Työttömän terveystarkastuksen toimintamalli, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)

Toimintamallin tavoitteena on luoda Keski-Suomen hyvinvointialueelle yhtenäinen työttömän terveystarkastusmalli, jonka avulla vahvistetaan monitoimijaista yhteistyötä sekä lisätään digitaalista asiointia. 

 

Toimintamallin nimi
Työttömän terveystarkastuksen toimintamalli, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tavoitteena on luoda Keski-Suomen hyvinvointialueelle yhtenäinen työttömän terveystarkastusmalli, jonka avulla vahvistetaan monitoimijaista yhteistyötä sekä lisätään digitaalista asiointia. 

 

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Työttömän terveystarkastus ja työkyvyn tuen tiimi

Tekijä

Piia Niiranen

Luotu

19.04.2023

Viimeksi muokattu

21.11.2024
Toimintaympäristö

Työttömän terveystarkastuksesta säädetään terveydenhuoltolaissa ja se on tarkoitettu työ- ja opiskeluterveydenhuollon ulkopuolella oleville, erityisesti työttömille.

Terveystarkastuksessa selvitetään ja edistetään työttömänä olevan henkilön terveyttä ja hyvinvointia sekä kartoitetaan hänen työ- ja toimintakykyä, kuntoutustarpeita ja ohjataan tarvittaessa jatkopalveluihin. Terveystarkastus on asiakkaalle vapaaehtoinen ja maksuton.

(Lähde: THL, viitattu 6.7.2023)

Osa työttömistä on joutunut odottamaan terveystarkastukseen pääsyä useamman kuukauden ja toisaalta tarkastuksia on toteutettu vaihtelevin sisällöin. Toimintamalli keskittyy Keski-Suomen hyvinvointialueella työttömien terveystarkastuksien yhtenäisen terveystarkastusmallin kehittämiseen. Digitaalisesti tehtävien terveystarkastusten lisääminen ja kehittäminen ovat merkittävässä roolissa toimintamallia rakennettaessa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat työttömät, joiden pääsy terveystarkastukseen on koronan aiheuttaman hoitovelan vuoksi viivästynyt sekä ammattilaiset, jotka työskentelevät työttömien terveystarkastuksien parissa. 

Asiakasymmärrystä on kerrytetty kokemusasiantuntijatoiminnan sekä asiakaskokemuskyselyiden kautta. Kokemusasiantuntijatoiminta on koostunut kokemusasiantuntijoiden toteuttamista terveystarkastusten havainnoinneista sekä sähköisen esitietokaavakkeen arvioinnista.