Työttömien varhainen palvelupolku Omaolon hyvinvointitarkastusta hyödyntäen, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)

Toimintamallin tarkoituksena on tehdä Omaolon hyvinvointitarkastus TE-toimiston asiakkaille, joilla ei ole pitkää työttömyystaustaa ja eivät ole hiljattain käyneet terveystarkastuksessa. Tavoitteena on hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Työttömien varhainen palvelupolku Omaolon hyvinvointitarkastusta hyödyntäen, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tarkoituksena on tehdä Omaolon hyvinvointitarkastus TE-toimiston asiakkaille, joilla ei ole pitkää työttömyystaustaa ja eivät ole hiljattain käyneet terveystarkastuksessa. Tavoitteena on hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. 

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue, vastaanottopalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Luotu

16.01.2024

Viimeksi muokattu

20.06.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Kymenlaakson hyvinvointialueen toimintastrategian yhtenä tavoitteena on digitaalisuuden lisääminen niissä palveluissa missä se on mahdollista ottaa käyttöön osaksi asiakkaan palvelupolkua. Lisäksi tarkoituksena on ottaa Omaolon palvelussa oleva sisältö mahdollisimman laajasti käyttöön alueella. Digitaalisen kyselyn avulla pyritään edistämään asiakkaan yksilöllistä kohtaamista sekä parantaa palvelun saatavuutta ja saavutettavuutta. Omaolon hyvinvointikyselyn avulla pyritään selvittämään työttömän asiakkaan sen hetkistä terveydentilaa ja puuttumaan mahdollisiin haasteisiin. 

Toimintaympäristö **

Työttömien terveystarkastuksia tehdään yhteistyössä Kaakkois-suomen TE-toimiston kanssa. Asiakkaalle annetaan TE-toimistossa esite ja ohjeistus terveystarkastukseen. Terveystarkastus tehdään Omaolon hyvinvointitarkastusta hyödyntämällä. Asiakas saa terveydenhoitajalta linkin Omaoloon, jossa pääsee täyttämään hyvinvointitarkastuksen. Toimintamalli on käytössä aluksi pilottina kohdistuen nuoriin aikuisiin (18-29v) koko Kymenlaakson alueella. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat 18-29 -vuotiaat työttömät asiakkaat, joilla ei ole pitkää työttömyystaustaa. Asiakas saa itse päättää haluaako tehdä terveystarkastuksen digitaalisen kanavan kautta (Omaolon hyvinvointitarkastus) vai perinteisellä tavalla. Omaolon hyvinvointitarkastuksesta asiakas saa kattavan palautteen mm. terveydentilastaan ja elinikäodotteestaan. Ammattilainen ja asiakas pystyy kommunikoimaan Omaolon viestipalvelun kautta. Ammattilainen pystyy laittamaan asiakkaalle erilaisia tehtäviä Omaolon kautta, kuten esimerkiksi linkkejä hyödyllisiin sivustoihin tai Omaolon hyvinvointivalmennuksia. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Jotta asiakas pystyy täyttämään Omaolon hyvinvointitarkastuksen, tarvitsee hänellä olla voimassa olevat verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne käytössään. Lisäksi tarvitaan toimiva tietokone tai mobiililaite sekä internet-yhteys.  Kehittäminen tapahtuu olemassa olevilla resursseilla. Kehittäminen on toteutettu yhteiskehittämisen menetelmin Kymenlaakson hyvinvointialueen henkilöstön ja Kaakkois-Suomen TE-toimiston kanssa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Aluksi pilotti oli käynnissä 18-29-vuotiailla, mutta yhtään asiakasta ei ohjautunut terveystarkastukseen. Pilottia laajennettiin 03/24 18-40-vuotiaisiin. Pilottia arvioidaan 09/24, jolloin päätetään jatkosta.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä