistetaan monitoimijaista yhteistyötä sekä lisätään digitaalista asiointia.
Toimintamallin nimi
Toimintamallin tavoitteena on luoda Keski-Suomen hyvinvointialueelle yhtenäinen työttömän terveystarkastusmalli, jonka avulla vahvistetaan monitoimijaista yhteistyötä sekä lisätään digitaalista asiointia.
Keski-Suomen hyvinvointialueelle on luotu yhtenäinen toimintamalli työttömien terveystarkastuksiin sekä työttömän työkyvyn arviointiin ja tukemiseen. Vuodesta 2025 alkaen työttömän terveystarkastuksia toteutetaan keskitetysti Keski-Suomen kolmen työllisyysalueen mukaisesti. Jokaiselle kolmelle työllisyysalueelle nimetään sairaanhoitajat/terveydenhoitajat, jotka työttömän terveystarkastuksia toteuttavat. Tällä rakenteella saadaan aidosti vahvistettua yhteistyötä työllisyyspalveluiden kanssa. Työllisyyttä edistävistä sosiaalipalveluista nimetään tarkastuksia toteuttaville hoitajille vastinpari. Työttömän terveystarkastus kytkeytyy oleellisesti monitoimijaisiin Työkyvyn tuen tiimeihin ja tähän on luotu yhdenmukainen prosessi koko Keski-Suomen hyvinvointialueelle.
Työttömän terveystarkastuksesta säädetään terveydenhuoltolaissa ja se on tarkoitettu työ- ja opiskeluterveydenhuollon ulkopuolella oleville, erityisesti työttömille.
Terveystarkastuksessa selvitetään ja edistetään työttömänä olevan henkilön terveyttä ja hyvinvointia sekä kartoitetaan hänen työ- ja toimintakykyä, kuntoutustarpeita ja ohjataan tarvittaessa jatkopalveluihin. Terveystarkastus on asiakkaalle vapaaehtoinen ja maksuton.
(Lähde: THL, viitattu 6.7.2023)
Osa työttömistä on joutunut odottamaan terveystarkastukseen pääsyä useamman kuukauden ja toisaalta tarkastuksia on toteutettu vaihtelevin sisällöin. Toimintamalli keskittyy Keski-Suomen hyvinvointialueella työttömien terveystarkastuksien yhtenäisen terveystarkastusmallin kehittämiseen. Digitaalisesti tehtävien terveystarkastusten lisääminen ja kehittäminen ovat merkittävässä roolissa toimintamallia rakennettaessa.
Kohderyhmänä ovat työttömät, joiden pääsy terveystarkastukseen on koronan aiheuttaman hoitovelan vuoksi viivästynyt sekä ammattilaiset, jotka työskentelevät työttömien terveystarkastuksien parissa.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty kokemusasiantuntijatoiminnan sekä asiakaskokemuskyselyiden kautta. Kokemusasiantuntijatoiminta on koostunut kokemusasiantuntijoiden toteuttamista terveystarkastusten havainnoinneista sekä digitaalisen esitietokaavakkeen arvioinnista.