VAKE Koisoniityn avoin olohuonetoiminta
Koisoniityn avoimen olohuonetoiminnan ydin on toimia matalan kynnyksen kohtaamispaikkana asunnottomille tai mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiville täysi-ikäisille henkilöille. Avoin olohuonetoiminta on anonyymiä eikä edellytä päihteettömyyttä.
Ympäristöministeriö on toteuttanut aikaisempina hallituskausina asunnottomuuden vähentämisen ohjelmia. Ohjelmakausien arvioinneissa tuli ilmi, että asunnottomuutta voitaisiin ehkäistä tarjoamalla jalkautuvia ja matalan kynnyksen sote-palveluja.
Koisoniityn palvelukeskus-hankekokonaisuutta on valmistelu useita vuosia Vantaalla, ja kehittämistyön taustalla ovat vaikuttaneet asunnottomuuden vähentämishankkeet AUNE–hanke ja Paavo 2 -hanke.
Palvelukokonaisuuden tarpeenarvioinnin taustalla ovat väestö- ja palvelutarpeen kehitys sekä nykytilaymmärrys
- Mielenterveysongelmaisten asukkaiden määrä on kasvanut merkittävästi palvelu- ja tukiasunnoissa
- Jonoja on arvioitu olevan erityisesti päihteidenkäytön sallivaan ja tiiviin tuen palveluihin.
Syksyn 2022 ajaksi koottiin monialainen kehittämistyöryhmä, joka kokoontui 7 kertaa syksyn aikana suunnittelemaan avoimen kohtaamispaikan konseptia ja naapurustotyön suunnitelmaa.
Kehittäjäryhmään kuului esihenkilö- sekä työntekijäedustus asumispalveluista, alueen järjestöedustajia, KAP-Vantaan kokemusasiantuntija sekä Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen erityisasiantuntija. Toimijat valittiin mukaan sen perusteella, että saadaan monipuolista näkemystä ja kokemusta matalan kynnyksen palveluiden toteutuksesta ja asiakastarpeista.
Kehitystyöryhmä tapasi Teams:in välityksellä sekä kävi yhdessä tutustumassa rakennusvaiheessa olevaan Koisoniityn palvelukeskukseen. Yhteisen työskentelyn tukena ja innostajana hyödynnettiin ulkopuolisia puhujia sekä etätyöskentelyssä mm. Padlettia ja Miroa.
Asiakasymmärrystä kerrytettiin:
- Kartoittamalla mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumispalveluiden työntekijöiden näkemyksiä asiakkaiden palvelutarpeista ja -katveista.
- Seuraamalla jonotilannetta mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumispalveluyksiköiden osalta (millaisen tuen yksiköihin on eniten asiakkaita)
- Pyytämällä järjestökumppaneita esittelemään omaa matalan kynnyksen toimintaansa ja siellä esiin nousevia tukimuotoja ja asiakkaiden tuen tarpeita
- Palkkaamalla kokemusasiantuntija osaksi kehittämistyöryhmää tuomaan omaa näkemystään kehittämistyöhön
Ensimmäisessä kehittämisryhmän kokouksessa osallistujat kävivät läpi alla olevia teemoja. Työskentely toteutettiin Padlet-alustalla. Jokainen osallistuja kävi kirjaamassa omia näkemyksiään 3 kysymyksen alle. Tällä tehtävällä pyrittiin vahvistamaan yhteistä ymmärrystä kehitettävästä toiminnasta ja samalla tuottamaan ideoita tulevaa toimintaa varten.
Mitä kumppanuustila (olohuone) tarkoittaa?
• Paikkaa yhteistyölle (esim. kunta, järjestöt, hankkeet, seurakunta, palveluntuottajat)
• Yhdessä järjestäminen, jaettu tieto, uudet kokeilut, yhteiskehittäminen
• Osallisuuden mahdollisuuksia (asiakkaat, henkilökunta, muut kumppanit)
• Kuulluksi tulemisen kanavia
• Tilaa erilaisille kohtaamisille ja uusien ihmisten tapaamiselle (eri toimijat, asiakkaat)
•J ärjestettyä toimintaa (esim. harrastukset)
• Paikkaa, jossa saa olla omana itsenään
Mitä kumppanuustilassa (olohuoneessa) voisi järjestää?
• Harrastukset (käsityöt, pelaaminen, liikunta)
• Oleskelutila (hengailu, leffaillat, karaoke, spontaani tekeminen)
• Arjen taitojen opettelu (esim. ruanlaitto)
• Opiskelu/kurssit (esim. aikuisopiston kurssit, digineuvonta)
• Tuki arjen asioissa (tt-tukihakemusten täyttö, asunnon hakeminen, velkaneuvonta jne.)
• Infotilaisuudet (järjestöt, muut palvelut)
• Ryhmät (keskustelu, vertaistuki, naiserityisyys)
• Terveysneuvonta
• Juhlat / teemapäivät
• Verkostotapaamiset
• Läheisten tapaaminen / yhdessä tekeminen
• Rakenne, jossa asukkaat pääsevät vaikuttamaan ja järjestämään
• Vertaistoiminta
• Eläinavusteinen toiminta
Kumppanuustilan (olohuoneen) hyödyt asiakkaalle:
• Tukea matalalla kynnyksellä
• Asiakkaalle monipuolista apua, tukea ja tekemistä tarjolla
• Toimii siltana talon ulkopuolisiin palveluihin
• Asukkaiden mahdollisuus vaikuttaa ja toteuttaa (saada oma ääni kuuluviin)
• Saa olla omaitsensä, ei edellytetä sitoutumista tai täysraittiutta (Asunto ensin-periaate, kohtaaminen)
• Yhteisö ja toiminta, johon kiinnittyä ja tuntea yhteenkuuluvuutta
• Mahdollisuus tavata ihmisiä (yksinäisyyden vähentäminen) ja opetella yhdessä oloa ja yhteisvastuuta
• Asiakas saa tietoa erilaisista palveluista / tekemisestä