Tyräpotilaan hoito- ja palveluketju, Kainuun hyvinvointialue (RRP P4, I1 ja I4)

Toimintamalli kokoaa tyräpotilaan tarvitsemat palvelut hoito- ja palveluketjuun. Hoito- ja palveluketju kuvataan asiakaslähtöisesti hyvinvointialueen verkkosivuille. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kainuun hyvinvointialueella tyräpotilaan hoito- ja palveluketjua on lähdetty kehittämään organisaatiossa sisäisesti. Kestävän kasvun Kainuu II- hankkeesta saatiin lisäresurssia kehittämiseen ja asiakaslähtöisen hoito- ja palveluketjun rakentamiseen.

Asiakaslähtöinen hoito- ja palveluketju kuvataan hyvinvointialueen ulkoisille verkkosivuille. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehittämistyötä on lähdetty tekemään organisaatiosta nousseen tarpeen pohjalta. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyötä on tehty yhteistyössä erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon kanssa. Työryhmä on koostunut eri ammattiryhmistä; yleis- ja erikoislääkäristä, sairaanhoitajista sekä fysioterapeutista. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehitettävän hoito- ja palveluketjun kohderyhmää on Kainuun hyvinvointialueen väestö, joilla on tyrä tai epäillään tyrää. 

Kehittäjäasiakkaita on osallistettu kehittämistyössä hoito- ja palveluketjun suunnittelussa sekä piloitoinnissa.