Vahvempaa moniammatillista yhteistyötä ja osaamista draaman avulla
Moniammatillista yhteistyötä ja yhdessä tekemisen osaamista vahvistetaan kuvitteellisen asiakastapauksen kautta draaman avulla. Eri ammattilaiset esittelevät toimenkuviaan ja vastuitaan asiakkaan / potilaan hoidossa. Esitys videoidaan.
Toimintaympäristönä on Kainuun hyvinvointialue ja kyseistä toimintamallia on testattu kotona asuvia ikäihmisiä työssään kohtaavan henkilöstön keskuudessa. Toimintamalli on kuitenkin hyödynnettävissä kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden käyttöön sekä esimerkiksi moniviranomaistoiminnan tehtävänkuvien ja vastuiden kuvaamiseen. Toimintamallia voidaan hyödyntää myös muualla kuin Kainuun hyvinvointialueella.
Toimintamalli on kehitetty sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten moniammatillisen yhteistyön ja ymmärryksen vahvistamista ajatellen, mutta sitä voisi hyödyntää esimerkiksi vahvistamaan eri yhdyspintatoimijoiden välistä yhteistyötä ja ymmärrystä toistensa toimen- ja tehtävänkuvista.
Toimintamalli koskee sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia. Toimintamallin avulla on tarkoitus vahvistaa moniammatillista yhteistyötä ja ymmärrystä eri sote-ammattilaisten tehtävänkuvista. Toimintamalli edes auttaa osaltaan sitä, että päällekkäisyydet poistuvat palvelujen toteuttamisesta ja henkilöstön yhteen toimivuus parantuu, jolloin myös esimerkiksi henkilöresurssien käyttö tehostuu.
Kainuun hyvinvointialueen strategiassa (2022-2025) yhtenä strategisena linjauksena on, että teemme yhdessä ihmiseltä ihmiselle. Toimintamalli linkittyy strategisen linjauksen yhtenä ydinkohtana olevaan hoitopolkujen toimivuuteen yli toimialue- ja yksikkörajojen. Lisäksi strategissa on linjattu, että Kainuun hyvinvointialueella on hyvä asiakaspalvelu, ammattitaito ja inhimillinen työote - kaikissa toiminnoissa. Toimintamalli lisää ymmärrystä toisten ammattilaisten tehtävänkuvista ja vahvistaa moniammatillisen yhteistyön saumatonta toteutumista, kun sitä tarvitaan. näin ollen toimintamalli linkittyy myös kyseiseen strategiseen ydinkohtaan.
Toimintamallia kehitettiin pääasiassa hanketiimin voimin. Kuvitteellisen asiakastapauksen "kertomuksen" valmistettua listattiin toimijat ja heidän kanssaan järjestettiin tapaamisia, jossa tarina hiottiin lopulliseen muotoonsa. Toimijoita oli haasteellista saada mukaan suunnittelutyöhön (etukäteistapaamisiin) henkilöstöresurssipulan vuoksi.
Mikäli toimintamalli otetaan jatkossa käyttöön Kainuun hyvinvointialueella, olisi tärkeää mahdollistaa se, että eri toimijat pääsevät osallistumaan mukaan suunnittelupalavereihin.
Henkilöstö tuntee nykyistä paremmin toistensa tehtävänkuvat ja vastuut. Asiakkaiden / potilaiden hoito- ja palveluketjut ovat sujuvampia vahvistuneen moniammatillisen yhteistyön myötä. Häiriökysyntä vähenee, kun asiakas / potilas osataan ohjata nykyistä paremmin oikean toimijan luo. Päällekkäisyydet palvelujen tuottamisessa vähenevät / poistuvat.
Henkilöstökyselyt: henkilöstön kokemuksen mittaaminen (ymmärrys ja tieto muiden toimijoiden tehtävänkuvista).
Asiakaskokemuksen mittaaminen: asiakkaan kokemus palvelu / hoitoketjujen sujuvuudesta.
Toimintamallin kohderyhmänä ovat sote-alan ammattilaiset. Toimintamallia voidaan käyttää myös esimerkiksi moniviranomaisyhteistyössä (eri toimijoiden tehtävänkuvien ja vastuiden avaaminen muille). Kyseisen toimintamallin kehittämisessä ei ole ollut tarkoituksenmukaista osallistaa asiakkaita, koska toimintamalli on suunnattu ammattilaisten osaamisen vahvistamiseen.