Työttömien varhainen palvelupolku Omaolon hyvinvointitarkastusta hyödyntäen, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin tarkoituksena on tehdä Omaolon hyvinvointitarkastus TE-toimiston asiakkaille, joilla ei ole pitkää työttömyystaustaa ja eivät ole hiljattain käyneet terveystarkastuksessa. Tavoitteena on hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen.
Toimintamallin nimi
Toimintamallin tarkoituksena on tehdä Omaolon hyvinvointitarkastus TE-toimiston asiakkaille, joilla ei ole pitkää työttömyystaustaa ja eivät ole hiljattain käyneet terveystarkastuksessa. Tavoitteena on hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen.
Kymenlaakson hyvinvointialueen toimintastrategian yhtenä tavoitteena on digitaalisuuden lisääminen niissä palveluissa missä se on mahdollista ottaa käyttöön osaksi asiakkaan palvelupolkua. Lisäksi tarkoituksena on ottaa Omaolon palvelussa oleva sisältö mahdollisimman laajasti käyttöön alueella. Digitaalisen kyselyn avulla pyritään edistämään asiakkaan yksilöllistä kohtaamista sekä parantaa palvelun saatavuutta ja saavutettavuutta. Omaolon hyvinvointikyselyn avulla pyritään selvittämään työttömän asiakkaan sen hetkistä terveydentilaa ja puuttumaan mahdollisiin haasteisiin.
Työttömien terveystarkastuksia tehdään yhteistyössä Kaakkois-suomen TE-toimiston kanssa. Asiakkaalle annetaan TE-toimistossa esite ja ohjeistus terveystarkastukseen. Terveystarkastus tehdään Omaolon hyvinvointitarkastusta hyödyntämällä. Asiakas saa terveydenhoitajalta linkin Omaoloon, jossa pääsee täyttämään hyvinvointitarkastuksen. Toimintamalli on käytössä aluksi pilottina kohdistuen nuoriin aikuisiin (18-29v) koko Kymenlaakson alueella.
Kohderyhmänä ovat 18-29 -vuotiaat työttömät asiakkaat, joilla ei ole pitkää työttömyystaustaa. Asiakas saa itse päättää haluaako tehdä terveystarkastuksen digitaalisen kanavan kautta (Omaolon hyvinvointitarkastus) vai perinteisellä tavalla. Omaolon hyvinvointitarkastuksesta asiakas saa kattavan palautteen mm. terveydentilastaan ja elinikäodotteestaan. Ammattilainen ja asiakas pystyy kommunikoimaan Omaolon viestipalvelun kautta. Ammattilainen pystyy laittamaan asiakkaalle erilaisia tehtäviä Omaolon kautta, kuten esimerkiksi linkkejä hyödyllisiin sivustoihin tai Omaolon hyvinvointivalmennuksia.
Jotta asiakas pystyy täyttämään Omaolon hyvinvointitarkastuksen, tarvitsee hänellä olla voimassa olevat verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne käytössään. Lisäksi tarvitaan toimiva tietokone tai mobiililaite sekä internet-yhteys. Kehittäminen tapahtuu olemassa olevilla resursseilla. Kehittäminen on toteutettu yhteiskehittämisen menetelmin Kymenlaakson hyvinvointialueen henkilöstön ja Kaakkois-Suomen TE-toimiston kanssa.
Aluksi pilotti oli käynnissä 18-29-vuotiailla, mutta yhtään asiakasta ei ohjautunut terveystarkastukseen. Pilottia laajennettiin 03/24 18-40-vuotiaisiin. Pilottia on arvioitu 09/24, jolloin päätetiin, että pilottia ei jatketa. Yhtään asiakasta ei ole ohjautunut TE-toimistosta tekemään Omaolon hyvinvointitarkastusta, joten lopetetaan pilotti ja palataan myöhemmin asiaan jos digitaaliselle elintapoihin liittyvälle esitietolomakkeelle on tarvetta. Sen sijaan työ- ja toimintakykyyn liittyvään digitaaliseen esitietolomakkeeseen katsottiin olevan tarvetta ja tätä lähdetään edistämään jatkossa (Investointi 4:ssa).