Asiakaslähtöisten hoito- ja palveluketjujen uudistaminen geneerisellä mallilla, Kainuun hyvinvointialue (RRP P4, I1 ja I4)
Kainuun hyvinvointialueella uudistetaan pitkäaikaissairaiden ja riskissä olevien hoito- ja palveluketjuja jo kehitetyn geneerisen mallin avulla.
Toimintamallin nimi
Kainuun hyvinvointialueella uudistetaan pitkäaikaissairaiden ja riskissä olevien hoito- ja palveluketjuja jo kehitetyn geneerisen mallin avulla.
Toimintamalli kuvaa asiakaslähtöisesti hoito- ja palveluketjuja eri sairauksiin ja sairausryhmiin. Ketjukuvaukset ovat asiakkaille avoimia ja helposti saatavilla olevia. Hoito- ja palveluketju yhdistää asiakkaan tarvitsemat perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalipalveluiden ja järjestötoimijoiden palvelut yhdeksi kokonaisuudeksi. Vaikka ketjukuvaukset luodaan asiakaslähtöisesti ulkoisille verkkosivuille, hyödyttävät ne myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia.
Hyvinvointialueiden tehtävä antaa asiakkaille tietoa ennaltaehkäisevistä menetelmistä, itsehoitokeinoista ja alueella saavilla olevista avun, tuen ja hoidon palveluista. Hoito- ja palveluketjut kuvataan ulkoisille verkkosivuille jokaisen nähtäville. Hoito- ja palveluketju yhdistää asiakkaan tarvitsemat perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalipalveluiden ja järjestötoimijoiden palvelut yhdeksi kokonaisuudeksi.
Hoito- ja palveluketjut palvelevat asiakasta, omaisia sekä ammattilaisia.
Uudistettavat hoito- ja palveluketjut on valittu yhteistyössä organisaation kanssa, huomioiden Kainuun väestön sairastavuus, sosioekonomiset terveyserot ja tarpeet.
Jokaisessa uudistettavassa hoito- ja palveluketjussa hyödynnetään kehittäjäasiakkaita. Kehittäjäasiakkaita on rekrytoitu mukaan kehittämistyöhön ammattilaisten ja järjestötoimijoiden kautta. Kehittäjäasiakkaat ovat mukana uudistamistyössä suunnittelu- ja pilotointivaiheessa.
Toimintamallin juurruttaminen tulee tehdä sekä asiakkaille että ammattilaisille. Asiakkaat ja ammattilaiset ovat mukana hoito- ja palveluketjujen kehittämisen jokaisessa vaiheessa, joka itsessään jo edesauttaa toimintamallin juurtumista.
Juurruttamista tuetaan hyvällä viestinnällä (videot, tiedotteet, podcast-sarja) ja käyttökoulutuksilla.